Niet gezond meer..zo'n angst....

Author:
kh
Posted:
di, 01/17/2006 - 16:12
Hallo mensen, ik ben een meid van 26 en heb net als vele mensen hier extreme angst voor de tandarts.
Ik wilde hier effe mijn verhaal doen, zodat ik het toch op een een of andere manier ff kwijt ben.
De hele dag loop ik met de gedachte ANGST!!
Ik weet dat er iets moet gebeuren, want mijn sociale leven gaat er niet op vooruit, ik onderneem geen leuke dingen meer, kan niks meer eten(al meer dan een jaar niet) en wil van dit probleem af.
Ik wordt geleefd door de angst, heb geen controle meer over mezelf en krijg hartkloppingen bij de gedachte dat mijn gebit alleen maar meer achteruit gaat. Ik heb 3 holle kiezen, die eigenlijk geen kiezen meer genoemd mogen worden, ben erg bang wat er mee gaat gebeuren, verder heb ik nog een dubbele kies, die er ook uit moet, omdat het erg vervelend is om te reinigen tussen de andere kiezen.
Aan de voorkant is niks mis mee, alleen zodra ik mijn mond open doe, zie ik dat ik mezelf al die tijd heb verwaarloosd, ben ruim 10 jaar niet geweest en wil van binnen zo ontzettend graag dat alles opgelost gaat worden, maar ik heb niet het lef om stappen te ondernemen..Ik wordt er GEK van! Aangezien ik weinig geld heb om maandelijks te besteden, zie ik het voor mezelf somber in, ik wil me heeel supergraag laten behandelen in Kerkrade, maar heb er niet het geld voor, wie weet er een oplossing, zodat ik tog die behandeling kan laten doen. En doet het pijn?
Ik kan nergens een lening aan sluiten, ik ben niet gesaneerd en weet niet of je contant aan de balie moet betalen ja/nee, kun je ook een acceptgiro krijgen?
Hoe gaat het bij een normale tandarts in zijn werk, krijg je dan een acceptgiro thuisgestuurd of moet je ook alle behandelingen contant voldoen? Ik weet me geen raad meer, ik kan niet meer functioneren , ben moe, heb geen energie meer in mijn lijf en ben echt hulpeloos verdrietig hierom, dat het zon inpact om mijn leven heeft gekregen, Ik ben ten einde raad,
Ik zit ruim 10 kilo onder mijn gewicht, en wordt steeds dunner en dunner, voel mijn botten gewoon, is heeel eng om mezelf in de spiegel te zien.
Ik weet dat er wat moet gebeuren, omdat ik als ik zo door ga er niks meer van me over blijft.
Mijn gezondheid is slecht en zie er behoorlijk slecht uit, ik herken mezelf niet meer, IK wil niet meer zo door het leven, wie o wie weet er raad.
Wie weet er op welke manier ik op gewicht kan komen, ipv alleen maar meer kilos kwijt te raken.
Ik weet het niet meer, tis echt een probleem voor me en ben ten einde raad..Ik hoop dat ik een aantal reacties mag ontvangen van jullie, want ik ben kennelijk niet de enige die hier aan lijdt...Ik wil me niet meer op laten vreten door de angst wat de hele dag door mijn hoofd heen spookt...Groetjes kh :cry:
Moon

Allwereerst vind ik je heel dapper dat je toch je verhaal hier neerzet :smt023
Wat vervelend om te lezen dat je 10 kilo onder je gewicht zit en zoveel dingen laat vanwege je gebit.
Ik ben blij te lezen dat je de wil hebt om er iets aan te doen, maar als het financieel moeilijk is, is de stap natuurlijk altijd groter.
Als je hier op het forum rondneust zal je meerdere verhalen tegen komen, van mensen die in dezelfde situatie als jij verkeren. Geen geld, maar wel een heel slecht gebit.

Je zou natuurlijk altijd kunnen informeren bij een tandarts (of kerkrade) of er een mogelijkheid is tot gespreid betalen. Voor een lening zou je bij je bank moeten informeren.

Het is van achter een computer natuurlijk altijd moeilijk te bepalen welke behandelingen je zou moeten ondergaan en of het pijn zal doen. Voor pijn tijdens een behandeling hoef je in principe niet bang te zijn, omdat alle behandelingen in principe onder verdoving kunnen worden uitgevoerd.

Om wat meer op gewicht te komen... tja, je mag met liefde wat van mijn overtollige kilo's hebben, maar dat gaat zo lastig. Er bestaan op internet vast wel dieet sites waar ze tips hebben voor mensen om op gewicht te komen.

Waarschijnlijk is het overbodig om te zeggen, maar de beste remedie om op gewicht te komen en te blijven is door een normaal eetpatroon te hebben, maar gezien de situatie in je mond die jij beschrijft is dat op dit moment eigenlijk onmogelijk.
Laat een tandarts naar je gebit kijken (alleen kijken) zodat je een beeld hebt wat er gedaan moet worden. En daarna kan je altijd deverdere stappen ondernemen. (behandeling in kerkrade of bij een reguliere tandarts)

Wat je ook doet, je moet niet opgeven en je vooral niet door je angst laten leiden, want dan kom je nergens!

