April vorig jaar heeft mijn tandarts een kroon bij mij geplaatst en een wortelkanaalbehandeling aan dezelfde kies uitgevoerd. Aangezien de kies gevoelig bleef heeft hij mij in juli doorverwezen naar de kaakchirurg die na het bekijken van de röntgenfoto constateerde dat de wortelkanaaltjes niet geheel schoon waren gemaakt. Hij adviseerde dan ook geen apex-resectie maar een 2e wortelkanaalbehandeling door de nieuwe kroon heen en tevens door de kunststof stift heen, uitgevoerd door de tandarts zelf of een endodontoloog. Aanvankelijk heeft de tandarts het zelf geprobeerd, zonder kosten te berekenen, maar ook zonder succes. Ook heeft hij geprobeerd de kroon er af te trekken/wrikken om niet te beschadigen, maar die zat veel te vast zodat er een gat in deze nieuwe kroon (à €600,00) geboord moest worden. Al met al een nieuwe kroon met een gat erin, een uitgeboorde stift die de bevestiging verzwakt en een nieuwe rekening voor een wkb van de endodontoloog. Ik heb geen conflict met mijn tandarts, maar ik vraag me gewoon af wat een gebruikelijke gang van zaken is ten aanzien van de extra kosten en de schade aan de kroon.
Schuld en schade aantonen is over het algemeen niet haalbaar.
Nou in ieder geval maar hopen dat het nu goed gaat. Kijk er niet raar van op als er nog een keer een apexresectie nodig is, dat hoeft echt niet van een slechte behandeling te komen.
Specialisten en sommige tandartsen gebruiken microscopen om het behandelresultaat te optimaliseren, dat niet iedere patient dat weer waardeert is te lezen in deze discussie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=6881&highlight=microsc…
Wat het verhaal dan niet ineens wel leuk maakt natuurlijk, maar het is een ingeslopen risico. Het enige wat je je kan afvragen is of de kroon direct na de wkb moest worden gemaakt, maar blijkbaar had de tandarts alle vertrouwen in de uitgevoerde kanaalbehandeling.