Extra kosten

Author:
hanse157
Posted:
ma, 01/02/2006 - 18:19
April vorig jaar heeft mijn tandarts een kroon bij mij geplaatst en een wortelkanaalbehandeling aan dezelfde kies uitgevoerd. Aangezien de kies gevoelig bleef heeft hij mij in juli doorverwezen naar de kaakchirurg die na het bekijken van de röntgenfoto constateerde dat de wortelkanaaltjes niet geheel schoon waren gemaakt. Hij adviseerde dan ook geen apex-resectie maar een 2e wortelkanaalbehandeling door de nieuwe kroon heen en tevens door de kunststof stift heen, uitgevoerd door de tandarts zelf of een endodontoloog. Aanvankelijk heeft de tandarts het zelf geprobeerd, zonder kosten te berekenen, maar ook zonder succes. Ook heeft hij geprobeerd de kroon er af te trekken/wrikken om niet te beschadigen, maar die zat veel te vast zodat er een gat in deze nieuwe kroon (à €600,00) geboord moest worden. Al met al een nieuwe kroon met een gat erin, een uitgeboorde stift die de bevestiging verzwakt en een nieuwe rekening voor een wkb van de endodontoloog. Ik heb geen conflict met mijn tandarts, maar ik vraag me gewoon af wat een gebruikelijke gang van zaken is ten aanzien van de extra kosten en de schade aan de kroon.
dj

Zulke dingen komen helaas vrij veel voor. Een wkb is een laatste redmiddel, echt geen wondermiddel. Ze lukken gewoon niet allemaal..
Schuld en schade aantonen is over het algemeen niet haalbaar.

Nou in ieder geval maar hopen dat het nu goed gaat. Kijk er niet raar van op als er nog een keer een apexresectie nodig is, dat hoeft echt niet van een slechte behandeling te komen.
ma, 01/02/2006 - 21:58 Permalink
de digitale tandarts

Het is een herkenbaar verhaal. Een kanaalbehandeling in een kies kan zeer lastig zijn en 100% kans van slagen is zeker niet gegarandeerd. Wat echter de tandarts niet ontslaat van zijn plicht om de kanaalbehandeling volgens de huidige stand van techniek en kennis uit te voeren.

Specialisten en sommige tandartsen gebruiken microscopen om het behandelresultaat te optimaliseren, dat niet iedere patient dat weer waardeert is te lezen in deze discussie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=6881&highlight=microsc…
ma, 01/02/2006 - 22:07 Permalink
hanse157

Ik begrijp best dat zo'n behandeling lastig kan zijn en per geval en patiënt veschillend. Ook begrijp ik dat de kosten van de materialen, instrumenten en arbeid etc. hoog zijn, daar wil ik ook absoluut voor betalen, maar ergens vind ik het toch krom om 2x voor een zelfde behandeling (mee) te betalen, of het volle pond voor een "beschadigde" kroon. Je mag natuurlijk geen appels met peren vergelijken, maar bij bijv. een garagebedrijf zou je zoiets toch ook niet accepteren?
ma, 01/02/2006 - 22:23 Permalink
prondel

De kaakchirurg constateerde niet dat de kanaaltjes niet schoon waren hij zag slechts de gevolgen hiervan. de opnieuw uitgevoerde wortelkanaalbehandeling kan een zoektocht naar een extra kanaal zijn of een vreemde splitsing. Het verwijderen van de stift verzwakt de kroon niet per se. en inderdaad appels mag je niet met peren vergelijken. het autoschade bedrijf levert heel veel confectie en als de auto bekend is kan je de onderdelen zo bestellen. een mens daarentegen........
Wat het verhaal dan niet ineens wel leuk maakt natuurlijk, maar het is een ingeslopen risico. Het enige wat je je kan afvragen is of de kroon direct na de wkb moest worden gemaakt, maar blijkbaar had de tandarts alle vertrouwen in de uitgevoerde kanaalbehandeling.
ma, 01/02/2006 - 22:53 Permalink