Ik wens je heel veel sterkte!

http://img193.exs.cx/img193/6630/Sterkte.gif
di, 01/17/2006 - 17:02 Permalink
kh

Hallo moon, bedankt voor je reactie, doet me goed om te weten dat iemand mijn verhaal heeft gelezen en de moeite heeft genomen om een bericht terug te sturen, ik wil ook heeel graag iets er aan laten doen, want zo kan het niet langer.
Ben blij dat je me een steuntje in de rug geeft..
Liefs kh
di, 01/17/2006 - 18:33 Permalink
Panfluit

Ik kan natuurlijk niet in je beurs(je) kijken, maar een aanvullende tandartsverzekering kan ook al helpen.
Hier op het forum wordt bij verzekeringen ook van alles vermeld bijv over studentenverzekeringen etc. die goedkoper zijn. Misschien de moeite waard omdat eens door te lezen.

Ik wensje heel veel sterkte en hoop dat er snel een oplossing komt.

Gabrielle
di, 01/17/2006 - 18:38 Permalink
kh

Hallo gabrielle, ik heb me nu verzekerd bij de menzis en heb aanvullend 3 , het meest aanvullende pakket, ben wel overgestapt, weet dus nog niet of ik een verklaring nodig ben, voordat ze me vergoeden....Als ze er niet om vragen, kan ik tog gewoon declareren, of nie?
Ik ben ten einde raad....Groetjes kh
di, 01/17/2006 - 19:00 Permalink
Moon

Je kan het altijd proberen!
Moest je op het overstap formulier invullen of je elk jaar naar de tandarts ging of niet en zo ja, heb je dat eerlijk ingevuld?
di, 01/17/2006 - 19:38 Permalink
prahder

Hi,

Ik vind het ook heel erg dapper dat je je verhaal op dit forum hebt neergezet :-) Ik begrijp jouw probleem volledig. Ik ben zelf 31 jaar en weet sinds mijn 23e al dat ik lijd aan parodontitis. Ik heb er ook nooit iets aan durven doen. Misschien is de Acta iets voor jou (Stichting Bijzondere Tandheelkunde) Daar zijn ze ook heel erg aardig en begripvol en weten ze ook hoe ze met extreem angstige patienten moeten omgaan. Ik weet niet waar je woont, maar de Acta zit in Amsterdam en mijn verzekering voorgoed tot nu alles. Geloof me, als ik zeg dat ik weet hoe jij je voelt. Ik heb ook jarenlang last gehad van paniekaanvallen, hartkloppingen, slapeloosheid etc., maar ik ben nu (helaas) aan de fluoxetine (anti-depressiva). Ik moet zeggen dat dat best goed helpt en ik weet me nu tenminste staande te houden in het leven. Lieverd, maak alsjeblieft een afspraak om je te laten helpen. Het heeft namelijk ook geen zin om zo door te gaan en ik kan het weten. Ik kan nu alleen maar heel veel sterkte toewensen met alles en je mag me altijd mailen als je daar behoefte aan hebt.

Heel veel liefs,
Petra
di, 01/17/2006 - 20:02 Permalink
saskia27

hallo, kanp van je dat je idd je verhaal hier heb verteld want ik weet hoe moeilijk dat is idd. ik heb hier vorige week dinsdag ook voor het eerst mijn verhaal gedaan en t valt niet mee idd. ik weet ook wat je bedoelt met je portemonee want daar zit ik zelf idd ook erg mee maar ik weet ook dat je daar even doorheen moet en er ff niet aan moet denken want je gebit en gezondheid voor alles. ik ben 27 en al 11 jaar niet meer naar de tandarts geweest en sinds vorige week voor het eerst weer gegaan. ik heb via mijn huisarts een verwijzing gekregen voor het radboudziekenhuis in nijmegen voor de afdeling cbt centrum bijzondere tandheelkunde, waar dus een angsttandarts zit. bij mij moeten er 8 kiezen getrokken worden enmijn voortand gerepareerd worden en nog het nodige maar hij gaat op 7 februari de papieren naar de verzekering sturen voor een vergoeding al heeft hij mij al wel verteld dat er wel een eigen bijdrage aan vast zit maar die ik later ook zelf kan declareren via het cz. ik ken iemand die ook daar onder behandeling is geweest en die had aan eigen bijdrage 350 euro die hij gespreid kon betalen. maar hoe dat bij mij gaat is ook ff afwachten maar ik kan je wel begrijpen. maar oke aan de andere kant is het ook belangrijk om gewoon te gaan en ik weet het is niet makkelijk ik schijt ook echt bagger en heb gehuyild als een kind van 7 terwijl ik alleen maar daar op een gewone stoel zat en een gesprek had ter kennismaking maar probeer er met je huisarts over te praten misschien kan hij jou meer vertellen of doorverwijzen.
want zo als je nu leeft gaat t niet meer ik heb idd ook al 3 jaar dag in dag uit tandpijn en toch maar gewoon niet naar die tandarts gaan. kilo's kwijt geraakt omdat ik niet normaal meer kan eten door idd die holle kiezen of helemaal geen kiezen of halve. maar dit kan gewoon zo niet. ik adviseer je praat eens met je huisarts. ik hoop voor je dat je iets aan mijn woorden hebt en ik hoop nog wat vaker van je te horten zodat we de ervaringen kunnen delen want dat heb ik zelf ook zo hard nodig en praten doet geen pijn toch? liefs en sterkte
di, 01/17/2006 - 23:50 Permalink
femm

Ik wil je heel veel sterkte wensen, dat eerst..
even over dat eten.. misschien kan je een periode gebruik maken van maaltijdshakes. herbalife geeft namelijk aan dat je er ook mee aan kan komen. Ik ga geen reclame maken voor herbalife want dat is duur spul..maar er zijn ook wel merkloze maaltijdvervangers.. Het idee is dan dat je het naast je gewone eten gebruikt als je aan moet komen. je kunt het dus gewoon drinken, dus lijkt me voor jou een goed begin...
wo, 01/18/2006 - 07:02 Permalink