Opening van de mond zeer beperkt, klemzitten?

Author:
Vincient
Posted:
wo, 01/04/2006 - 19:36
Wie kan me helpen met het volgende probleem??

Al een paar jaar heb ik bij het openen en sluiten van de mond aan de linkerkant dat mijn kaak knakt. Er is dan niet alleen een knakkend geluid te horen, maar er komt ook iets van een bot iets naar buiten bewegen bij het kaakgewricht. Een hele tijd had ik er naast het geluid verder geen last van.

Vorig jaar begon het probleem zich voor te doen. Op een dag werd ik wakker en kon ik m'n mond maar een klein stukje opendoen (15-20 mm). In de loop van de dag was het opeens voorbij. Dit gebeurde een paar maanden later weer een paar keer. De laatste 3 à 4 maanden is het echter steeds vaker gebeurd. Bijna altijd na het wakker worden merk ik dat m'n mond niet meer ver open kan. Het is nu zelfs zo ver dat hij nu al een aantal dagen zo vastzit. Soms gebeurde het ook weleens na een verkeerde beweging met bv eten.

Het lijkt alsof er iets in de weg zit, zodat de kaak niet meer kan bewegen zoals het moet. Wanneer ik m'n mond probeer te openen en een beetje kracht bijzet komt er ook bij het gewricht een 'knellend' gevoel.

Wat me was opgevallen, was dat tot een paar weken geleden dit probleem verholpen kon worden door de kaak zoveel mogelijk te ontspannen, en dan opeens was het weg. Het lukte soms ook wel eens door met m'n hoofd rustig verschillende kanten op te draaien (tot ondersteboven aan toe) en dan was het opeens weg.

Ik ondervind er verder geen pijn bij, zolang ik de boel niet probeer te 'forceren'. Het doet zich ook alleen voor aan de linkerkant. Bij de rechterkant is niets te zien of te horen.

Ik heb vroeger (10 jaar geleden) zo'n 11 jaar orthodontie gehad en een van de beugels die ik ongeveer 3 jaar heb gedragen was tegen de 'centenbak', waarin m'n onderkaak heel erg naar voren werd gehouden. Kan dat er misschien ook mee te maken hebben?

Weet iemand wat er aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden, of waar ik geholpen kan worden?? Moet ik hiervoor bij de tandarts of de dokter zijn?

Alvast hartstikke bedankt.
Vincient

Bedankt voor jullie reacties!!

Nee, ik ben niet hypermobiel voor zover ik weet. Wat er precies mee bedoeld word weet ik niet, maar ik heb even gesurft en ik denk het te hebben begrepen. Ik zou in ieder geval mogen willen dat m'n gewrichten wat leniger waren.

Wat betreft de symptomen voor een afwijkend kauwstelsel: Ik heb alleen last van het eerste (knappende krakende gewrichten) en door dit gebeuren een verstoring van de normale functie van het kauwstelsel........
vr, 01/06/2006 - 06:45 Permalink
oliekoeler

Hallo

Ik heb je bericht even zitten lezen
Ook ik heb zo'n knakkende kaak als ik mijn mond open en dicht doe.
Al jaren heb ik dit.
Ondervindt er verder helemaal geen last van ook geen pijn alleen een knakkend geluid.
Ook kan mijn mond ver genoeg open ook als ik net wakker ben.
Dit is voor het eerst dat ik iemand hier over hoor.
Maar goed ik ben weleens bang dat ook mijn mond opeens niet meer verder open wil.
Of juist als ik gegaapt heb of zo dat ie niet meer dicht gaat.
Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft.

Groetjes Tineke
do, 01/26/2006 - 01:44 Permalink