Fistel NA apex resectie behandeling terug ??

Author:
ron-1
Posted:
wo, 01/11/2006 - 13:54
Een week of 6 geleden heb ik een apex resectie gekregen bij de kaakchirurg aan tand nr.11

Nu 6 weken later is er weer (1) een fistel (klein rood puistje) op dezelfde plek gekomen,ik heb totaal geen pijn helemaal niks,maar maak me zorgen dat de infectie niet 100 % bestreden is.

Wie kan me helpen met het antwoordt,mijn eigen tandarts twijfelt hierover.

Hartelijk dank.
ron-1

Mensen weet niemand dit nu of herkent zoiets ? Ik maak me echt een beetje zorgen .....tandarts twijfelt zelf ook namelijk..dus daar heb je veel aan.....
do, 01/12/2006 - 14:39 Permalink
dj

Een periacpicale ontsteking (wortelpuntontsteking) kan inderdaad terugkomen na een apexresectie. Het gebeurt helaas redelijk veel, het is zeker niet iets zeldzaams.
do, 01/12/2006 - 14:45 Permalink
de digitale tandarts

Een apex resectie is inderdaad geen erg succesvolle behandeling; uit de wetenschappelijke literatuur zijn zeer uiteenlopende slagingspercentages bekend.

Als het inderdaad een fistel is dan, zijn de vooruitzichten niet goed, maar 6 weken is nog wat kort om het wel of niet slagen te beoordelen. Als er na drie tot zes maanden nog een dergelijke 'puistje' zit en er is op de rontgenfoto geen verbetering van de zwarte vlek rondom de wortelpunt waarneembaar, dan weet je zo goed als zeker dat de behandeling niet geslaagd is.

Met vriendelijke groet.
do, 01/12/2006 - 15:55 Permalink
ron-1

Bedankt tandarts,dan kan ik hopenlijk even vooruit,want als het nu WEER fout gaat op diezelfde plek,zou er voor de derde keer een apex resectie komen,en dat is niet de bedoeling,dan wordt het een nieuwe kroon of brug denk ik....niet dat ik bang ben of zo,want dan zou ik het toch in Kerkrade laten doen,maar een derde apex resectie op exact dezelfde plek heeft weinig effect meer heb ik me laten vertellen......
do, 01/12/2006 - 16:01 Permalink
dj

Dat niet alleen, er wordt een stukje van de wortelpunt afgehaald en dat kun je niet maar blijven doen want die wortel wordt steeds korter, op een gegeven ogenblik heb je gewoon onvoldoende wortel over om je tand stevig vast te laten zitten. Dat is denk ik de voornaamste reden om geen derde apex te gaan beginnen, alhoewel het denk ik ook een beetje van individuele anatomie afhangt, misschien kan er bij mensen met lange wortels af en toe één meer.
do, 01/12/2006 - 16:08 Permalink
ron-1

Wat is dan het meest voorkomende....nu zit er een kroon op die tand.....dan wordt het een brug toch ? Of mis ik nu iets .......
do, 01/12/2006 - 19:17 Permalink