Mijn zoontje van 13 maanden heeft 4 tanden boven en 4 onder. Sinds 9 maanden is me opgevallen dat hij witte vlekjes streepjes op zijn voortanden heeft. Hiermee ben ik naar de tandarts gegaan en deze zegt dat het komt door een teveel of een te weinig aan calcium waardoor de ontrwikkeling van het glazuur verstoord is maar dat het geen invloed heeft op het volwassen gebit. Ik heb hier mijn twijfels over. Zou het niet wat anders kunnen zijn want het wordt ook erger. Heeft iemand hier al eens eerder over gehoord?
Maar is zijn gebit hierdoor gevoeliger voor caries en of erosie? Verder poets ik keurig sinds het doorbreken eenmaal per dag met fluor peutertandpasta en eenmaal zonder tandpasta.
Maar is zijn gebit hierdoor gevoeliger voor caries en of erosie? Verder poets ik keurig sinds het doorbreken eenmaal per dag met fluor peutertandpasta en eenmaal zonder tandpasta.
Ontwikkelingsstoornissen van het glazuur kunnen velerlei oorzaken hebben van erfelijke tot ziekten en stofwisselingstoornissen, een tekort aan calcium is in Nederland echter bijna nooit de oorzaak.
Hou het goed in de gaten en blijf u kind zorgvuldig poetsen en voorkom overmatige en zeker langdurige inname van suikerhoudende producten.
Met vriendelijke groet.
Voor wat betreft het calcium verhaal tja een tekort leek me ook al niet. Hoewel hij lang borstvoeding heeft gehad heeft hij genoeg calcium uit andere producten kunnen halen. En die witte vlekjes zaten er niet op bij het doorbreken! Die kwamen later pas. :(
Bedankt voor de snelle reactie
Volgens onze tandarts zou dit een gevolg zijn van penicilline kuren op zeer jonge leeftijd.
Bij onze dochter kan dit kloppen, ze heeft als baby een paar kuren gehad voor hardnekkige bovenste luchtweg infecties.
Peter
Bij ons hebben onze twee andere kinderen dat ook gehad. Maar die hebben die witte vlekken niet. Die hebben als baby ook geen antibiotica gehad....
Of ligt het eraan in welke periode die koorts zich voordoet? Want dat was de uitleg met betrekking tot die antibiotica ook. Het was net in de periode dat zich dat aan het vormen was of zoiets.
Niet dat ik het beter wil weten hoor, ben gewoon nieuwsgierig aangelegd. :wink:
Maar waarom heeft de ene wel de andere geen AB gehad? misschien langere periodes met problemen bijv aanhoudende koorts en benauwdheid. Achteraf is dat moeilijk te achterhalen.
Maar de koortspieken zijn de boosdoeners, de AB is slechts symptoombestrijden. Als het AB was namelijk zou iedereen tot een jaar of 8-9, dat zijn de aanleg/aanmaaktijden van de glazuurkappen een spoor moeten hebben als er ooit AB is gegeven in die tijd. En dan reken ik de verstandskiezen maar niet mee
Maar als je echte verkleuringen van antibiotica wilt zien, die zijn er zeker dan moet je een kijken bij tetracyclineverkleuringen
http://www.tandinfo.be/kleur/images/teracycl.jpg
geeft een fijn beeld
Peter
De bekendste antibiotica die interfereren met de glazuurvorming zijn de tetracyclines, deze medicijnen veroorzaken een bruin tot grijze verkleuring, meestal in horizontale banden.
Of andere antibiotica ook verkleuring geven is niet geheel bekend, echter het overgrote deel zal dat waarschijnlijk niet doen.
Met vriendelijke groet.
Eerst alleen op zijn twee voorste tanden maar heb vandaag ontdekt dat ook zijn snijtanden vlekjes hebben. Als ik naar fotos kijk van diverse äandoeningen"lijkt het heel erg op fluorose. Niet dat ik verwacht dat dat het is want heb me keurig gehouden aan de voorgeschreven hoeveelheid. Misschien is ie gevoelig voor fluor??
Het goedje heet fluoride. en daar ben je niet overgevoelig voor met een wit vlekje, dan zou je een intens rode uitslag in en om de mond hebben.
Daarnaast, de aanleg van de melktandjes begint al voor de geboorte dus daar hebben eventuelen ABkuren en koorst na de geboorte geen invloed op. NB, een beetje koorts als kind is behoorlijk heftig.
Peter
hmm tja ik was tijdens me zwangerschap wel een wandelende rennie. Kan dat ermee te maken hebben. Ik las laatst dat als je rennies neemt het calcium gehalte in je lichaam fors kan stijgen. Misschien dat dit invloed gehad heeft of is dit blablabla.
Anyway ik ga gewoon komende week nog ff naar een tandarts om me gerust te laten stellen. Want om nou de hele tijd er over te hyperen is ook niks.