Gisteren moesten dan eindelijk mijn verstandskiezen eruit, nadat ik dat jaren en jaren heel slinks had kunnen voorkomen.
Erg lang (12 jaar) niet bij de tandarts geweest, afgebeld etc etc.
Twee jaar geleden bij een hele fijne tandarts terecht gekomen (tja, onze kinderen moesten toch ook maar eens), waar ik alle vertrouwen in had en die alle tijd met me neemt.
Ook al bij de orthodontist geweest en gezamelijk tot de conclusie gekomen dat allereerst echt de verstandskiezen eruit moeten voordat er verder ook maar iets gedaan kan worden.
Bij de huisarts dus oxazepam voorgeschreven gekregen en op naar het ziekenhuis. Mijn tandarts had al een afspraak voor mij gemaakt (verstandige man... :wink: ) dus daar kon ik niet meer onderuit, bij een chirurg waarvan hij wist dat die goed om kan gaan met angstige patienten.
Met knikkende knieën dus ernaar toe. Mijn man mocht er gewoon bij blijven, die heeft ernaast toe zitten kijken. Gaf me ook een geruster gevoel!
Hij heeft uitgelegd wat hij ging doen, maar ook weer niet teveel. Ik kon spuien wat me dwarszat (verdovingen hebben achteraf nooit gewerkt bij mij) en daar ging hij ook op in.
Allereerst dus die rotverdovingen. Hij masseerde mijn tandvlees en verhemelte voor, dacht ik, maar toen bleken de spuiten er al in te zitten. Nou ja zeg! Werkelijk he-le-maal niets van gevoeld! Op dat moment voelde ik alle spanning wegglijden en had ik echt zoiets van "doe maar". Heel vreemd gevoel. Of het was de oxazepam die begon te werken natuurlijk. :P
Hij begon met de meest lastige klant. Dat heeft 25 minuten geduurd. Boren, trekken, duwen, sjorren, het was een heel karwei. Niets van gevoeld, alleen het duwen en trekken was pijnlijk in het kaakgewricht, omdat er zoveel spanning op kwam te staan, maar niet bij de kies zelf.
Uiteindelijk was hij er dan toch uit. In stukjes en beetjes.
Daarna links boven nog, dat duurde vier seconden geloof ik. Boven zijn ze mooi uitgegroeid.
Nu heeft hij beneden niets gehecht of zo, maar een tubetje in de wond leeg geknepen (volgens mijn man) en er daarna een gaas in gepropt. Dat moet ik er over een week uit laten halen.
De rechterkant heeft hij gisteren niet gedaan omdat links onder vrij heftig was geweest, dat zou teveel van het goede worden. Daar moet ik voor terug als links voldoende geheeld is.
Ik heb er nu wel last van, maar niets ondraaglijks, ben heel opgelucht dat het zo meeviel tot nu toe en ben de volgende keer lang zo bang niet meer!!
Wat een geweldige mannen, mijn tandarts en die kaakchirurg!!
Toch nog een vraagje... weet iemand meer over dat gaas en zit daar één af ander spul of zalf aan, want ik heb een hele vieze chemische smaak in mijn mond. En dat eruit halen, gaat dat vrij goed, of gaat het toch wat vast zitten?
Erg lang (12 jaar) niet bij de tandarts geweest, afgebeld etc etc.
Twee jaar geleden bij een hele fijne tandarts terecht gekomen (tja, onze kinderen moesten toch ook maar eens), waar ik alle vertrouwen in had en die alle tijd met me neemt.
Ook al bij de orthodontist geweest en gezamelijk tot de conclusie gekomen dat allereerst echt de verstandskiezen eruit moeten voordat er verder ook maar iets gedaan kan worden.
Bij de huisarts dus oxazepam voorgeschreven gekregen en op naar het ziekenhuis. Mijn tandarts had al een afspraak voor mij gemaakt (verstandige man... :wink: ) dus daar kon ik niet meer onderuit, bij een chirurg waarvan hij wist dat die goed om kan gaan met angstige patienten.
Met knikkende knieën dus ernaar toe. Mijn man mocht er gewoon bij blijven, die heeft ernaast toe zitten kijken. Gaf me ook een geruster gevoel!
