Hallo lieve allemaal!
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik echt heel erg blij ben dat dit forum bestaat! Ik loop al jaren rond met een extreme angst en depressies omdat ik me gewoonweg net Remy voelde, maar hopelijk is dat nu voorbij. Ik heb al jullie berichten op dit forum gelezen en de manier hoe jullie elkaar steunen vind ik echt geweldig :-)
Ik zal me even voorstellen. Ik heet Petra en ik ben 31 jaar en echt vreselijk bang voor de tandarts :-(
A.s. woensdag moet ik afdrukken laten maken, want 1 feb gaan ze mijn 6 ondertandjes trekken. Als ik hieraan denk dan breekt het zweet me letterlijk uit! Ik krijg dan meteen last van mn ademhaling en dat is zo eng allemaal...Maar goed, om even op mijn verhaal terug te komen...Ik krijg dus een plaatje. Boven en onder, maar ze hebben besloten het in fases te doen, want dat leek hun beter. Ik word trouwens behandeld bij de Acta in Amsterdam. Ik hoop echt dat het goed gaat...Als ik er nu aan denk dan krijg ik al flink de zenuwen, maar ik heb echt geen keuze meer...
Gelukkig heb ik een hele lieve en geduldige tandarts met een net zo'n lieve en geduldige assistente, maar ik heb toch het gevoel dat ik het alleen moet doen. Vooral de tijd na de behandeling kijk ik erg tegenop...Ik ben nu zelfs al bang om te gaan slapen met zo'n plaatje (terwijl ik dat nog nooit heb meegemaakt), ben bang voor het kokhalzen en noem maar op...Ik ben gewoon een enorme zenuwelijer als het om de tandarts gaat...
Ik hoop echt dat ik mijn ervaringen met jullie kan delen :-)
Heel veel liefs,
Petra
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik echt heel erg blij ben dat dit forum bestaat! Ik loop al jaren rond met een extreme angst en depressies omdat ik me gewoonweg net Remy voelde, maar hopelijk is dat nu voorbij. Ik heb al jullie berichten op dit forum gelezen en de manier hoe jullie elkaar steunen vind ik echt geweldig :-)
Ik zal me even voorstellen. Ik heet Petra en ik ben 31 jaar en echt vreselijk bang voor de tandarts :-(
A.s. woensdag moet ik afdrukken laten maken, want 1 feb gaan ze mijn 6 ondertandjes trekken. Als ik hieraan denk dan breekt het zweet me letterlijk uit! Ik krijg dan meteen last van mn ademhaling en dat is zo eng allemaal...Maar goed, om even op mijn verhaal terug te komen...Ik krijg dus een plaatje. Boven en onder, maar ze hebben besloten het in fases te doen, want dat leek hun beter. Ik word trouwens behandeld bij de Acta in Amsterdam. Ik hoop echt dat het goed gaat...Als ik er nu aan denk dan krijg ik al flink de zenuwen, maar ik heb echt geen keuze meer...
Gelukkig heb ik een hele lieve en geduldige tandarts met een net zo'n lieve en geduldige assistente, maar ik heb toch het gevoel dat ik het alleen moet doen. Vooral de tijd na de behandeling kijk ik erg tegenop...Ik ben nu zelfs al bang om te gaan slapen met zo'n plaatje (terwijl ik dat nog nooit heb meegemaakt), ben bang voor het kokhalzen en noem maar op...Ik ben gewoon een enorme zenuwelijer als het om de tandarts gaat...
Ik hoop echt dat ik mijn ervaringen met jullie kan delen :-)
Heel veel liefs,
Petra
Wat fijn dat de beslissing voor de behandeling al genomen is. Je bent dus al een heel eind.
Ik heb zelf al meerder tanden en kiezen laten trekken, en geloof me, je voelt er dus echt niets van.
Voel je wel iets, meteen aangeven, dan geven ze nog een extra verdoving.
Natuurlijk moet je het zelf doen, maar je krijgt wel hulp van de ta e.d.
Over dat plaatje: weet je zeker dat je het 'snachts moet dragen?
