beetverhoging

Author:
admin
Posted:
do, 02/02/2006 - 15:13
Ik ben op dit moment onder behandeling door mijn tandarts, die bezig is bij mijn gebit een beetverhoging toe te passen.
Ze doet het heel goed, nu heb ik een vraag moet ik na de behandeling, ook een soort spalk dragen om het tandenknarsen s'nachts tegen te gaan?
Ik ben er nog niet aan toegekomen haar zelf te vragen. :smt001
carabelli

Als de oorzaak van de problemen is, is het inderdaad zo dat je daarna 's nachts een splint moet dragen om het knarsen tegen te gaan en de schadelijke gevolgen (nieuwe gebitsslijtage) van het knarsen te beperken.

Met vriendelijke groet
do, 02/02/2006 - 23:35 Permalink
robinson

Zou toch ook een gebitsanalyse laten doen.
Modellen met ventrale en laterale wasbeten ingipsen in articulator, occlusaal tafeltje maken.
Articulatie controleren,opletten op eventuele aanwezige suprabalanscontacten, slijpplan en dan de splinttherapie gaan afbouwen.
Heb daar zelf goede ervaringen mee.
vr, 02/03/2006 - 15:15 Permalink
Rene73

Mag het ook met minder vaktermen zoals: ventrale, laterale, articulator, occlusaal, suprabalanscontacten ensplinttherapie

Gewoon Nederlands snapt iedereen :smt003
vr, 02/03/2006 - 21:32 Permalink
fransaki

Volgens mij komt het uit het latijn/grieks, bijv. ventraal: (komt uit latijn, venter =buik): aan of naar de buikzijde.
Lateraal, komt uit latijn: zijdelings, naar opzij, aan de zijkant.
Nou nog een dan Occlusaal: komt uit het latijn occlusio= afsluiting : betreffende de kauwvlakken van tanden en kiezen.
Voor een tandarts is dit gesneden koek, maar aangezien dit een forum is waar tandartsen maar een klein deel van uitmaken, zou het een goede gewoonte zijn om het zoveel mogelijk bij begrijpelijk nederlands te houden :smt003
zo, 02/05/2006 - 10:44 Permalink
robinson

Volgens mij komt het uit het latijn/grieks, bijv. ventraal: (komt uit latijn, venter =buik): aan of naar de buikzijde.
Lateraal, komt uit latijn: zijdelings, naar opzij, aan de zijkant.
Nou nog een dan Occlusaal: komt uit het latijn occlusio= afsluiting : betreffende de kauwvlakken van tanden en kiezen.
Voor een tandarts is dit gesneden koek, maar aangezien dit een forum is waar tandartsen maar een klein deel van uitmaken, zou het een goede gewoonte zijn om het zoveel mogelijk bij begrijpelijk nederlands te houden :smt003

Mea culpa,

Simpel gezegd,
je probeert alle gegevens van de patient, zijnde kauwbewegingen, te kopieëren naar een apparaat.(articulator)
Mbv. deze articulator probeer je te localiseren waar de kauwbeweging niet soepel meer loopt.( suprabalanscontact)
Dit kun je op het model beslijpen( van te voren zijn er nl. afdrukken van het gebit gemaakt), zo kun je door gericht te beslijpen de bewegingen "interferentievrij" laten lopen.( =slijpplan.)
Dit slijpplan kun je nu naar het gebit van de patiënt kopieëren.
Soms lukt dit niet en moet je mbv. was de tanden dusdanig opbouwen dat je weer soepele kauwbeweging krijgt.(=diagnostische set-up).
Hiervan kan de tandtechnieker een mal maken, zodat de tandarts dit kan kopieëren naar het gebit van de patiënt.
In de meeste gevallen is daarna een splint/anti-knarsplaatje niet meer nodig.
Hoop dat het nu iets duidelijker is. :smt002
zo, 02/05/2006 - 11:44 Permalink
fransaki

Nee, eigenlijk niet . Meestal heb ik wel alle drie de kamers nodig maar nu maar twee. Waren maar 6 spoedjes op een zaterdag ,dus dat is rustig( +1 op vrijdag en 2 op zondag). Heerlijk relaxed.......... :smt001
ma, 02/06/2006 - 20:14 Permalink