pijnlijke grote bult boven in mijn tandvlees? daardoor vieze

Author:
charly11
Posted:
ma, 12/19/2005 - 10:13
heej hallo
ik heb sinds een paar mndn een grote bult op mijn tandvlees. hij zit achteraan bij mijn bovenkiezen. sins een paar dgn doet hij pijn als je erop duwt. hij is hard en de tandarts zegt dat het geen ontsteking is??! omdat hij anders zacht moet zijn.
nu ben ik dus behoorlijk grieperig en als ik mijn neus ophaal is het zo n vieze smaak.
zou dat van die bult af kunnen komen?
maak me wel zorgen als ik eerlijk ben.
ik ben al ruim een jaar aan t trutten met mijn tanden en inmiddels naar een nieuwe tandarts gegaan want mijn oude tandarts die heeft heel mijn gebit achterstallig onderhouden. hij maakte nooit foto s en had daardoor heel veel lekkage s onder de vullingen. nu na bijna een jaar is mijn gebit nog niet op orde. zenuwbehandeling hier zenuwbehandeling daar. iedere keer als ik weer moet (dat is om de 2 wkn) ofzo dan komt er weer iets anders om de hoek wat weer niet goed is. en nu die bult weer!
word er gek van en de rekeningen rijzen de pan uit. hoop dat er iemand een antwoord voor me heeft!
groetjes charlotte
carabelli

De bult lijkt toch te wijzen op een ontsteking aan de wortelpunt die zich heeft uitgebreid en waar enige abcesvorming heeft plaatsgevonden. Vaak voelt dit aan als een soort onderhuids ping-pong balletje. Heeft de desbetreffende kies ooit problemen gegeven of is er ooit een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd?

Kennelijk is uw tandarts er van overtuigd dat er in dit geval geen sprake is van een ontsteking, heeft hij/zij u daar toen een verklaring voor gegeven, of een foto gemaakt?

Het lijkt me toch iets om even mee terug te gaan naar uw tandarts en voor de zekerheid een foto te maken, als het nl echt een ontsteking is moet deze (gezien het formaat) vrijwel zeker op de foto zichtbaar zijn.

Misschien niet een geheel hoopgevend antwoord, maar ik hoop toch dat u er iets mee kunt.

Met vriendelijke groet
ma, 12/19/2005 - 13:16 Permalink
charly11

hoi
nee hij beweegt niet. en ja hij heeft ook foto s gemaakt. want ik vroeg toen naar anti biotica. hij heeft ook een zenuwbehandeling gedaan bij de kies onder de bult. dit is nu denk ik 2 wkn geleden. dan zou de bult toch moeten slinken ofzo lijkt me? niet dat hij meer pijn gaat doen.
ik heb trouwens ook het idee, hoe later op de avond, lijkt het of de tanden niet meer goed op elkaar passen?? zeg ik nou iets stoms? maar zo ervaar ik het. net of de tand dan zakt? smorgens is dat weer weg!
bedankt maar weer!
ma, 12/19/2005 - 13:38 Permalink
carabelli

Pas na een maand of 6 kun je pas een definitieve uitspraak doen of een wortelkanaalbehandeling geslaagd is. In principe zal de bult dan ook na verloop van tijd moeten gaan slinken, 2 weken is echter te vroeg om daar een uitspraak over te doen.

Dat na een dag de tand of kies hoger aan kan voelen is wel iets dat samenhangt met een wortelpuntonsteking evenals een muffige/vieze lucht bij het ophalen van de neus.

Nu er 2 weken geleden een wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden zou ik voorlopig even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen, mochten de klachten blijven persisteren neem dan weer contact op met de tandarts.

Met vriendelijke groet
ma, 12/19/2005 - 15:19 Permalink
charly11

ik heb morgen wel een afspraak met de tandarts, maar kan dus ook zijn dat ik neusholteontsteking kan hebben door die infectie?
ik heb dit nog nooit meegemaakt maar ik raak die verkoudheid niet kwijt. als ik nu iets eet trekt het rotgevoel door mijn kaak heen helemaal door tot mijn hoofd. zo n zeurend gevoel. die vieze smaak blijft aanhouden. moet ik morgen nou om een antibiotica vragen of een verwijskaart voor het ziekenhuis dat ze het verder kunnen bekijken?
die bult bevalt me niet!
wo, 12/21/2005 - 16:04 Permalink
charly11

nou ondertussen nog 2 bezoekjes gehad bij de tandarts!! nog ff en ik mag op verjaardagfeestjes komen!! zoveel kom ik er hahaha
maar goed de bult groeide en ineens toen ik smorgens opstond was ik dus net een hamster.... kdenk... wat nou weer?
ikke weer bellen en kon smiddags meteen terecht bij hem (ben ook wel een hele leerschool voor m) de bult was nog steeds heel hard en hij stond voor een raadsel. maar goed als je wang dik word duid t toch echt op een ontsteking.. hij mijn noodvulling verwijderd om te kijken of er rotzooi uit zou komen... niet dus... nou goed zegt hij ik kan je doorsturen naar de kaakchirurg maar kan nog 1 ding proberen... dat ik die bult opensnijden!! denk ieksss...maar goed doe maar dan.. nou het was wel degelijk een flinke ontsteking... en kwam een hoop rotzooi uit. nu denkt hij dat het een probleem is van lang geleden dat zijn eigen leven is gaan lijden en er nu pas uit komt.
hopenlijk is dit het probleem de bult is flink geslonken en mijn dikke wang is ook weg. gelukkig want kwas net een hamster.
zo, 01/08/2006 - 12:56 Permalink