op 5 december 2005 ben ik naar de tandarts geweest om een kies te laten trekken ik heb op die dag GEEN afspraak meer gemaakt
op 6 januari valt er een rekening in de bus van drie vergeten afspraken
volgens hun was mijn laatste afspraak op 5 januari 2006
Op 11 januari ben ik in de telefoon geklommen om dat eens te bespreken.
We kwamen overeen dat ik zou kijken op mijn werk wanneer ik vrij was zodat ik met hem om de tafel kon gaan zitten. De volgende ochtend word ik gebeld door de assistente waar ik bleef. Het bleek dat ik een afspraak had op 12 januari om half 9. U snapt wel dat ik redelijk kwaad werd om dit te horen. De vorige dag is er niets gezegd en ik was toch heel duidelijk dat ik overtuigt was dat mijn laatste afspraak op 5 december 2005 was!
Dit wil dus zeggen dat de mevrouw die ik op 11 januari sprak ook helemaal niet gezien heeft dat ik op 12 januari een afspraak had. Anders had zij wellicht in het gesprek aangegeven.
dit begint bizar te worden de rekening is nu over de 300 euro
voor iets wat nooit afgesproken is door mij
ik moet nog met de tandarts gaan praten maar dat kost mij ook 78 euro
wie heeft dit ook eens mee gemaakt
graag tips of ervaringen
op 6 januari valt er een rekening in de bus van drie vergeten afspraken
volgens hun was mijn laatste afspraak op 5 januari 2006
Op 11 januari ben ik in de telefoon geklommen om dat eens te bespreken.
We kwamen overeen dat ik zou kijken op mijn werk wanneer ik vrij was zodat ik met hem om de tafel kon gaan zitten. De volgende ochtend word ik gebeld door de assistente waar ik bleef. Het bleek dat ik een afspraak had op 12 januari om half 9. U snapt wel dat ik redelijk kwaad werd om dit te horen. De vorige dag is er niets gezegd en ik was toch heel duidelijk dat ik overtuigt was dat mijn laatste afspraak op 5 december 2005 was!
Dit wil dus zeggen dat de mevrouw die ik op 11 januari sprak ook helemaal niet gezien heeft dat ik op 12 januari een afspraak had. Anders had zij wellicht in het gesprek aangegeven.
dit begint bizar te worden de rekening is nu over de 300 euro
voor iets wat nooit afgesproken is door mij
ik moet nog met de tandarts gaan praten maar dat kost mij ook 78 euro
wie heeft dit ook eens mee gemaakt
graag tips of ervaringen
Dus een "echte" planbespreking.
Maar waarom pas de 11e gereageerd als de nota al de 6e binnen is, in zo'n geval zou ik meteen reclameren.
Hoe is uw verleden daar met pazb en pamb( patiënt afw. zonder bericht, patiënt afw. met bericht)?
Bij ons in de praktijk krijgen patiënten die vaak en pazb of pamb hebben een C90, dit wordt bij de volgende afspraak gemeld en op schrift meegegeven.Hoogte van het bedrag is gerelateerd aan het soort behandeling.
de afspraak van 18 oktober 2005 is verplaatst naar 5 december
dus dit zou inhouden dat ik tussen 5 december en 5 januari 2 afspraken gemist zou hebben en 5 januari was de derde afspraak die ik gemist zou hebben??? allemaal een beetje wazig
dan de rekeningen 1 regel :afpraak gemist 3 140 euro
ik heb uitleg gevraagd hoe dit kon na (3) gemiste afspraken pas een rekening te sturen en over welke datums het ging dat konden ze zo gauw niet vertellen ik moest maar met de tandarts er over praten.
Toen ze vroegen wanneer ik dan eventueel met de tandarts kon spreken heb ik gezegt dat dit zeker niet de volgende dag kon (ze hadden een gaatje in de agenda) dat ik eerst op mijn werk moest kijken wanneer ik vrij was. De volgende morgen word ik dus gebeld waar ik bleef ik had volgens hun een afspraak.
Dat ik pas 11 januari reageerde kwam omdat ik niet eerder in de gelegenheid was te bellen. Dat was mijn eerst volgende vrije dag. Ik bel niet graag op kosten van het bedrijf dat zou mij ook niet in dank worden afgenomen.
maar een assistente schrijft niet zo maar een afspraak in het boek.
Bij ons krijgen sommige patiënten schriftelijk een afspraak, en soms loopt dat door de post wel eens mis, misschien ook in uw geval?
De gemiste afspraken waren voor welk soort behandeling?
Er mag bij een C90 code van 0-100% van het "gemiste bedrag" gedeclareerd worden, vindt >€300 imho erg hoog.
