Pijnlijke bobbel na apex resectie

Author:
Thomas
Posted:
do, 12/15/2005 - 15:23
Ongeveer 3 weken geleden is er bij mij een apex resectie gedaan. Ik was tevreden met het resultaat tot een aantal dagen geleden. Op de plek waar het knoopje van de hechting zat heeft zich een pijnlijke harde bobbel gevormd. Deze bobbel zit naast de kies die behandeld is. Is er sprake van een ontstoken wond of is er meer aan de hand? Wie kan mij geruststellen of advies geven?
Geke

Het zou een ontstoken wond kunnen zijn, of dat het ontstoken is geraakt door de hechting. Is deze er inmiddels al uit of is er misschien een restje in de wond achtergebleven en is gaan infecteren. Misschien is het een goed idee om even langs je tandarts te gaan om het even te laten nakijken. Als de wond ontstoken is, kan deze soms even goed schoongespoeld worden en als de bobbel een soort abces is, zal die soms nog even open en schoongemaakt moeten worden. De tandarts kan als hij of zij het ziet, het beste beoordelen wat nodig is en wat de mogelijke oorzaak is.

Heel veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is. Verder is voor ons moeilijk te beoordelen, waardoor de bobbel veroorzaakt wordt.

:smt006 Geke
do, 12/15/2005 - 19:30 Permalink
Thomas

De hechting is afgelopen weekend verdwenen. Ik had zelf ook al de indruk dat er nog een restant van de hechting in zit, dus grote kans dat dat de oorzaak van de klachten is. Ik heb morgen een afspraak bij de kaakchirurg om het te laten bekijken. Ik zal zeker nog even laten weten hoe dat afgelopen is. Bedankt voor het snelle antwoord.
do, 12/15/2005 - 19:54 Permalink
Thomas

Volgens de kaakchirurg was het littekenweefsel wat vanzelf weer weg gaat. Er was geen sprake van een ontsteking.

Heb ik ook nog een andere vraag. Als ik bij een kies rechtsonder op het randje druk daar waar het tandvlees de kies raakt krijg ik een pijnscheutje. Ook kan die plek wel eens zeuren. Duidt dit op een gevoelige tandhals of is er meer aan de hand?
vr, 12/16/2005 - 16:09 Permalink
Geke

Dat lijkt inderdaad een gevoelige tandhals of ontstoken tandvlees. Als je je er erg ongerust over maakt kun je het best de tandarts laten beoordelen, maar als het niet zorgwekkend is kun je dat gewoon bij je halfjaarlijkse controle doen. Verder kun je bij het inademen van koude lucht ook last hebben van gevoelige tandhalzen, als je tandvlees wat teruggetrokken is. Aan blootliggende tandhalzen is niet echt wat te doen, maar aan de gevoeligheid vaak wel. Poetsen met Sensodyne verminderd de gevoeligheid, doordat de kleine kanaaltjes in de wortel die de kou naar de zenuwgeleiden dicht gaan zitten. Het werkt alleen als je het niet met andere tandpasta's afwisseld. En mocht poetsen alleen nog niet helpen kun je er voor het slapen gaan wat opsmeren en dan vervolgens niet wegspoelen. Dat werkt vaak ook goed.

Heel veel succes ermee. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

vr, 12/16/2005 - 16:30 Permalink
Thomas

Klopt het dat de kans op een wortelontsteking dan groter is bij blootliggende tandhalzen of hoef ik me daar niet ongerust over te maken?
zo, 12/18/2005 - 13:23 Permalink
Geke

Nee, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Blootliggende tandhalzen geven alleen sneller een koude prikkel door, waardoor dat wat gevoelig kan zijn, maar dat effect is nooit zo groot als bij overbelasting van een kies door een te hoge vulling, dat natuurlijk wel ontsteking van de zenuw kan veroorzaken. Verder kan het eigenlijk alleen ontsteking van de zenuw veroorzaken als je deze plaatsen ontwijkt met poetsen. Het tandbeen is veel gevoeliger voor gaatjes dan het glazuur en als het dan niet goed schoongehouden wordt, kunnen er sneller gaatjes ontstaan. Als deze gaatjes ontstaan en ze dicht bij de zenuw komen, kunnen ze wel ontsteking van de zenuw veroorzaken. Dus je tandhalzen goed schoonhouden is erg belangrijk.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

zo, 12/18/2005 - 16:00 Permalink