o.a. overbeet en kaakoperatie (osteotomie)

Author:
alwine
Posted:
wo, 12/14/2005 - 21:06
voor mijn dochter van 10 krijgen we binnenkort een advies/behandelplan van de orthodontist.

er is sprake van overbeet (bovenkaak staat verder naar voren), naar voren staande boventanden en ruimtegebrek

wie heeft ervaring met de behandeling daarvan?

wat zijn de nadelen van een osteotomie?
het lijkt me een ingrijpende operatie, waarbij complicaties kunnen optreden

alle info welkom, zodat wij ons alvast wat kunnen voorbereiden
ook links naar andere topics etc.
Moon

Als u de zoekfunctie van ons forum gebruikt met de term osteotomie vind u een aantal resultaten van gebruikers die ervaring hebben met deze behandeling.

succes
wo, 12/14/2005 - 21:10 Permalink
Bergie

Ik heb al een poosje een folder over osteotomie online staan. Misschien dat je daar nog wat extra informatie uit kan halen. Deze kan je hier vinden.

Volgens mij bestaat ondertussen zo'n beetje de helft van mijn posts hier uit het geven van die link :D
wo, 12/14/2005 - 21:17 Permalink
Geke

Op 10 jarige leeftijd wordt er over het algemeen nog geen osteotomie gedaan. Meestal wordt dan vooral de groei van de kaak beinvloed door een beugel. Als ze een grote overjet heeft (voortanden ver voor de ondertanden), dan ligt vaak de onderkaak wat verder naar achteren. Deze groeit in deze periode vaak nog en door de groei van de bovenkaak wat tegen te houden met een buitenboord beugel wordt dat vaak behandeld. Verder is een overbeet juist dat de voortanden in verticale zin ver over de ondertanden heen vallen, zodat je deze niet meer kunt zien. Osteotomie wordt eigenlijk bijna altijd pas gedaan als kinderen bijna uitgegroeid zijn, bij meisje rond de 18-19 jaar en bij jongens nog wat later.

Laat nog maar even weten wat de orthodontist heeft voorgesteld, heel veel succes ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
do, 12/15/2005 - 21:34 Permalink
alwine

Heel erg bedankt voor je uitleg, Geke.

Half januari wordt 't behandelplan gegeven en toegelicht.
Zijn er zaken waar ik speciaal op moet letten of naar vragen?

Kan de groei van de bovenkaak echt succesvol geremd worden met een buitenboord beugel?
Wat is de kans op succes in het algemeen in een dergelijke situatie?

Ik heb ook ergens gelezen, dat niet te vroeg begonnen dient te worden met gebitsregulering, omdat de totale duur van de behandeling anders onnodig langer dan 24 maanden kan worden.

Wat zou een juist moment zijn om de groei van de bovenkaak te remmen? Hoe lang duur zo'n behandeling meestal?
Het afremmen van de groei van de bovenkaak geschiedt voorafgaand aan de gebitsregulering, dus de totale behandeling zou dan behoorlijk lang kunnen gaan duren.

Al met al nuttig om een goede zorgverzekering met aanvullend pakket te kiezen, dat orthodontie 100% vergoed.
Wat zijn goede zorgverzekeraars wat dit betreft?
(ik zal hierover ook een apart bericht aanmaken)
zo, 12/25/2005 - 14:15 Permalink
Geke

Meestal is de ideale leeftijd om te beginnen met behandelen en de groei van de bovenkaak te remmen aan het begin van de puberteit. De orthodontist kan dit het beste bepalen, want daar zit nogal wat verschil in bij verschillende kinderen, de ene begint eerder hard te groeien dan de ander. Meestal beginnen ze ongeveer op 12 jaar, als de kinderen naar de brugklas gaan, maar dat zou bij jou dochter eerder kunnen zijn, je merkt waarschijnlijk zelf het beste wanneer ze begint harder te groeien. Eerst krijgen ze vaak een buitenboord beugel, deze moet vaak een groot deel van de dag gedragen worden om effect te hebben, de meesten dragen hem s'nachts (is wel wennen) en voordat ze naar school gaan en erna, de orthodontist kan het beste beoordelen hoe lang en of jou dochter er een nodig heeft. Verder duurt bij de meeste mensen de gebitsregulering, zoals je het noemt, ook wel het oplijnen etc ongeveer 2 jr. Dat is de vaste blokjes beugel. Ga eerst maar bij een orthodontist langs, hij of zij kan ook het beste helpen het juiste moment te bepalen. Over zorgverzekeringen met orthodontie ben ik niet echt op de hoogte, misschien dat iemand anders daar iets over kan vertellen.

ma, 12/26/2005 - 13:06 Permalink
darla

Bij mijn zoon zijn ze op 9 jarige leeftijd begonnen met zijn bovenkaak te remmen, de tandarts die toen in opleiding was voor orthodontist kreeg het advies van zijn leraar om te wachten tot operatie( overbeet was te groot), na veel overleg toch begonnen met beugels als proef.
Ik moet zeggen dat door de houding van mijn zoon (altijd zijn beugel gedragen)het tot een prachtig resultaat is gekomen.
Om tot dit resultaat te komen heeft hij wel 5 jaar met verschillende beugels gelopen.
ma, 12/26/2005 - 21:36 Permalink
alwine

Bedankt voor je reactie, Darla.