Werkt de praktijk met een digitale agenda of papier? Geeft de praktijk standaard afspraakkaartje mee?
U schildert een wel heel grote discrepantie tussen hun agenda en die van u, zelfs in een paieren agenda kan dit bijna nioet voorkomen. Is er wellicht een fout gemaakt bij inplannen door hen, namelijk dat zij iemand met dezelfde achternaam voor ogen hebben, maar per ongeluk u hebben ingevoerd?
Als het een digitale agenda betreft van simplex weet ik dat er door de computer een logbestnad wordt aangemaakt waarin staat door welke medewerker, op welke datum en tijdstip de afspraak is gemaakt en/of gewijzigd. Daarmee kan de praktijk haar gelijk aantonen, of u uw gelijkUitgaande van Simplex, hoe het in andere systemen geregeld is weet ik niet.)
digitale agenda, wij printen vanuit het systeem de afspraak uit op een sticker, die op het afspraakkaartje geplakt wordt. Hierop staat vermeld de datum, tijd en tijdsduur van de afspraken. Bij wijziging wordt er een nieuwe sticker overheen geplakt, bij wijziging telefonisch van een reeks afspraken voor uitgebreidere behandelingen krijgt de patient een nieuwe afpsraakkaart thuisgestuurd. Zo klopt de afspraakkaart altijd met de computeragenda, schrijffouten zijn uitgesloten. En iedere patient krijgt ook altijd een afspraakkaartje mee, ook diegenen die hem zelf in de PDA invoeren of papieren agenda schrijven. Dat ik ook het enige wat nog fout gaat, maar dat is eigen schuld, niet een fout aan onze kant!
Ik kom daar al vanaf mijn 13de jaar ik mag aannemen dat ze die nu wel weten toch? Ik ben inmiddels 27 trouwens.
Ik heb geen schokkend verleden met vergeten afspraken. In 2003 ben ik een afspraak vergeten en die werd netjes in rekening gebracht voor een bedrag van rond de 29 euro.
Ze zeggen dat ik in juni 2005 een afspraak ben vergeten dat zou heel goed kunnen, maar aangezien ik in oktober 2005 heb gevraagt of er nog openstaande bedragen waren ten aanzien van een vergeten afspraak werd er met nee beantwoord.
Mijn verzekering vergoed weinig kosten van de tandarts dus in 2005 zijn de afspraken precies sluitend gemaakt op het verzekerings bedrag.
Dan nog de eerste rekening, die van 5 januari, staat c90 vergeten afspraak 3 140 euro. Ze brengen volgens hun niet 3 vergeten afspraken in rekening maar de volledige behandeling die op de planning stond. Het gaat hier om 4 gaatjes zeggen ze.
De 2de rekening, met als factuurdatum 23 januari maar gaat over de afspraak op 12 januari, staat c90 vergeten afspraak 4 170 euro. Ik ontving deze rekening trouwens op 26 januari.
Toen ik op 27 januari belde om te vragen waar ze in godsnaam 170 euro op baseren omdat 140 euro in rekening werd gebracht voor 4 gaatjes was dit het exacte antwoord:
Ow, nou dat kunnen zomaar 5 gaatjes zijn hoor dat loopt zo snel op.
Maar ze konden niet nakijken in de computer wat er nou precies in rekening was gebracht.
5 december 2005, extractie
6 januari 2006, rekening betreffende 3x C90 a E140
11 januari 2006 , telefonische bespreking inititief patient
12 januari 2006 , telefoongesprek initiatief praktijk betreffende vermeende afspraak op dat moment
26 januari 2006, ontvangst rekening gedateerd 23 januari 2006 betreffende een C90 van 12 januari a E170
27 januari 2006, telefonische bespreking inititief patient van factuur dd 23 januari 2006.
Klopt dat? Wanneer is dat van die 78 euro genoemd? Wanneer is dat gezegd van die 4 gaatjes? Wanneer dat gezegd/geschreven dat de 3e datum 5 januari was? Welke dagtekening heeft de 1e rekening?
Om de tandarts te mogen spreken moet je een consult afspraak maken en die loopt daar op tot 78 euro. Dat is trouwens nieuw omdat je ongevraagt een mondhygeniste erbij krijgt. (ik heb geen flauw idee hoe je dat woord schrijft)
Van die 4 gaatjes is verteld op 11 januari. Er stonden voor de afspraak van 5 januari 4 gaatjes in de planning zei de telefoniste. Toen is ook gezegt dat 5 januari de 3de datum was. Ze konden toen niet vertellen wat die andere 2 datums dan waren.
