Partiële prothese zit erg los

Author:
prahder
Posted:
zo, 02/05/2006 - 01:00
Hallo Allemaal,

Ik heb sinds woensdag een partiële onderprothese. Dit is overigens de eerste stap naar een volledige prothese. Het probleem is dat de prothese (plaatje) behoorlijk los zit. Ik kan het alle kanten op bewegen en dat is niet prettig:-( Maandag moet ik terugkomen bij mijn tandarts om het plaatje op te laten opvullen, maar ik ben zo ontzettend bang dat ik zo weinig kaakbot heb, dat het niet meer op te vullen valt :-( Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Groetjes,
Petra
Geke

Zijn er kort voor het plaatsen van het plaatje tanden of kiezen bij je getrokken? Als dat het geval is, is het plaatje immediaat geplaatst en dat betekent dat je tand/kies getrokken is en meteen je plaatje als een soort wondverband er overheen wordt geplaatst. Dan is het inderdaad zo dat de wond snel geneest en de botrandjes rondom waar die tand/kies gezeten heeft verdwijnen. Bij de genezing wordt het allemaal wat lager en vlakker dan het daarvoor was. Door deze vrij snelle vormverandering gaat het plaatje snel losser zitten, waardoor je het gevoel hebt dat het niet meer goed past. Dit is normaal en betekent bijna nooit dat je zo weinig kaakbot nog hebt. Meestal kan de kans op erg weinig kaakbot ontstaan als je al lange tijd (ongeveer 30 jaar) je tanden of kiezen rondom deze plaats mist. Mocht dat het geval zijn en het plaatje niet immediaat geplaatst zijn, kan er vaak nog veel bot behouden worden door bijvoorbeeld de wortels van de hoektanden in de onderkaak te laten staan. En mocht er echt te weinig bot zijn, worden implantaten vaak vergoed en is een prothese met goed houvast toch nog mogelijk.

Maak je er niet teveel zorgen over en wacht even af wat je tandarts er van zegt. Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
zo, 02/05/2006 - 18:01 Permalink
prahder

Hi Geke,

Dank je wel voor je antwoord :)

Er zijn 6 ondertanden getrokken en direkt na het trekken is de prothese geplaatst. Okay, het is duidelijk wat je mij hebt uitgelegd en ik wacht morgen even af... Ik heb alle vertrouwen in mijn tandarts van de Acta, dus ik denk dat het ook wel goedkomt.

Ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.

Groetjes,
Petra
zo, 02/05/2006 - 19:58 Permalink