druk gevoel

Author:
Lita
Posted:
vr, 12/16/2005 - 11:24
Na het plaatsen van 4 composiet facings (4 weken geleden)waardoor de stand ook wel wat veranderd is ( 2 tanden een stukje naar voren ) heb ik zo'n raar gevoel .
Het is niet pijnlijk maar eerder een "schraal" gevoel , en een beetje tintelend.
Op3 tanden is een maand of 3 geleden al een wkb behandeling gedaan dus echt pijnlijk is het niet maar gewoon een raar gevoel in mijn tandvlees??Zou dit door de standsverandering komen ?
De tandarts kan niets vinden en zegt dat dit moet wennen , klopt dit ??Wordt er wel een beetje onzeker van .
Geke

Het kan inderdaad zo zijn dat door ver verandering van de vorm van je tanden, op een bepaald punt iets meer druk op je tandvlees komt. Het is net alsof je tegen je vinger drukt en deze wat wit wordt, de doorbloeding wordt hier dan iets minder. Het wordt dan ook wel overcontourering van je facing genoemd. Waarschijnlijk past je tandvlees zich er goed aan aan, het gevaar bij je voortanden is alleen dat je tandvlees zich iets terug kan trekken of iets anders kan gaan staan, door de druk. Hou dit goed in de gaten, als er aan je tandvlees iets veranderd wat je niet mooi vindt of waar je niet blij mee bent ga dan toch alsnog terug naar je tandarts. Hij of zij kan beoordelen of er dan alsnog wat aan gedaan zou moeten worden. Maar volgens mij gebeurd dit wel vaker en kan het niet zo heel erg veel kwaad. Het gevoel zal na een tijdje vanzelf wel weer verdwijnen.

Heel veel succes ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Als je nog vragen hebt kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 12/16/2005 - 16:49 Permalink
Lita

Klopt het ook dat het tandvlees wat "losser"om de tand gaat zitten?
Mijn twee voortanden voelen wel al wat beter aan maar de 2 snijtanden daarnaast zijn gevoelig om de randen heen , het tandvlees is niet echt ontstoken maar wat blaasjes en wat schraler.Klopt dat en hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat dat gewend is?

Groeten Lita
za, 12/31/2005 - 11:43 Permalink
Geke

Meestal als het tandvlees wat losser om je tanden zit is het wat ontstoken, het is belangrijk om het tandvlees goed te poetsen en ook tussen je tanden goed schoon te houden, als het goed is gaat het dan vanzelf steviger tegen je tanden aan liggen en dat is vaak ook een teken dat het wat gezonder is. Vermijdt je dit stukje ook wat met poetsen? In het begin als je het goed gaat poetsen zou het een klein beetje kunnen bloeden of bij het schoonmaken tussen je tanden. Na 3 dagen zou je al verbetering moeten kunnen merken. Het is waarschijnlijk ook niet echt ernstig ontstoken, omdat je aangeeft dat het niet bloed. Als je het goed schoonhoudt zou het dus snel kunnen verbeteren. Het ziet er naar mijn idee uit dat het niet echt iets is om je zorgen over te maken.

Heel veel succes ermee en de beste wensen voor het nieuwe jaar!!

zo, 01/01/2006 - 13:45 Permalink
Lita

Wat nu weer ; lijkt mijn tandvlees net wat beter te worden , wordt ik gek van dat druk gevoel!
Het is net of er iemand met een nijptang op mijn buitenste snijtanden knijpt.
Echte pijn is het niet want alle 4 snijtanden hebben een wkb ondergaan i.v.m. overbelasting facings, 3 maanden geleden , en nieuwe lichtere facings
Vooral 's avonds wordt de druk pijn echt erg , het klopt ook een beetje en voelt heel schraal aan!
En mijn TA is nu net met vakantie , wat moet ik nu ??
Ik weet het niet meer maar wordt er gek van!
Alleen met oxazepam( zenuwtablet) kan ik nog slapen .
Wie weet wat ik moet doen ??
di, 01/03/2006 - 17:26 Permalink
Lieneke

Als je zo'n pijn hebt dan moet je de dienstdoende tandarts bellen. Bel eerst de eigen tandarts, luister de band helemaal af en kom er zo achter wie er dienst heeft.

Sterkte!
di, 01/03/2006 - 17:30 Permalink
Lita

Nou ik ben geweest hoor , nog dezelfde avond , de TA was niet blij maar ik ook niet.
Hij heeft mijn voorste snijtand ,waar een week eerder een wkb op gedaan was, opnieuw opengemaakt en gelijk daarna was het drukgevoel in mijn tanden weg .
Wel was ik er ook niet lekker van en ben de volgende dag langs de huisarts gegaan of dat ik toch maar een antibiotica kon krijgen .
Nu heb ik twee dagen antibiotica geslikt en het voelt allemaal wel iets beter maar toch is dat druk gevoel weer een beetje aan het opbouwen en ook is de snijtand voor wel heel gevoelig en klopt soms nog een beetje.
Gaan de ontsekingen door de antibiotica weg en hoe lang duurt het voordat de tand weer een beetje normaal aanvoelt??

Gr.Lita
vr, 01/06/2006 - 13:41 Permalink
Geke

Als de oorzaak van de ontsteking niet helemaal weg is, zoals bijvoorbeeld nog bacterien in het wortelkanaal, zal de ontsteking niet verdwijnen, ook niet met antibiotica. Als de wortelkanaalbehandeling helemaal afgemaakt is en het kanaal helemaal met dikke vijltjes schoongemaakt is kan het goed verdwijnen. Ik weet niet of dat bij jou gedaan is. Waarom ben je trouwens naar de huisarts gegaan om antibiotica te halen. De huisarts is er niet voor om antibiotica voor dit soort problemen voor te schrijven. Als het bij jou nodig was, had de tandarts het je moeten voorschrijven. Als er sprake is van een abces kan de tandarts ook het abces openen met een klein sneetje, zodat de druk er vanaf is en vervolgens een draintje plaatsen, een soort buisje waardoor de rommel afgevoerd kan worden. Vaak heeft dit goed effect. Als je dus echt weer veel pijn krijgt is het belangrijk om weer langs je tandarts te gaan en niet naar de huisarts voor antibiotica, want dit heeft bij een abces ook vaak geen effect, alleen als het nog niet ingekapseld is en dat kan je tandarts beoordelen. Onnodig antibiotica gebruiken kan sommige bacterien van je resistent maken, waardoor je als het straks een keer echt nodig is je niet meer goed op de antibiotica reageert.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Sterkte ermee.

di, 01/10/2006 - 13:09 Permalink
Lita

Ik ben weer bij de tandarts geweest en deze heeft mijn tand weer opengemaakt en schoongespoeld.
Nu heeft hij nieuwe pasta ingespoten en een watje bijgestopt om de druk te verminderen en volgende week moet ik weer terug om evt pasta te verversen . Echt pijn doet het niet alleen een beetje kloppend druk gevoel, maar daar is mee om te gaan.

Hartstikke bedankt .

Groeten Lita
wo, 01/11/2006 - 12:53 Permalink