Hij heeft uitgelegd wat hij ging doen, maar ook weer niet teveel. Ik kon spuien wat me dwarszat (verdovingen hebben achteraf nooit gewerkt bij mij) en daar ging hij ook op in.
Allereerst dus die rotverdovingen. Hij masseerde mijn tandvlees en verhemelte voor, dacht ik, maar toen bleken de spuiten er al in te zitten. Nou ja zeg! Werkelijk he-le-maal niets van gevoeld! Op dat moment voelde ik alle spanning wegglijden en had ik echt zoiets van "doe maar". Heel vreemd gevoel. Of het was de oxazepam die begon te werken natuurlijk. :P
Hij begon met de meest lastige klant. Dat heeft 25 minuten geduurd. Boren, trekken, duwen, sjorren, het was een heel karwei. Niets van gevoeld, alleen het duwen en trekken was pijnlijk in het kaakgewricht, omdat er zoveel spanning op kwam te staan, maar niet bij de kies zelf.
Uiteindelijk was hij er dan toch uit. In stukjes en beetjes.
Daarna links boven nog, dat duurde vier seconden geloof ik. Boven zijn ze mooi uitgegroeid.
Nu heeft hij beneden niets gehecht of zo, maar een tubetje in de wond leeg geknepen (volgens mijn man) en er daarna een gaas in gepropt. Dat moet ik er over een week uit laten halen.
De rechterkant heeft hij gisteren niet gedaan omdat links onder vrij heftig was geweest, dat zou teveel van het goede worden. Daar moet ik voor terug als links voldoende geheeld is.
Ik heb er nu wel last van, maar niets ondraaglijks, ben heel opgelucht dat het zo meeviel tot nu toe en ben de volgende keer lang zo bang niet meer!!
Wat een geweldige mannen, mijn tandarts en die kaakchirurg!!
Toch nog een vraagje... weet iemand meer over dat gaas en zit daar één af ander spul of zalf aan, want ik heb een hele vieze chemische smaak in mijn mond. En dat eruit halen, gaat dat vrij goed, of gaat het toch wat vast zitten?
Ik zie dus nu dat hier je verhaal staat. Dat gaasje gaat er gemakkelijk uit straks, ik heb dat nl zelf een keer gedaan. Geen aanrader want het is veel langer dan dat je je voor kunt stellen. Dat zalfje daarvan weet ik niet wat het is, ik kan me wel de typische lucht/smaak herinneren.
Hopelijk gaat de laatste er ook zo gemakkelijk uit, althans zonder pijn.
Groetjes GAbrielle
De onderste ligt daarvan ook gekanteld, maar dan meer dwars, links lag hij meer naar voren.
Volgens de chirurg gaat dat minder moeite kosten.
Boven is ook rechts een fluitje van een cent waarschijnlijk. Ook mooi uitgegroeid.
Ik moet het gaasje eruit laten halen door de chirurg, over een week pas... :-? Bah, de koffie smaakt me er niet van.....
Mocht jij dat er zelf uithalen, of zat het in de weg?
Groetjes.
Succes in ieder geval.
Bij mij moeten mijn bovenste verstandskiezen eruit, gelukkig goed doorgebroken. Maar ik ben er niet al te blij mee. Kan ik ze tegelijk laten verwijderen??? Of is dit niet aan te raden omdat ze aan beide kanten zitten???
Maar zeker weten hoe dat zit weet ik ook niet.
Wilde gisteren stoppen met de Brufen, ben overgestapt op paracetamol, maar moest dat plan vanmorgen laten varen, deed toch nog gemeen zeer, mijn kaak.
Heb nu wel al een uurtje een heel vervelend beklemmend gevoel op de borst. Geen idee of dat ook van de Brufen kan komen?
Vanmorgen ook erg duizelig. Rest van de dag wel rustig aan gedaan.
Of je klachten van brufen kunnen komen, weet ik niet, maar daar zou de bijsluiter of de apotheker uitsluitsel over moeten geven.
:smt006 Monique
Als je niet aan de brufen ligt dan zouden je klachten ook kunnen duiden op spanning maar ook ernstiger van aard kunnen zijn. Heb je ook last van benauwdheid? En wordt het erger bij inspanning? Als je last blijft houden van beklemmend gevoel en benauwdheid dan is het misschien slim om even contact op te nemen met een arts. Vooral als de klachten erger worden bij inspanning!!!