De dagtekening van de 1ste rekening is 5 januari 2006.
Ik moet er even bij vermelding dat ik op 24 januari 2006 een mail heb gezonden aan de praktijk en dat op die mail geen reactie is geweest. En de factuurdatum van het 2de factuur is 23 januari 2006.
Tevens bezwaar maken tegen de nota schriftelijk uiteraard, dat naar uw mening deze afspraken niet met u zijn overeengekomen, en dat er wellicht sprake is van een verwarring met een ander persoon (als er nieuw personeel in dienst is, die de weg nog niet kent in het systeem...).
Bij behandeling van een bezwaar op een nota MAG er geen sprake van zijn dat er consultkosten in rekening worden gebracht. Tevens zou u inzage mogen vragen in uw dossier en foto`s!
Gezien de houding is er sprake van een ontmoedigingsbeleid, oftewel wij geven niet toe! Als men zo tewerkt gaat ... Overigens mag u weigeren door de mh gezien/behandled te worden, men is verplicht een afspraak bij de tandarts te maken als u dat vraagt! wat er nu lijkt te gebeuren gaat tegen de WGBO in....
Voor 2006 stonden geen afspraken omdat we nog moesten kijken wat er overbleef en dan de afspraken in 2006 plannen.
Ik heb schriftelijk en telefonisch om uitleg gevraagt zij komen mij niet tegemoet ze zijn blijven hameren op een consult afspraak. Mijn gegevens mag ik pas inzien en hebben als ik de rekeningen heb betaald. Let wel het betalingstermijn is nog niet verlopen.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe tandarts in de arm genomen waar ik dinsdag naar toe moet. Hij vertelde mij ongeveer hetzelfde als u hier doet. Maandag moet ik nog even bellen met het TIP en daarna ga ik met mijn nieuwe tandarts om de tafel wat nu het beste is. In ieder geval ga ik naar het NMT schrijven dus een klacht indienen.
Ze mogen namelijk naar alle redelijkheid 0-100 % van de uitgetrokken tijd in rekening brengen mits ze niet toevallig iemand anders konden behandelen in dat uur. 140 euro en 170 euro lijkt me niet redelijk meer onbetaalbaar.
Ik ben in ieder geval blij met alle reacties!
Waar het hier op gaat is dat u beweert in het geheel geen afspraak te hebben. Inzage in het dossier staat los van betalingen, zorg dat u deze weigering schriftelijk krijgt!
Ohja wel alle XXX veranderen door de goede tekst tenzij je hem "kusjes" wilt sturen. :)
Let wel: doe dit schriftelijk!! dossiervorming heet dat in juridische term.
Dat wordt nog versterkt door het feit dat, als er één van de drie brieven niet zou worden beantwoord, en er moet ooit mee naar officiele instanties worden gegaan, deze niet meer een brief hoeven door te lezen met vele punten, maar alléén diegene die niet is beantwoord. Het kwam al sterker over, maar het is dus ook korter. Ook dat zorgt voor extra duidelijkheid.
Je kunt het nog anders bekijken: stel je wordt uitgeschreven maar de rest gebeurt niks mee. Dan kun je in ieder geval het verzoek om uitschrijving en het antwoord in de map "afgehandeld" doen, de rest blijft in "lopende zaken".
Op dezelfde datum brieven versturen kan wel maar je boet weer aan duidelijkheid in.
"Geachte Dames en Heren,
Vanaf mijn 13de jaar ben ik cliënt bij uw tandartsen praktijk. Ik kan nou niet zeggen dat het geweldige jaren waren gezien mijn angst voor de tandarts.
Maar ik heb nooit klachten gehad over de manier van behandeling of rekeningen die ik in het verleden kreeg. Maar dat is inmiddels wel veranderd.
Sinds december 2004 ben ik verzekerd bij het VGZ en zij vergoeden weinig ten aanzien van tandarts kosten. Dus voor 2005 zijn er een aantal afspraken gemaakt die sluitend zouden zijn op de verzekering. Let wel ik schrijf hier 2005!
In juni of juli 2005 heb ik een afspraak vergeten bij u. Op 18 oktober 2005 zou mijn verstandskies getrokken worden maar ik moest dit ruim van tevoren afbellen wegens mijn werk. Aan de telefoon heb ik toen nog gevraagd of ik nog een openstaande rekening had mbt een vergeten afspraak. Dat bleek niet zo te zijn.
De afspraak van de verstandskies moest door omstandigheden verzet worden naar 5 december 2005. Diezelfde dag zou ik een vervolg afspraak maken voor een controle maar dat heb ik nooit gedaan.
