Al 30 aften, mag ik nu al spoelen met Tetracycline?

Author:
Panfluit
Posted:
do, 01/12/2006 - 12:21
Ik heb afgelopen Dinsdag onder algehele narcose al mijn boventanden en kiezen laten trekken. Nu is mijn onderlip helmaal rood en gezwollen en er zitten een tiental aften op. Ik verga inmiddels van de keelpijn en ook daar heeft mijn huisarts een stuk of 20 gigantische aften ontdekt. En erger nog er lijken er nog meer bij te komen ook. Hij heeft me nu Tetracycline mondspoeling voorgeschreven.
Kan iemand svp snel antwoord geven of ik dit spoelmiddel nu al mag gebruiken ivm mijn wonden.
Ik wil snel beginnen want ik ben erg bang dat ik ook onder de prothese aften ga krijgen en dan kan ik die niet meer in.

Gabrielle
Panfluit

Nee, ik heb geen koorts, maar slik ook pijnstillers die koortsverlagend werken. De huisarts denkt niet aan het herpesvirus, schijnt er ook anders uit te zien.(heel veel hele kleine miniaften) Hij heeft het er dus wel even over gehad, heeft ook een collega en de boeken geraadpleegt.

Ik moet ook meteen terug komen als ik wel koorts krijg, me ziek ga voelen of nog meer aften krijg.

Het gaat me er meer om of ik dit spoelmiddeltje kan gebruiken nu ik net al mijn tanden heb laten trekken. Zijn toch een soort open wonden voor mijn gevoel.
do, 01/12/2006 - 13:04 Permalink
de digitale tandarts

Tetracycline is een antibioticum, dus gericht tegen bacterien. De oorzaak van aften is niet duidelijk, maar men denkt aan een auto-immuunziekte, dus veroorzaakt door het lichaam zelf.

De tetracycline kan niet gericht zijn tegen de aften zelf, maar ter voorkoming van een bacteriele infectie van de wondjes (superinfectie).

Soms wordt weleens gezegd dat zendiumtandpasta helpt tegen aften.

Overigens is het vreemd dat alle aften op uw onderlip zijn gelokaliseerd, het zouden ook wondjes kunnen zijn van de behandeling onder narcose.

Met vriendelijke groet.
do, 01/12/2006 - 16:04 Permalink
Panfluit

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Ik heb niet alleen aften op mijn onderlip, maar ook mijn hele keelholte zit vol. Ik denk zelf dat het een reaktie op de narcose behandeling is. Mijn lip was daarna dik en bloedde een beetje. Daarna kwamen er op die plek aften te zitten en nu komen er nog meer bij. Ik had ook direkt een gevoelige keel, zit nu ook vol.

Als het een antibioticum is kan spoelen daarmee waarschijnlijk niet veel kwaad voor mijn wonden. Ik hoop maar dat het snel helpt, want dit doet veel meer zeer dan al de rest. Ik kan amper slikken.

Zou het ook een allergische reaktie kunnen zijn voor de instrumenten of het spul waarmee het gedesinfecteerd wordt? Ik moet nog een keer terug in februari en misschien kan ik iets doen om herhaling te voorkomen.
do, 01/12/2006 - 18:37 Permalink