Over het trekken aan beide kanten, ik zit er hard aan te denken om het te doen, ben ik er in 1 keer vanaf. Bij mij ondersterste verstandkiezen is het ook gedaan, al waren die maar half doorgebroken. Was niet echt prettig, maar ik hoor hier en daar dat bovenste kiezen makkelijker zijn (vooral als ze goed door zijn)
Bijsluiter had ik al doorgespit en voor alle zekerheid ben ik maar op paracetamol overgestapt.
Meer pijn maar vandaag geen last meer gehad van dat knellerige gevoel. Was trouwens wat hoog in de borst voor hartklachten, had ik het idee. Meer overgang tussen keel en borst. Nou ja, ik hou het wel in de gaten.
Buiten dat de behandeling zelf me "meeviel", valt de napijn toch wel tegen.
Kan mijn mond niet ver open, nog steeds niet en kan dus ook slecht eten. Ben al twee kilo kwijt.
Maar heb eigenlijk geen pijn op de plekken waar de kiezen eruit zijn, vooral boven voel ik echt niets. Tis mijn kaak volgens mij die zo zeurt.
Zal wel van al dat boren en wrikken zijn, maar doe een kwartier over een boterham (nee, ik lust geen pap).
Vraag me af hoe hij dat gaas eruit wil krijgen dinsdag als het er dan zo uitziet, want hij komt mijn mond volgens mij niet in.
Met dwingen krijg ik er net een tandenborstel tussen, want ben als de dood dat de rest van de tanden niet schoon blijft, maar moet daarna een kwartier bijkomen. :smt001
Succes in de tussen tijd..
Dat voelde ik echt wel, en jeetje... wat een grote prop kwam daar uit! :o
Het zag er verder ook goed uit en nadat de pijn van het verwijderen weg was gezakt kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn kaken nu dus wél van elkaar kan halen! Dat gaas heeft gewoon in de weg gezeten!
Nu moet ik het dus met lauw water uitspoelen.... met een spuitje met een hele lange naald eraan. Brrrr. Tis wel een stompe naald, maar ziet er toch heel wat onvriendelijker uit als de monojets die ik hier wel gezien heb.
Ben benieuwd of me dat gaat lukken, toch wel griezelig.
En ja hoor, kwam er niet onder uit om de vervolgafspraak te maken. Op 23 januari gaan de laatste twee eruit!
edit: er kwam trouwens nog een stukje tand mee.... hoop toch echt dat alle restjes goed werg zijn gehaald!
Uitspuiten, zelfs met lauw water doet echt zeer!
Meer last van dan de laatste dagen met het gaasje er nog in.... :cry:
Dacht dat ik het nou wel zo'n beetje gehad had, maar moest echt weer aan de paracetamol. En dat doe ik toch niet gauw.
*snif* niet leuk....
Ik red het niet met paracetamol.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn....
Heb er zoveel last van, uitspuiten met krullende tenen, en niet geslapen vanacht van de pijn.
Misschien moet ik terug gaan, maar dat durf ik niet. Het gaasje eruit halen deed zoveel pijn, alsof ze iets kapot trok. Dadelijk gaan ze er weer in zitten prutsen. :cry: :cry:
23 Januari moet ik eigenlijk voor de andere kant, maar dat zie ik helemaal niet meer zitten!
Wat een ellende....
Het was heel erg vervelend en ik heb het even gevoeld, maar het was ook vrij snel weer weggetrokken!!
Ik hou gewoon niet van gepruts in mijn mond.
Drie weken geleden is de andere kant gedaan, weer zo'n gaas in mijn mond. Twee dagen voordat het eruit moest heb ik de huisartsenpost gebeld (was weekend) dat ik er veel drukpijn van kreeg en of ik het er niet uit mocht halen. Aangezien het er bijna zes dagen in zat, mocht het. Ik heb het er toen zelf uitgeprutst, maar het deed veel minder zeer dan de eerste keer.
Denk dat de eerste keer een beetje ongewend was.
Niet te veel zorgen maken dus!!!