Wat schetst mijn verbazing, op 6 januari 2006 valt er een rekening op mijn mat voor 140 euro mbt 3 vergeten afspraken. Volgens uw gegevens had ik een afspraak op 5 januari 2006.
Op 11 januari ben ik in de telefoon geklommen om dat eens te bespreken. Want ik ben het hier natuurlijk niet mee eens! Na een prettig gesprek met een van uw medewerkers kwamen we tot de conclusie dat ik dit maar moest bespreken met de heer *****. Ik heb ook gezegd aan de telefoon dat op mijn kaartje de laatste afspraak stond op 5 december 2005 en ik geen nieuwe afspraken meer had. We kwamen er ook achter dat de telefonische gegevens die u van mij hebt niet kloppen. En dat begrijp ik niet aangezien ik als sinds 2003 samenwoon en dus ook een nieuw nummer heb.
We kwamen overeen dat ik zou kijken op mijn werk wanneer ik vrij was zodat ik met hem om de tafel kon gaan zitten. De volgende ochtend word ik gebeld door mevrouw ***** waar ik bleef. Het bleek dat ik een afspraak had op 12 januari om half 9. U snapt wel dat ik redelijk kwaad werd om dit te horen. De vorige dag is er niets gezegd en ik was toch heel duidelijk dat ik overtuigt was dat mijn laatste afspraak op 5 december 2005 was!
Dit wil dus zeggen dat de mevrouw die ik op 11 januari sprak ook helemaal niet gezien heeft dat ik op 12 januari een afspraak had. Anders had zij wellicht in het gesprek aangegeven dat ik de volgende dag met de heer ****** om de tafel kon gaan zitten.
Dus ben ik op 17 januari maar weer in de telefoon geklommen om nog eens het een en ander duidelijk te krijgen. Dat ik heel nerveus word van dit soort praktijken. Ik werd min of meer verplicht een consult afspraak te maken zodat ik met de heer ***** kon spreken over dit feit. Die staat nu op 7 februari om half 11. Ik moest mijn geboorte datum doorgeven 27-03-1978 en prompt komt er een mevrouw Dillen (Dylan) tevoorschijn waarvan ik nog zeg nee ik ben mevrouw *******.
Het roept bij mij behoorlijk wat twijfels op en hoe langer ik er over nadenk hoe minder ik er voor voel om dit via een consult af te handelen. Als u er zo zeker van bent dat ik deze 2 dagen een afspraak had komt u dan maar met een briefje waarin u mij kan vertellen wanneer ik die afspraken gemaakt heb. En misschien kunt u mij dan meteen even uitleggen waarom ik die niet op mijn kaartje had staan. En waarom uw mensen mij niet konden vertellen op 11 januari 2006 dat ik een afspraak had op 12 januari 2006? Dat scheelt ons allemaal een hoop tijd en vooral een boel geld.
Dus even voor de duidelijkheid mijn afspraak op 7 februari 2006 om half 11 wil ik graag afzeggen en ik zou daar dan graag even een schriftelijk bewijs van hebben. Via de mail mag dat ook maar dan kan er over die datum tenminste geen misverstand ontstaan.
In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijk groet,"
Ik vond dit een vrij nette mail naar hen uit. Op 24 januari verzonden met leesbevestiging en een c.c. naar iemand anders. Gewoon dat niemand kon zeggen dat die mail nooit verzonden was.
Nieteens een mailtje ontvangen dat ze hem gelezen hebben en tot op vandaag geen enkele reactie gehad.
27 januari telefonisch een bevestiging gevraagt dat mijn afspraak is afgezegt op 7 februari en ik kreeg een handgeschreven kaartje binnen met de tekst:
"Bij deze bevestigen wij u dat de afspraak van 7 februari 2006 is geanulleerd op uw verzoek. Op dit moment staat er geen afspraak meer voor u"
De mail hebben ze dus absoluut gelezen want om die laatste informatie had ik in mijn kwaadheid nieteens gevraagt :D
Dankjewel voor die 3 aparte brieven!
Afgezien van de hele situatie vind ik deze wel leuk :smt003
Zie je wat ik bedoel, als je nou jouw mail en mijn brieven naast elkaar legt? Stel je voor dat jij een buitenstaander bent die dat moet beoordelen.
Dan zou het worden in de middelste brief "zoals al gepland op 7 februari in de gelegenheid te stellen, zonder dat u daarvoor kosten in rekening brengt. Graag verneem ik hierop uw antwoord."
Mhja je geeft dan nou toe van die afspraak in juni (en hebt zelfs betaald) maar het geeft toch te denken.. Jou verrastte ook die factuur begrijp ik.