Hoelang van die 5 jaar was voor het remmen van de groei van de bovenkaak?
Ik neem aan, dat hij eerst beugels had om de groei van de bovenkaak te remmen en daarna om de stand van tanden/kiezen te verbeteren?
di, 12/27/2005 - 17:02 Permalink
alwine

Op 10 jarige leeftijd wordt er over het algemeen nog geen osteotomie gedaan. Meestal wordt dan vooral de groei van de kaak beinvloed door een beugel. Als ze een grote overjet heeft (voortanden ver voor de ondertanden), dan ligt vaak de onderkaak wat verder naar achteren. Deze groeit in deze periode vaak nog en door de groei van de bovenkaak wat tegen te houden met een buitenboord beugel wordt dat vaak behandeld. Verder is een overbeet juist dat de voortanden in verticale zin ver over de ondertanden heen vallen, zodat je deze niet meer kunt zien.
...

mijn eigen boven-voortanden staan ook voor m'n ondertanden als ik m'n kiezen op elkaar zet.
maar dat ik normaal, denk ik?

Een OVERJET is, wanneer de bovenkaak veel langer is dan de onderkaak?

En bij een OVERBEET is er sprake van lange boventanden, die de ondertanden grotendeels of geheel bedekken?
di, 12/27/2005 - 17:10 Permalink
Geke

Dat klopt

In principe heeft iedereen een overbeet van ongeveer 1-2mm en een overjet van 1-2mm. Een grote overjet heb je als je voortanden veel verder naar voren staan als je ondertanden, bij sommigen kan dit wel een centimeter zijn. Een grote overbeet heb je als je boventanden je ondertanden helemaal bedekken, dan hoeven ze nog niet eens extra lang te zijn. Zie dit plaatje:

http://ipj.quintessenz.de/content/poster138/abb03.jpg

Dus het is in ieder geval normaal dat je bovenvoortanden iets voor je ondervoortanden staan, anders heet het een end-to-end beet en dit is niet echt een normale stand.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, als je nog meer wilt weten kun je het altijd laten weten.

di, 12/27/2005 - 17:49 Permalink
darla

Het is al weer een tijdje geleden dat de correctie gebeurd is maar als ik mioj goed herinder is hij begonnen met de achterste kiezen naar achteren te houden, daarna heeft hij een blok gekregen, daarna een slotjes en daarna een draadbeugel. Het laatste jaar is geweest om de tanden mooi recht te zetten(en houden).
Ik denk dat hij 4 jaar bezig is geweest met de kaak in de gewenste vorm te krijgen en 1 jaar voor rechte tanden.
Mijn zoon heeft er weinig last van gehad, dit vooral omdat het op jonge leeftijd is gebeurt, de begeleiders van onze tandarts hadden niet verwacht dat het resultaat zo zou worden als je er vroeg mee zou beginnen. Zijn overbeet was namelijk zo groot dat zijn tanden in zijn gehemelte drukte.
di, 12/27/2005 - 18:35 Permalink
alwine

Inmiddels behandelplan voor dochter van bijna 11 jaar besproken met orthodontist.
De onder- bovenkaak zijn in orde: even lang. Dat is een hele geruststelling.
Om het ruimtegebrek op te lossen, stelt ze voor om eerst met een buitenboordbeugel (nachtbeugel) de achterste kiezen naar achteren te verplaatsen.
Als dit lukt, zouden er geen kiezen getrokken hoeven te worden.
Er lijken geen verstandskiezen in aanleg aanwezig te zijn, wat een voordeel is.
Na het wisselen/doorkomen van alle tanden en kiezen krijgt ze dan een slotjesbeugel om de stand van de onder- en boventanden te corrigeren.
De boventanden staan te ver naar voren.
De ondertanden schijnen iets naar binnen te staan.

Klinkt dit als een plan met goede kans van slagen?
wo, 01/18/2006 - 14:44 Permalink
Zoubek

Nou, dit heb ik dus ook. Als ik mijn mond dicht heb, kan ik alleen de ondertanden met mijn tong voelen.
Aan de rechter kant sluiten de kiezen mooi op elkaar en aan de linker kant is er ruimte tussen, de bovenkiezen steken een beetje naar links ..
Ik neem aan dat misschien dit aangepakt had moeten worden toen ik 10 nog was maar ja, ik heb er eigenlijk nooit last van gehad. Nu ben ik bijna 30... :smt006
wo, 01/18/2006 - 16:15 Permalink