Ik heb een raar iets.
Sinds 2 dagen zijn 2 kiezen erg gevoelig. Niet het gedeelte wat zichtbaar is, maar het gedeelte in mn tandvlees. Ik heb het idee dat het mn wortelpunten zijn en ben erg bang dat deze ontstoken zijn.
Wanneer ik loop, voel ik deze kiezen dreunen in mn mond.
Maar als ik stil zit of rustig aan doe, is er niks aan de hand. Het reageert ook niet op warm en koud eten/drinken.
Ik moet er wel bij zeggen, dat ik op het moment erg verkouden ben.
Herkend iemand dit? Wie kan mij raad geven?!
Moet ik ermee naar de tandarts? Ik ben zo bang dat ik zo dadelijk in het weekend nergens terecht kan!
Alvast bedankt voor het advies!
Groetjes, HY
Sinds 2 dagen zijn 2 kiezen erg gevoelig. Niet het gedeelte wat zichtbaar is, maar het gedeelte in mn tandvlees. Ik heb het idee dat het mn wortelpunten zijn en ben erg bang dat deze ontstoken zijn.
Wanneer ik loop, voel ik deze kiezen dreunen in mn mond.
Maar als ik stil zit of rustig aan doe, is er niks aan de hand. Het reageert ook niet op warm en koud eten/drinken.
Ik moet er wel bij zeggen, dat ik op het moment erg verkouden ben.
Herkend iemand dit? Wie kan mij raad geven?!
Moet ik ermee naar de tandarts? Ik ben zo bang dat ik zo dadelijk in het weekend nergens terecht kan!
Alvast bedankt voor het advies!
Groetjes, HY
In de beenderen van het hoofd bevinden zich een aantal holtes.
De bekendste is waarschijnlijk de voorhoofdsholte, maar ook in de bovenkaak bevindt zich links en rechts een holte, nl. de kaakbijholte (sinus maxillaris). Deze holte is van binnen bekleed met slijmvlies en staat in verbinding met de neusholte. De kaakbijholte ligt boven de wortels van de (kleine) kiezen in de bovenkaak en begint ongeveer onder het jukbeen.
Er is sprake van een kaakbijholte ontsteking (sinusitis) als het slijmvlies van deze holte ontstoken raakt, meestal ontstaat dit uit een verkoudheid. De wortelpunten en de zenuwen die de kiezen van gevoel voorzien bevinden zich vlak onder de kaakbijholte.
Bij een ontsteking van de kaakbijholte wordt de kies gevoeliger, dit gebeurd mn. als de kies verder wordt ingedrukt (kauwkrachten). Maar toegenomen gevoeligheid bij koude en warmte komt ook voor.
Kaakbijholte ontsteking voortkomend uit verkoudheid treedt meestal zowel links als rechts op, maar enkelzijdig voorkomen is wel mogelijk en in sommige gevallen kan ook een ontsteking rondom een wortelpunt de kaakbijholte infecteren.
Ga niet direct van het ergste uit de klachten zouden bijv. heel goed van tijdelijke aard kunnen zijn, maar als u bang bent dat u er in het weekend mee zult zitten, kan een consult bij een tandarts meer zekerheid bieden.
Met vriendelijke groet.
Ik denk dat het idd te maken heeft met mn verkoudheid.
Want het is wel heel erg toevallig dat beiden kiezen op hetzelfde moment gevoeliger zijn. Het zijn idd kiezen in mn bovenkaak. Maar het zijn wel kiezen waar eerder een wkb aan is gedaan. Het hele jaar door zijn ze wel wat gevoelig, maar nu voel ik ze dus bij elke stap die ik neem.
Zou het kunnen dat het een gevoelige plek is ivm de wkb?
Groetjes, HY