Dus je hebt je kaartje nog.. Welke afspraken staan daar wel op?
En yep dat ik in juni/juli een afspraak ben vergeten geef ik inderdaad toe. Dat deed ik al door de telefoon in oktober en nogmaals in de afgelopen telefoontjes en de mail.
En als er volgens hen geen openstaand factuur is in oktober 2005 ga ik er vanuit dat dit ook zo is. Maarja dat is toendertijd telefonisch gegaan niet wetende dat die gezeur ervan zou komen.
En daarbij heb ik de behandeling op 5 december 2005 contant voldaan dus alles wat er toen openstond hadden ze toen in rekening kunnen brengen. Toch? Hebben ze ook niet gedaan.
De rekening was in eerste instantie 18,50 geloof ik maar ik gaf netjes aan dat er speciale foto's waren gemaakt en dat ik een verdoving had gehad. De rekening kwam uit op 76 euro. En ik werd nog netjes bedankt dat ik zo eerlijk was.
Dus schiet mij maar in een condoom ik ben de weg kwijt :o
Morgen ga ik iets doen met die 3 brieven en de telefoontjes plegen die ik moet plegen.
de op reacties zijn zeer goed en kunnen dit probleem misschien oplossen
Over het algemeen is shoppen van arts naar arts niet iets wat aan te raden is en ik vraag me af of je eigenlijk niet duurder uit bent...
voorheen moest je bij een tandarts als patient zijn
maar nou dus niet meer
eijk190@zonnet.nl
toen kreeg je een gedeelte vergoed
nou moet je dus wel bij je + verzekering informeren wat en wie ze vergoeden als je gaat shoppen
lees de voorwaarden en informeer
en dat kan heel veel schelen
Dit soort acties is juist koren op de molen van de slechte/malafide tandarts.. met grote kostenstijgingen en dus hogere premies voor iedereen tot gevolg.
Ik kan de redenatie dus niet volgen. Vrije tandartskeuze is er al zeer lang, dat staat los van de invoer van de basisverzekering. Bent u niet tevreden over uw tandarts neem een andere. bent u niet tevreden over uw verzekering, neem een andere.
Ook voor de invoer van de basisverzekering kon men na elk jaar overstappen naar een andere. Het enige verschil is nu dat de verzekeraars veel soepeler zijn met acceptatie, maar hier hebben slechts weinigen echt voordeel van.
- hou nou eerst ff je berichten over het probleem dat je hebt met die nota's! Als er nou pagina's tekst tussen die delen komen wordt het voor mensen die je proberen te helpen alleen maar moeilijker. (Je kunt zelfs overwegendie van 30 Jan 2006 23:56 en later weg te halen. Ik wil ze ok wel even naar een niuwe thread voor je splitens, met een link naar deze.)
- zet niet je emailadress zomaar op forums, er zijn namlijk programmas die webbpagina's afstruinen op zoek naar adressen, om ze daarna te spammen.
- Hou vooralsog even een "open mind" over wat de praktijk te melden gaat hebben, doe het niet nu al af als een "slechte tandarts" etc.
Voor de som die de behandeling zou kosten (zoals vermeld) is eigenlijk een schriftelijke offerte vereist die aan u overgemaakt dient te worden anders is er geen informed concent
Tevens is er in mijn praktijkplanning tijd ingeruimd ,zonder aanwezigheid van kostbaar personeel, voor administratieve werkzaamheden, in welke tijd geen patienten behandeld (kunnen) worden. Verloren tijd door een niet nagekomen afspraak, wat wij vantevoren niet wisten omdat iemand niet (al is het te laat) heeft afgebeld komt aantoonbaar direct ten laste van de omzet. En wanneer wij het wel (kort) van te voren weten en ik kan daadwerkelijk iemand anders behandelen in een deel van de tijd, wordt dit deel ook niet in rekening gebracht.
Alleen ligt de bewijslast wel bij de praktijk! deze moet dus kunnen aantonen hoe de afspraak tot stand gekomen is en wat de voorgenomen behandeling was
Overigens worden de meeste van deze nota`s alsnog , al dan niet met betalingsregeling, voldaan voordat de rechtbank eraan te pas komt!
Overigens vind ik het ook hier weer erg jammer dat de vragensteller geen info heeft gegeven hoe deze zaak is afgelopen!
Patient afwezig met bericht en toch een rekening? Vind ik eerlijk gezegd ook makkelijk geld verdienen... Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is wanneer een patiënt afbelt, maar ik vind niet dat je dit in rekening kunt brengen...
gebruik de zoekfunctie maar eens op dit onderwerp, is al heeel veel over geschreven.
:-? misschien scheelt dat wel