problemen met kaakgewricht

Author:
pauline1962
Posted:
di, 12/27/2005 - 20:50
Geacht tandarts,

Mijn probleem begon 14 dec toen ik op vac was in het caribisch gebied,kreeg 2 dagen last van flinke oorpijn en pijn in kaakgewricht uitstralend naar mijn slaap en onderkaak,na 2 dagen kreeg ik er hele erge kiespijn bij zodra mijn verstandkies re onder in contact kwam met boven kies.
Omdat het toen weekend was en wij ondertussen in aruba waren zijn we op zoek geweest naar tandarts maar helaas :( kreeg alleen een verdovende zalf via diensdoende apotheek.De pijn en toen ook zwelling breidde zich uit naar onderkaak,klieren en nek.Kon niet meer eten,slikken etc.Maandag terug naar huis gevlogen.
Na een lange vlucht met flinke vertraging dinsdag avond in ned aan gekomen,s nachts direct naar een tandarts,die heeft een zenuw beh uitgevoerd aan de verstand kies(dit was heel moeilijk omdat ik mijn mond nog maar 1,5 cm kon openen) en hem opengelaten en direct begonnen met anti biotica.
Volgende ochtend eigen tandarts bezocht,die zei dat de ontseking heel ernstig was en in de gezichtszenuw en weke delen zat,en ws laat naar boven was gekomen doordat ik vanwege reuma veel ontstekings remmers slik,alleen voor de nacht al 1600 mg brufen ret.Twee dagen heel erg ziek geweest,koorts en zweten.
Vrijdag heeft zij met veel moeite de verstandkies getrokken,maar ik kon toen al een week niet normaal eten alleen vloeibaar en mijn mond niet goed openen.
Nu 4 dagen later is de zwelling van de kaak en hals gebied zo goed als weg,alleen het kaakgewricht is nog dik en heel erg pijnlijk en kan nog steeds mijn mond niet verder dan 2 cm openen.
Aangezien de tandarts en huiarts op vac zijn richt ik mij daarom tot u,heeft u enig idee waardoor dit komt ,hoe lang dit nog kan duren,en wat ik er eventueel aan kan doen om het te verbeteren?

Met vriendelijke groeten Pauline
prondel

Door de doorbraakproblemen met de verstandskies komt er vaak een zwelling en daarmee gepaard problemen met je kauwspieren op gang. vaak heb je dan een beperkte mondopening als gevolg. dat heet trismus. dat je kaak dan in de hele regio van oor tot kaak en soms halverwege je bovenkaak zeer doet is de utstralende of referred pijn. Het verwideren van de boosdoener levert soms zwelling op sosm niet, maar de aanwezige zwelling moet ook nog verdwijnen. dat kost tijd. soms veel tijd. en die tijd zit je nu uit.

Zo, en nu maar hopen dat je oliebollen kan eten morgen anders moet je appelflappen kopen. die schuif je met 2 cm openen net naar binnen. Ik hoop dat je er wat mee kan, want je kaak moet eigenlijk weer uit de "spierpijn" modus komen. overigens als je durft kan je je duim en wijsvinger van 1 hand gebruiken alsof je met je vingers knipt. als je je vingers zo houdt en dan je wijsvinger op je ondersnijtanden duwt en je duim op je bovensnijtanden legt.............ja...............doe maar.
dan kan e de stramme spiertjes wat helpen met rekken. kost effe tijd maar dan gaat het ineens van huuuuuuuuuuuup open na een paar daagjes.

succes

Peter (die het hele bericht niet eens had gezien en eigenlijk alleen in kindertandheelkunde reageert)
vr, 12/30/2005 - 21:02 Permalink
pauline1962

Hartstikke bedankt voor je reactie,ondanks dat ik dan een wel heel groot kind ben :smt002 behalve ws in lengte.
De oliebollen ging nog niet ,en elke ochtend is het gebied erg stijf en pijnlijk,maar het gaat langzaam maar iedere dag iets beter gelukkig.

Nog de beste wensen en groetjes,Pauline
ma, 01/02/2006 - 16:11 Permalink