pijn in kies

Author:
joek
Posted:
ma, 01/16/2006 - 14:41
Ik heb een vraagje:
Ik eet altijd aan 1 kant. Nu is sinds zaterdag 1 punt van mijn kies gevoelig als ik er op druk. Er zit een vulling in.
Het onstond echt ineens. Ik zat te eten en dacht: au.
Verder is de kies gevoelig bij warm en koud. Maar slechts even pijnlijk, dus geen zenuwontsteking. Dat heb ik al eens gehad, dus ik weet hoe het voelt. Voor de rest ook geen pijn aan de kies.
Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik last heb van bruxisme.
Anderhalf jaar geleden is er een foto gemaakt van de kies, toen was er niets op te zien.
Moet ik me druk maken? Of zou het slechts overbelasting zijn?
Ik hoop dat iemand me advies kan geven.

Groetjes,
Joke
carabelli

Als het zo plosteling optreedt, de tand verder niet echt extreem gevoelig bij warm en koud, maar wel bij percussie (drukken tikken) en de patient knarst.

Dan is het het meest waarschijnlijk dat de gevoeligheid door overbelasting komt, vooral ook omdat het specifiek gekoppeld is aan een knobbel. Indien je een splint hebt deze als het kan 's nachts dragen en verder proberen het geheel wat te ontzien.

Mochten de klachten niet geleidelijk weggaan, dan toch even contact opnemen met de tandarts.

Met vriendelijke groet
ma, 01/16/2006 - 16:02 Permalink
joek

Carabelli, ik ben erg blij met je antwoord!
Ik dacht het zelf ook al.
Deze kies is de laatste bovenin. Ik heb ook het idee dat hij een beetje "wandelt". Dus dat de ruimte met de andere kies af en toe iets groter is (in de kaak eronder zit een gat).
Ik heb net gegeten (au) en na het eten is de ruimte weer groter en de pijn minder!
Ik probeer niet meer te klemmen!

Groetjes,
Joke
ma, 01/16/2006 - 17:46 Permalink
joek

Even een kleine update.
Ik ben vanochtend bij de ta geweest. Hoera, geen gaatjes. :D
Verder heeft hij een foto van de gevoelige kies gemaakt. En ik ben niet teruggebeld. Dus ik mag aannemen dat er niets te zien is, het is slechts overbelasting.
Het voelt ook al veel beter. De kies is nauwelijks gevoelig meer.
Gelukkig, dat hebben we ook weer gehad.

Groetjes,
Joke
vr, 01/27/2006 - 13:57 Permalink