Ongeveer 5 weken teru heb ik een kies laten vullen waar een groot gat in zat (directe pulpa overkapping). Nu heb ik sinds een paar dagen last van deze kies bij het eten. Het zakt heel snel weer af. Volgens mij is de vulling niet te hoog. Wat zou het kunnen zijn. Als ik op de kies druk voel ik geen pijn, alleen na het eten krijg ik een lichte "pijn"aanval van een paar seconden. Het voelt dan wat zeurderig aan. Alvast bedankt
vulling
Groeten van een ervaringsdeskundige :smt006
Een directe pulpa-overkapping houdt in dat de zenuw blootgelegd is waarna een wondverband met overkapping is aangelegd, de zenuw heeft dus echt een optater gehad en reageert daardoor sneller dan een normale zenuw, het kan dus best zijn dat deze zenuw al op begint te spelen terwijl het element normaal belast wordt.
Probeer het element in eerste instantie wat te ontzien, mochten de klachten niet verbeteren (of zelfs erger worden) neem dan contact op met de tandarts, het kan dan verstandig zijn om het element toch iets in te slijpen om het op die manier wat langer rust te gunnen waardoor de zenuw voldoende tertiair dentine (tandbeen dat de tandzenuw afzet nadat deze geirriteerd is om zichzelf te beschermen) af kan zetten om gevoeligheid bij normale belasting te voorkomen.
Met vriendelijke groet