ontsteking na wortelpuntbehandeling

Author:
repelsteel
Posted:
di, 12/27/2005 - 21:18
Ik heb een half jaar geleden een wortelpuntbehandeling gehad aan twee ontstekingen bij 1 kies. Een week gelden kreeg ik echter weer een ontsteking op dezelfde plek. Er zijn foto's gemaakt door mijn tandarts en nu blijkt er een ontsteking te zitten bij het behandelde gedeelte. Ik heb nu antibiotica gekregen. De zwelling is nu wat afgenomen, de 'drukpijn'is wel weer aanwezig. Morgen stopt mijn antibioticakuur. Hoe lang werkt zo'n kuur door, moeten de klachten dan ook over zijn? Mijn tandarts geeft aan dat ik weer naar de kaakchirurg moet. Was vorige keer echter een zeer nare, botte behandeling. Ik ben het nu redelijk zat, is het een oplossing als ik de betreffende kies laat trekken? Bedankt voor het antwoord!

Jolanda
carabelli

Een ab-kuur is in dit soort gevallen alleen om de ontsteking wat te temperen, het is zeker geen definitieve oplossing van het probleem.

Uw tandarts geeft al aan dat er opnieuw een apexresectie moet worden uitgevoerd door de kaakchirurg. Een nieuwe apexresectie ligt in dit geval voor de hand, echter het slagingspercentage van een tweede apexresectie is altijd lager dan dat van een eerste apexresectie.

Overigens is extractie zeker een oplossing, de ontstekingsproblematiek zal dan zeker opgelost zijn, echter u bent wel een kies kwijt met bijbehorend functieverlies, dit moet u wel in uw overweging meenemen om te kiezen voor extractie.

Met vriendelijke groet
wo, 12/28/2005 - 20:02 Permalink
repelsteel

Bedankt voor het antwoord! Ik heb maandag een afspraak met mijn tandarts en zal het bespreken. Wanneer de kans op terugkeer van problemen groter is , zal ik misschien toch kiezen voor het laten trekken van de kies. Temeer omdat de kies verkleurd is (de rest van mijn gebit ziet er wel goed uit) en ik na een jaar problemen mijn portie wel gehad heb :lol: Overigens kan de functie van de kies toch ook vervuld worden door bijv. een brug?

Groeten Jolanda
wo, 01/04/2006 - 19:42 Permalink