Jaren heb ik niet voluit gelachen, omdat de bovenrij nogal scheef stond. Ook al deze jaren heb ik dit bij m'n tandarts bij de halfjaarlijkse controle geuit. De tandarts heeft mij op de mogelijkheden gewezen van orthodontie. Dat was niet iets voor mij. Ik wilde niet met een 'beugelbekkie' lopen. Dat zou zo'n twee jaar duren en daarvoor zou ik twee kiezen moeten opofferen (voor ruimte). Uiteindelijk heeft hij enkele maanden geleden een gipsafdrukje gemaakt en opgestuurd naar de tandtechnicus. De technicus heeft m'n gipsgebit verfraaid met een soort wax om het resultaat te laten zien van eventuele facings. Na het zien van het resultaat van dit preparaat was ik helemaal enthousiast. Zo recht.
Mijn tandarts niet. Hij vond het 'estethisch' niet kloppen, omdat er gespeeld was met lengte van tanden. Hij had een nieuw idee en de tandtechnicus is opnieuw aan de slag gegaan. Uiteindelijk zijn op slechts drie (ipv vier) van de boventanden porseleinen facings geplaatst.
Het resultaat is erg goed! De samenwerking tussen het tandtechnisch laboratorium en de tandarts was helemaal top. Het resultaat oogt natuurlijk en gewoon keurig op 'rij'. Voor de natuurlijheid heeft ie er een paar 'lijntjes' in geboord.
Het porselein zit er nu een week in en voelt nu (na een paar dagen hoor) als normaal. De afgelopen week heb ik zoveel voluit gelachen....
Oh ja; waarom het beter is dan Paul Verhoeven. Kijk maar es naar z'n gebit als hij op TV is. De nepheid straalt eraf. Let ook es op de tanden van de mensen in je omgeving. Deed ikzelf ook. Ik kan zo 10 mensen opnoemen die ook zoiets moeten doen!
Mijn tandarts niet. Hij vond het 'estethisch' niet kloppen, omdat er gespeeld was met lengte van tanden. Hij had een nieuw idee en de tandtechnicus is opnieuw aan de slag gegaan. Uiteindelijk zijn op slechts drie (ipv vier) van de boventanden porseleinen facings geplaatst.
Het resultaat is erg goed! De samenwerking tussen het tandtechnisch laboratorium en de tandarts was helemaal top. Het resultaat oogt natuurlijk en gewoon keurig op 'rij'. Voor de natuurlijheid heeft ie er een paar 'lijntjes' in geboord.
Het porselein zit er nu een week in en voelt nu (na een paar dagen hoor) als normaal. De afgelopen week heb ik zoveel voluit gelachen....
Oh ja; waarom het beter is dan Paul Verhoeven. Kijk maar es naar z'n gebit als hij op TV is. De nepheid straalt eraf. Let ook es op de tanden van de mensen in je omgeving. Deed ikzelf ook. Ik kan zo 10 mensen opnoemen die ook zoiets moeten doen!
Iedereen is gefixeerd op uiterlijk, terwijl ik van mening ben, dat een gebit is om mee te kunnen eten, althans dat ik de hoofdfunctie. Een beetje scheefheid of geligheid hoeft niet per definitie lelijk te zijn.
Ikzelf heb jarenlang met een beugel gelopen omdat mn twee kleine snijtanden iets wat naar voren stonden. Verder onderin een paar tanden scheef, maar ik 'moest' ee beugel. Enfin, je gaat mee in het verhaal dus je neemt een beugel.
Nu loop ik door de beugel met een overbeet omdat domweg mn kaken niet op elkaar passen zoals ze altijd deden. M'n tanden staan wel keurig in de rij, maar de functie van mn gebit is achteruit gegaan en ik heb er best wel spijt van.
De ortho zegt gewoon 'ze staan nu toch mooi recht?!' Alsof het tegenwoordig allemaal daar om draait...
HEERLIJK!!!!
Zo kan de patient ontevreden zijn over:
* symetrie/verhoudingen
* vorm
* kleur
* relief
* glans
etc
Eindresultaat bepaal je zelf. Toch..?
ik heb een vraagje.
Ik heb een paar jaar verschillende beugels gehad om het resultaat te krijgen wat ik nu heb: een rechte rij tanden. Helaas vind ik het mooier als mensen hun hoektanden iets meer naar voor hebben staan. Ik heb dit met mijn orthodontist besproken en hij zei: als je dat laat doen, krijg je er later spijt van, het is een "vampier-fase" etc. Nu vind ik dit grote onzin, ten eerste bedoel ik niet dat ik mega-grote hoektanden krijg, ten tweede ben ik 18 en kan ik zeer goed zelf bepalen wat ik mooi of lelijk vind. Ik vind het belachelijk dat er iemand verzonnen heeft dat een rechte rij tanden mooi is, en dat mijn tanden daarom zo moeten gaan staan. Het is hetzelfde als het zetten van een tatoeage: De tatoeerder gaat ook niet zeggen: "Nee mevrouw, dat lijntje zet ik daar niet, dat vinden mensen niet mooi." Daar vergelijk ik het maar even mee.. Hoewel je aan een beugel meer geld uitgeeft dan aan de gemiddelde tattoo.
Mijn vraag is dus: Mag je zelf bepalen hoe je je tanden hebben wilt, nadat je een beugel hebt gehad, of hebben orthodontisten richtlijnen of regels waar ze zich aan moeten houden?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Jess.
Als je wilt dat de hoektanden iets naar voren komen te staan dan heeft dit concequenties voor de manier van dichtbijten. Als je verkeerd dichtbijt kan het zijn dat bepaalde tanden overbelast worden en wat los gaan staan. Je kan er van gaan knarsen.
Wat je misschien wel kan laten doen is een laagje over de hoektanden laten maken zodat het LIJKT dat ze wat naar voren staan. Bespreek dat eens met jouw tandarts!
Groetjes,
Jess.
Ik heb dat dus ook.
Ik heb sinds afgelopen vrijdag 4 facings en 4 kronen.
Nu heb ik nog een noodvoorziening erop. Maar deze noodvoorziening is erg groot.
Ik wil dus niet dat mijn tanden zo groot als deze worden. Dus heb ik vandaag de kliniek gebeld en dat doorgegeven. de 30e heb ik weer een afspraak en dan ga ik ook precies vertellen hoe ik het graag wil hebben.
p.s hoe kun je tanden echter laten lijken? dmv die lijntjes of hoe zit dat?