Sterkte en groetjes,
Joke
Dank je wel voor je reaktie. Je zegt dat ik al een heel eind ben, maar ik heb daar echt jaren over gedaan. Op mijn 23e was er al parodontitis geconstateerd, maar ik was zo ontzettend bang dat ik dbehandeling telkens heb uitgesteld. Ik heb me wel een tijdje laten behandelen, maar heb dat niet lang volgehouden. Nu heb ik daar enorme spijt van, want wie weet had ik nog e.e.a. kunnen redden :-( Maar goed, jezelf konstant verwijten heeft nu ook geen zin meer, dus ik moet er nu wel aan geloven. De afspraak staat inderdaad, maar iets in mij wil zo graag afzeggen! maar ik doe het niet. Ik kan gewoon niet meer op deze manier verder. Het eten gaat moeilijk, de tanden beginnen al flink los te zitten en ik ben als de dood dat er één uit valt. Mijn baas heeft er gelukkig begrip voor en ik mag rustig de tijd nemen om te herstellen als het zover is. Daar ben ik heel dankbaar voor..
Ik denk dat ik het plaatje zowiezo 24 uur moet inhouden? dit heb ik nog niet eens gevraagd. Hoe is het bij jou gegaan? heb je ook een een plaatje en hoe is het gegaan? Heb je je erg misselijk gevoeld daarna en heb je veel moeten kokhalzen? daar ben ik het bangst voor...Het klinkt misschien raar, maar ik ben gewoon bang dat ik vreselijk in paniek zal raken na het plaatsen van het plaatje. Ik hoop dat ik nog meer reakties krijg. Dat kan ik nu wel gebruiken :-)
Liefs,
Petra
Ik heb zelf geen plaatje, dus ik kan je wat dat betreft niet helpen.
Ik weet wel dat je een kunstgebit de eerste 24 uur in moet houden.
Maar van een plaatje dacht ik dat het niet zo was.
Ik heb zelf een frame, maar die is geplaatst heel lang nadat ik mijn kiezen kwijt was. Dus dat is wat anders.
Misschien weet iemand anders het.
Enne...toch heel goed van je. En ik snap je heel goed, want ik ben een ongelooflijke schijterd!
Groetjes,
Joke
Ik vind het zowiezo leuk dat je hebt gereageerd op mijn oproep...dus heel erg bedankt daarvoor :-) Ik hoop dat er nog meer mensen zullen reageren.
Heel veel liefs,
Petra
Helaas kan ik niet over een plaatje meepraten, maar wel over angst die je voor de tandarts kan voelen.
Gelukkig heb je een hele lieve en begripvolle tandarts, dus echt bang hoef je niet te zijn, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat je bang bent wat je te wachten staat, omdat je het allemaal nog nooit hebt meegemaakt.
Kan je niemand meenemen tijdens de behandeling?
Soms is het heel prettig om iemand bij je te hebben die je kent en waar je op kan vertrouwen wanneer de tandarts bezig is.
Ik heb tijdens mijn eerste behandelingen mijn moeder meegenomen. Ze kon niets voor me doen, maar ze was er gewoon en dat was al een heel prettig gevoel.
Wanneer je vragen hebt, over het bv. 24 uur inhouden van het plaatje, kan je dat altijd aan je tandarts vragen. Maar waarschijnlijk krijg je ook een uitgebreide handleiding van je tandarts waarin hij/zij je precies verteld wat je moet doen de eerste 24 uur.
Hier staat een ivoren kruis folder die over een frame of plaat gaat. Misschien beantwoord het al een aantal van je vragen.
Ik wens je heel veel sterkte!
Sorry voor mijn late reaktie, maar ik wil je ten eerste bedanken dat je de moeite hebt genomen om te reageren op mijn bericht :-)
Ik neem ook mijn moeder mee als het zover is... Ik ga wel zelf autorijden, want dat kan ik gewoon doen volgens de tandarts :-) Ik word plaatselijk verdoofd, dus ik zal niet duizelig zijn en het is gelukkig niet al te ver weg.
Ik zal op de dag zelf wel van mijn tandarts te horen krijgen wat ik de komende 24 uur moet doen...Ik ben afgelopen woensdag geweest om te happen en ik ben helemaal vergeten vragen te stellen omdat ik zo blij was dat het happen goed was gegaan! :-) Suf he?
Maar goed, ik probeer er positief tegenaan te kijken en ik weet dat het moeilijk zal worden in het begin, maar zolang ik mezelf voorhou dat het wel goed komt, dan gebeurt dat hopelijk ook :-)
Ik lees dat jij ook heel erg bang bent voor de tandarts. Wat voor behandelingen heb jij dan onlangs ondergaan als ik vragen mag?
Ook bedankt voor de info over gedeeltelijke protheses! ik heb er helaas nog niet naar kunnen kijken, maar dat ga ik gauw doen.
Ik hou je op hoogte, ok?
Liefs,
Petra