Kaak chirugie, onderkaak naar voren zetten ivm overbite?

Author:
Cinhoyi
Posted:
ma, 02/06/2006 - 15:50
Beste,

Ik ( 26 jaar en vrouw) kom net van de tandarts af, ik heb namelijk een onderbite, dat wil zeggen dat mijn tanden niet op elkaar aansluiten als ik mijn kaak dichtbijt.
Alleen mijn kiezen achterin maken contact met elkaar.
Ik doe tandenknarsen snachts en heb als ik wakker word nogal last van mijn kaak gewricht. Dus ik vandaag naar de tandarts om te kijken of hij mijn gebitje kan bijslijpen.
Nu zegt hij dat het niet onverstandig is om iets aan mijn onderbite te laten doen omdat ik er anders als ik bv 40 jaar ben er last van ga krijgen (versleten kaakgewricht?) Alleen kan de orthodontist het alleen met een beugel niet meer recht krijgen en zou ik dus een kaak operatie moeten ondergaan waarbij ze mijn onderste kaak naar voren gaan schuiven en daarna zou ik nog een beugel moeten! Ik ben hier helemaal van onderste boven en weet niet zo goed wat ik nu moet doen, het is nogal een grote operatie en mijn aanzicht van mijn gezicht gaat dan ook veranderen.

Nu is mijn vraag, wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik dit niet doe?
Wat zou je nog kunnen doen als je bv 40 jaar bent en je kaakgewricht is inderdaad versleten?
Kan je kaakgewricht ook verslijten? en wat houdt dit in?

Kunnen jullie mij aub antwoord geven want ik ben hier echt heel verdrietig van.....

Groetjes
Geke

Als je s'ochtends als je wakker wordt last hebt van je kaak als je de hele nacht hebt liggen knarsen, is dit meestal spierpijn in de kauwspieren. In de meeste gevallen veroorzaakt knarsen geen slijtage van het kaakgewricht. De spierpijn van de kauwspieren voel je vaak voor boven je oor (als soort hoofdpijn) en op je wang (die spier voel je wel als je hard dichtbijt). Op dit plaatje zijn die 2 belangrijke kauwspieren te zien:

http://sungag.buddhism.org/tech22pe/board/jungyun/upfile/temporalis.gif

Soms kan het helpen om een opbeetplaat in te hebben s'nachts als je slaapt. Door het hoger dichtbijten dan normaal worden de kauwspieren minder belast en je tanden en kiezen worden beter beschermd. Ik begrijp uit je verhaal dat je een open beet hebt. Een kaakoperatie is inderdaad hierbij op latere leeftijd vaak de enige oplossing. Vaak wordt dit niet gedaan om kaakgewrichtsproblemen te verminderen, omdat een stabiele beet niet meer echt de oplossing is voor kaakgewrichtsproblemen (vroeger werd er veel aan gebitten geslepen om alles gebalanceerd te maken, maar dit is eigenlijk achterhaald). Bij een open beet wordt de onderkaak vaak wat naar voren verplaatst en gekanteld. Naar voren verplaatsen van de onderkaak kan juist kaakgewrichtsproblemen veroorzaken, dit is een risico na deze operatie. Dus als je zelf het gevoel hebt dat je niet wil dat het allemaal veranderd, moet je het niet doen. Het is dus iets waar je heel goed over na moet denken, want je gezicht verandert vaak behoorlijk, daar moet je goed op voorbereid zijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 02/07/2006 - 21:14 Permalink
Cinhoyi

Hartstikke bedankt voor je reactie. Vind het echt fijn om te lezen want ik zat, ahum zit er erg mee....
heb nog een vraagje voor je....
Stel dat ik het niet doe he, die operatie, heeft dat dan gevolgen voor de toekomst, of maakt het niet uit dat je kaken niet gelijk om elkaar staan?
Ps, zo n tandenknarsplaatje heb ik gelukkig al, want anders hou je geen tanden over he...

X S.
do, 02/09/2006 - 08:22 Permalink
de digitale tandarts

Het sluiten van een open beet http://32teethonline.com/pic11.jpg kan inderdaad door middel van chirurgische orthodontie, maar is wel een van de moeilijkere behandelingen. Regelmatig zie je dat de open beet toch weer terugkomt (relaps).

Naar ik meen en ook een keer van een tandarts-gnatholoog gehoord heb, is een chirurgische verplaatsing van de kaak naar voren, niet de manier om kaakgewrichtsklachten op te lossen. Integendeel doordat de kaak meer naar voren staat is de hefboomwerking groter en zullen de kaakgewrichten eerder zwaarder belast worden.

Met vriendelijke groet.
do, 02/09/2006 - 09:58 Permalink