Zenuw dood of niet? Hoe voel je dat?

Author:
Lynlera
Posted:
ma, 01/16/2006 - 14:54
Hallo beste lezers,

Ik ben radeloos.. Ik heb een wkb gehad op element 2.6, maar had na deze behandeling nog aardig wat pijn. Ik ben naar de kaakchirurg verwezen die constateerde dat de pijn waarschijnlijk bij element 2.5 vandaan komt. Bij het tikken op de kies is dit behoorlijk gevoelig.

Koud en warm is nog niet een probleem geweest, maar wel een zeer scherpe pijn in mijn gezicht, kaak, jukbeen, oogkas en slaap. Mijn gezicht trekt een beetje en het voelt licht opgezet. De pijn komt en gaat. Sinds gisteren is de pijn niet te harden. Ik slik brufen 600 en daarnaast nog paracetamol. Ondanks dit is de pijn toch af en toe heftig en aanwezig.

De tandarts en de kaakchirurg hebben gezegd dat de zenuw waarschijnlijk aan het afsterven is :o en er staat een wortelkanaalbehandeling gepland op 27 januari. Ik heb eerder twee wkb gehad die niet te verdoven waren. Helse pijn tijdens de behandeling. Hierdoor heb ik het uit laten voeren bij de Amalia kliniek in Heerlen.

Hoe voelt het als je zenuw dood is en heeft iemand ervaring met de pijn die ik omschrijf? Ik heb nu weer een antibioticum kuur gekregen van mijn huisarts. Ik ben zo vreselijk bang als ik weer naar de tandarts ga dat ik dezelfde pijn zal voelen als bij de vorige behandelingen...:-( :smt022

Help..:-(

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Geke

Als het element pijnlijk is bij tikken erop, is het eigenlijk bijna altijd een kies met een afgestorven zenuw. De pijn bij het tikken wordt dan veroorzaakt door een ontsteking onder aan deze kies. De tandarts of kaakchirurg kan met een koud watje testen of je kies nog leeft of met een soort stroompje. Maar aan jou omschrijving te zien is hier niet echt sprake van. Als je zenuw afgestorven is hoef je eigenlijk niet bang te zijn voor veel pijn bij de zenuwbehandeling, omdat er geen gevoel meer in je zenuw zit. Het kan alleen gevoelig zijn door de druk op je kies, die je nu eigenlijk ook ervaart. Omdat het helemaal naar je oog trekt lijkt het erop dat de ontsteking zich uitbreidt, dus het is wel belangrijk dat je dit probleem snel laat behandelen. Mocht je ineens last krijgen van hoge koorts of als het echt dik wordt, moet je wel contact opnemen met een tandarts of huisarts.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
za, 01/21/2006 - 22:14 Permalink
Lynlera

Hallo Geke,

Bedankt voor jouw antwoord, was al bijna bang dat ik weer de enige was die dit probleem ervaart. Ik ben afgelopen vrijdag bij de tandarts geweest en zij vertelde me bijna hetzelfde als jouw antwoord.

Ik heb a.s. vrijdag een afspraak en dan zal er een wkb worden uitgevoerd..Maar nu het volgende.......

Er is een knobbeltje boven mijn kies ontstaan, als je erop drukt is het gevoelig. Ik heb zoveel gelezen op het forum, dus vroeg aan haar of dat geen ontsteking aan mijn wortelpunt was.. Zij zei dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken want met goed reinigen gaat dat wel weg :roll: ..
Maar ik denk zelf dat het een begin van een fistel (wat een vies woord.. :o is) ik hoop het natuurlijk niet. Straks is dat weer niet te verdoven ZUCHT.. :oops:

Bedankt Geke voor jouw reactie!

Hartelijke groet,

Lynsey :lol:
za, 01/21/2006 - 23:45 Permalink
Geke

Dat zou inderdaad een fistel kunnen zijn die veroorzaakt wordt door een ontsteking onder aan de wortelpunten. Maar je tandarts geeft al aan dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Als zij aangeeft dat de kanalen goed te reinigen zijn is het probleem inderdaad verholpen. Als de wortelkanaalbehandeling namelijk goed is uitgevoerd, verdwijnt de ontsteking onder aan de wortels en ook de fistel vanzelf. Dit is dus niet echt een blijvend probleem bij jou, maar wel iets wat behandeling nodig heeft en wat volgens je tandarts ook goed mogelijk is. Een fistel is niet iets engs, het zorgt er vaak voor dat er minder pijnklachten zijn, doordat het de druk op de ontsteking eraf haalt, door het ontstekingsvocht af te voeren naar je mondholte. Ik kan me voorstellen dat je je er zorgen over maakt, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, heel veel succes a.s. vrijdag als de wortelkanaalbehandeling gedaan wordt en maak je niet teveel zorgen.

:smt006 Geke
zo, 01/22/2006 - 10:36 Permalink