behoorlijke napijn na uitboren verstandskies is dit normaal?

Author:
iendeman
Posted:
wo, 01/11/2006 - 21:57
Het is nu inmiddels een week en een dag geleden dat er bij mij onderin twee verstandkiezen zijn uitgeboord. Ze lagen dwars.

Ik slik nu nog 4x ibu 400 per dag.

Is dit normaal?

Hoe lang kan de pijn nog duren?
Geke

Dat is wel normaal, want het bot krijgt toch een behoorlijke opdonder te verwerken door zo'n sneldraaiende boor. Het wordt wel gekoeld, maar het is voor het bot toch een stuk traumatischer dan gewoon een kies trekken. Soms kunnen de klachten wel 2-3 wk aanhouden, maar het zal wel geleidelijk minder worden. Mocht dat niet het geval zijn en mocht je merken dat het erger wordt, het dik wordt of dat je hoge koorts krijgt is het belangrijk om contact op te nemen met de kaakchirurg die je geholpen heeft. Het kan dan zijn gaan ontsteken. Het is wel belangrijk om te proberen goed te poetsen, omdat bacterien natuurlijk voor een infectie kunnen zorgen.

Heel erg veel sterkte en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
wo, 01/11/2006 - 22:05 Permalink
iendeman

Heel erg bedankt voor je info. Ik dacht al hoe lang gaat dit duren?

Nu weet ik in ieder geval waar ik op kan rekenen.

Het zal dus nog wel even duren, maar het trekt langzaamaan al wel weg

Moet je blijven spoelen met chloorhexidine? Of mag dit ook gewoon met zout opgelost in water?

Dit bevalt me beter eerlijk gezegd
do, 01/12/2006 - 21:09 Permalink
Geke

Spoelen met chloorhexidine is in principe niet nodig, het geeft vaak smaakverandering en aanslag op de tanden. Vaak is na het trekken van een kies het belangrijk dat je de eerste dag niet echt spoelt, omdat je het bloedpropje eruit kan spoelen, waardoor de wondgenezing langzamer verloopt, dat kan bij jou het geval geweest zijn. Maar bij het uitboren duurt het vaak wat langer, dus misschien is dat ook niet gebeurd. Daarna is het belangrijk dat het wel een beetje schoongehouden wordt en er geen voedselresten in achterblijven die voor irritatie kunnen zorgen. Spoelen met zout water kan helpen, maar vaak helpt ook het spoelen met gewoon lauw water wel om het goed schoon te houden. Als de tandkas niet goed dicht is en je lang last houdt, kun je de tandkas soms met een plastic spuitje met lauw water uitspuiten. Mocht je echt ineens meer last krijgen zou je de tandarts of kaakchirurg hiernaar kunnen vragen.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
zo, 01/15/2006 - 18:57 Permalink