Korte vraag over gaatje

Author:
ND
Posted:
ma, 12/19/2005 - 12:17
Hallo,

Ik zou graag willen weten of een klein gaatje in een tand per definitie een gaatje (caries) is. Er zit een heel klein gaatje (volgens mij niet diep) bijna bovenop tand 44.

Moet pas over een langere tijd weer naar de tandarts, vandaar.

Groeten,
Nils
WEASLY

Ik zou toch maar even laten checken door de tandarts als ik jou was. Ik heb een jaar geleden hetzelfde gehad. Toen dacht ik ook, ik wacht ermee. Heb dat ook gedaan maar had pech bij de 2e jaarlijkse controle. Gaatje bleek toch verder te zijn gegaan dan dat je kon waarnemen.
ma, 12/19/2005 - 18:53 Permalink
de digitale tandarts

Je hebt caries in zoveel stadia zelfs stilstaande caries (arrested caries). Een donker pitje wil nog niet zeggen dat deze ook behandeld hoeft te worden, regelmatige controle is echter wel gewenst om inderdaad te voorkomen dat mogelijke verdere ontwikkeling niet wordt opgemerkt.

Volgens de modernste inzichten kan caries, die goed te bereiken is met de tandenborstel, zoals bij de gladde vlakken, gestopt worden door de patient te leren en te motiveren om op de juiste manier te poetsen (met fluoride), een voorbeeld hiervan kunt u hier vinden: http://www.db.od.mah.se/car/data/hygiene1.html

In de praktijk draait het er meestal op uit dat alsnog de donkere 'arrested caries' uiteindelijk gevuld wordt vanwege cosmetische redenen, maar door pas in een later stadium te behandelen hoeft er dan wel minder weggeboord te worden.

Met vriendelijke groet.
ma, 12/19/2005 - 22:11 Permalink