pijn bij kauwen in kies met kroon

Author:
mv
Posted:
vr, 01/20/2006 - 13:17
Ik heb een kroon op mijn een na achterste kies (achterste is eruit), deze zit er al een jaar en ik had nergens last van.
nu is het zo als ik kauw dat ik ineens het gevoel krijg van zilverpapier op een vulling zeg maar, dus pijnlijk. verder is het niet constant gevoelig of pijnlijk.

Ik heb een x eerder een ontsteking onder een kroon gehad en dat klopte en was niet om uit te houden, tot nu toe is dit anders, je moet er niet op duwen zeg maar dan is het echt pijnlijk.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Overigens zal ik erbij vermelden dat ik vreselijk bang ben voor de tandarts maar wel elk half jaar trouw ga.
Geke

Het is moeilijk te zeggen wat er aan de hand is. Is de kies ooit erg gevoelig geweest voor warm en koud, dan kan het zijn dat de zenuw ooit ontstoken is geweest en dat deze het door het vele boren en alles wat gedaan is ooit begeven heeft, waardoor een ontsteking onder aan de wortelpunten kan ontstaan. Dit geeft vaak gevoeligheid bij kauwen, maar omdat je aangeeft dat het gevoel van zilverpapier op een vulling geeft lijkt het hier niet echt op. Door een rontgenfoto kan dit vaak ontdekt worden. Het zou ook kunnen zijn dat er wat beweging in je kroon zit of sprake is van wat lekkage, zodat je vloeistofstroompjes voelt onder je kroon, het is belangrijk om dit goed te laten controlleren, omdat er onder een kroon snel gaatjes kunnen ontstaan als hij lekt. Verder kunnen er soms potentiaal verschillen zijn als je verschillende metalen in je mond hebt, zoals goud wat vaak in een kroon zit of een amalgaamvulling. Meestal merk je hier weinig van.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, als je dus onzeker bent over wat het is kun je toch het beste je tandarts er goed naar laten kijken.

:smt006 Geke
za, 01/21/2006 - 22:04 Permalink