Losse tand....

Author:
It's me
Posted:
wo, 12/21/2005 - 21:53
Hey,

Afgelopen week ben ik onder narcose geopereerd aan de hoektand. Deze is nooit ingedaald en zat volledig scheef waardoor ze hem uit m'n tandvlees hebben moeten halen. Het bleek om een zeer groot exemplaar te gaan waardoor ik nu nog steeds pijn heb en m'n tandvlees gezwollen is.
Vandaag heeft de stomatoloog de draadjes eruit gehaad en vertelde ze me dat ik 2 maanden goed moet oppassen met hard voedsel want dat de tand die links staat van de holte (mijn snijtand, vlak naast m'n voorste tanden) nu heel instabiel is geworden en zou kunnen uitvalen omdat die tand nu geen steun meer krijgt omdat er veel bot weg is....

Ik ben als de dood dat dit zou gebeuren omdat ik dan met een opvallend gat in m'n gebit zou zitten.....Ik ben heel voorzichtig met eten en volgens m'n arts zou na 2 maanden het weefsel rond de buurtanden moeten hersteld zijn waardoor de tand weer stevig vast komt te zitten.

Zijn er hier mensen die hetzelfde voor hebben gehad? Moet ik me nu echt ongelooflijk hard zorgen maken dat die tand uitvalt? Of is dit enkel mogelijk in omstandigheden dat je echt heel hard ergens op bijt? Want hij staat nu niet echt los ofzo....
Geke

Waarschijnlijk is er aan de zijkant, waar wat gebeurd is, minder bot, waardoor de tanden alleen aan die kant minder steun hebben. Dus druk op deze tand in de richting van het defect kan problemen geven, maar bewoon gebruik in de richting van de wortel in principe niet. Probeer gewoon een beetje voorzichtig te doen met dit deel en maak je er niet teveel zorgen over, het komt goed. Een tand valt er niet zomaar uit, helemaal niet als je aangeeft dat hij nu gewoon vast staat, hij zal alleen los gaan door harde druk in de verkeerde richting (dus van opzij).

Heel erg veel sterkte ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
do, 12/22/2005 - 18:19 Permalink
It's me

Hey Geke,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad een hevige druk van waar die hoektand er is uitgehaald en daar zit nu een gat dus de tand ernaast heeft nu inderdaad minder steun. Doordat de verwijderde hoektand zo enorm groot was is er nu wel wat bot verloren gegaan.
Maar ik heb de waarschuwing van de dokter wel erg letterlijk genomen en let nu enorm hard op m'n eten. Ik eet geen hard voedsel want wil geen risico nemen.

Weet jij of het inderdaad klopt dat het weefsel zich na 6 à 8 weken zal herstellen en de tand weer even sterk zal worden als voorheen zodat ik weer normaal alles kan eten? En is de druk de eerste weken na de operatie normaal en gaat die ook weg? Want dat is wel vervelend heel de tijd die druk te voelen op m'n tand.

Ik hoop in ieder geval dat het snel geneest want dan mag ik teruggaan voor een dental scan om te kijken of ik voldoende plaats heb voor een implantaat zodat die leemte kan opgevuld worden....
vr, 12/23/2005 - 13:26 Permalink
Geke

Meestal herstelt het zich weer redelijk snel. Na 6/8 week is inderdaad al het botdefect weer voor een groot deel opgevuld, de druk zal ook snel weer verdwijnen, soms na 2 weken, je zal waarschijnlijk wel merken dat het al minder wordt. Als het allemaal weer hersteld is, voelt het allemaal weer net als voordat de hoektand eruitgehaald was. Helemaal normaal, alleen zit er een ruimte, die voor het gezicht natuurlijk niet zo mooi is. Heb je bij je tandarts al geinformeerd over het implantaat.. Want het is belangrijk om daar op het juiste moment mee te beginnen en niet te lang wacht, omdat de kaak op de plaats waar de hoektand weg is wel wat smaller kan worden en hoe smaller het wordt, hoe minder plaats er is voor het implantaat. Dus als je dat graag wil is het goed daar meteen achteraan te gaan, het kan zijn dat dat al geregeld is hoor.

Heel veel succes ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

vr, 12/23/2005 - 16:29 Permalink
It's me

Hey Geke,

De druk neemt inderdaad af. Maar ik verbaas me erover dat ik er zolang last van kan hebben. Nu woensdag is het exact 1 maand geleden en nog steeds voelt alles heel raar. Ik voel nog altijd een druk en als ik op m'n tanden bijt voel ik precies mijn snijtand (naast de holte) nog steeds niet goed, heel raar. Ik kan ook nog steeds niet eten langs die kant, en al zeker geen brood want dan doet het pijn...Ik hoop echt dat dit de komende weken volledig gaat wegtrekken want ik had nooit gedacht dat het trekken van een hoektand zolang last zou geven...

Ik moet binnen 4 weken naar het ziekenhuis voor een Dental Scan en op basis daarvan gaat de stomatoloog kijken of er plaats is voor een implantaat. Enerzijds wil ik dit wel maar het schrikt me ook af. Ik heb het er zeker niet voor over dat men een stuk bot uit kaak of heup zou nemen...Ik ben ook de mogelijkheid van een brug aan't overwegen. 1 van de 2 tanden waarop de brug moet steunen is sowieso al volledig gevuld geweest, de andere is nog in goeie staat. Denk je dat een brug een oplossing kan bieden?

Ik heb ook gehoord dat er nu een tandarts is die bijna alles met laser doet, ik denk dat ik daar ook eens ga informeren want k ben al die operaties en recovery echt wel beu, het mag wel eens minder pijn gaan doen!
Wat is jouw ervaring met laser?
ma, 01/09/2006 - 10:04 Permalink
Geke

Of een brug voor jou een goede oplossing is kun je het beste met je tandarts overleggen, ik kan niet goed inschatten wat de staat van de tanden ernaast precies is, dat kan de tandarts het beste voor je doen. Als een tand namelijk gaaf is, is het zonde om die te beslijpen voor een brug. Een implantaat is dan een mooie oplossing, maar ik kan me voorstellen dat mogelijke botopbouwbehandelingen je erg afschrikken. Zelf heb ik geen ervaring met laserbehandelingen, misschien dat je tandarts of iemand anders op het forum je daar iets meer over kan vertellen.

Heel veel succes ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

di, 01/10/2006 - 13:03 Permalink