Ik heb sinds enkele jaren last van tanderosie. Door cola en ijsthee en suikerhoudende snoepjes die ik de hele dag door at. En door knarsen. Nu zijn mijn tanden, met name van mijn bovengebit dermate klein geworden dat er iets aan moet gebeuren. Een tijd geleden ben ik daar al door mijn tandarts op gewezen. De tandarts bracht echter een 250 euro in rekening voor het maken van een behandelplan. Wellicht logisch maar het duurde even voordat ik dat bij elkaar had. Nu is dat plan er en nu heb ik genoeg geld bij elkaar dat ik het 3200 euro kostende plan kan betalen.
Ik heb alleen over een paar dingen mijn twijfels. Ik heb enkele daarvan wel met mijn tandarts besproken en zij is niet anders dan positief. Nou durf ik niet al te kritisch te zijn. Hoewel mijn huidige tandarts het vertrouwen redelijk heeft hersteld, vertrouwen wat haar voorganger grondig heeft misbruikt, durf ik nog steeds niet veel te zeggen bij de tandarts.
Het plan is als volgt:
Om mijn kaken te laten wennen aan een nieuwe hogere beet moet ik twee maken een opbeetplaat dragen. Dat is probleem 1. Kom ik zo op terug.
Na die twee maanden wil ze al mijn tanden en kiezen naar vergroten door deze te reconstrueren met behulp van composiet materiaal. Dat spul van witte vullingen. Daarvoor moeten ook de oude amalgaam vullingen worden verwijderd cq vervangen. Wat niet geheel pijnloos schijnt te zijn.
Daarna moet ik opnieuw "happen" voor een nieuwe opbeetplaat die ik vervolgens tot in den eeuwigheid (of mijn overlijden, welke eerst komt :) ) moet dragen.
Nu is het eerste probleem die opbeetplaat. Ik moet dat ding dus 's nachts in. En dat is dus een absolute ramp. Ik heb het geprobeerd en de laatste keer lukte het me zowaar om in slaap te vallen, ware het niet dat ik niet lang daarna rechtop in mijn bed zat te kuchen, schrapen en naar adem te happen. Dat verslikken heb ik wel vaker, ook zonder die opbeetplaat. Is heel erg vervelend en erg benauwend. Ik heb het idee dat het door die opbeetplaat nog erger wordt. En vanwege dat verslikken, de angst daarvoor en het feit dat ik een moeilijker slaper ben (van het type 30x draaien en 10 slokjes water) is die opbeetplaat een ellende.
Is er ook een andere manier? Of is er een manier om met dat ding te leren omgaan?
En dan de verbouwing van mijn gebit. Een behoorlijke ingreep die het liefst op 1 dag zou moeten plaatsvinden. Hoe sterk is daarna mijn gebit. Of liever, hoe sterk zijn die stukjes vulling. Het gaat om een beetverhoging van 2mm. Klinkt niet veel maar is het wellicht wel.
Ik bijt nu uit voorzorg niet in een harde appel. Kan dat dadelijk wel? Ik moet daarna ook een opbeetplaat gaan dragen om te voorkomen dat ik de vullingen niet kapot bijt in mijn slaap. Is het dadelijk zo dat als ik te hard of verkeerd bijt de stukken vulling om de oren vliegen?
Reden voor mijn zorg over de vullingen is onder andere het feit dat een jaar of 4 geleden een stukje van mijn voortand is afgebroken. Dat is toen gerepareerd. Met die witte vulling. En die reparatie moet nu elke paar jaar worden herhaald omdat dat stukje vulling om de 1.5 jaar afbreekt.
De enige andere optie is volgens mijn tandarts kronen met gouden kauwvlakken. Die zou ik niet kapot kunnen bijten/knarsen. Maar goed. Dan moet ik eerst de loterij winnen en daarna als Mr T. rond gaan lopen.
Excuses voor mijn lange relaas. Alle tips zijn meer dan welkom.
Ik heb alleen over een paar dingen mijn twijfels. Ik heb enkele daarvan wel met mijn tandarts besproken en zij is niet anders dan positief. Nou durf ik niet al te kritisch te zijn. Hoewel mijn huidige tandarts het vertrouwen redelijk heeft hersteld, vertrouwen wat haar voorganger grondig heeft misbruikt, durf ik nog steeds niet veel te zeggen bij de tandarts.
Het plan is als volgt:
Om mijn kaken te laten wennen aan een nieuwe hogere beet moet ik twee maken een opbeetplaat dragen. Dat is probleem 1. Kom ik zo op terug.
Na die twee maanden wil ze al mijn tanden en kiezen naar vergroten door deze te reconstrueren met behulp van composiet materiaal. Dat spul van witte vullingen. Daarvoor moeten ook de oude amalgaam vullingen worden verwijderd cq vervangen. Wat niet geheel pijnloos schijnt te zijn.
Daarna moet ik opnieuw "happen" voor een nieuwe opbeetplaat die ik vervolgens tot in den eeuwigheid (of mijn overlijden, welke eerst komt :) ) moet dragen.
Nu is het eerste probleem die opbeetplaat. Ik moet dat ding dus 's nachts in. En dat is dus een absolute ramp. Ik heb het geprobeerd en de laatste keer lukte het me zowaar om in slaap te vallen, ware het niet dat ik niet lang daarna rechtop in mijn bed zat te kuchen, schrapen en naar adem te happen. Dat verslikken heb ik wel vaker, ook zonder die opbeetplaat. Is heel erg vervelend en erg benauwend. Ik heb het idee dat het door die opbeetplaat nog erger wordt. En vanwege dat verslikken, de angst daarvoor en het feit dat ik een moeilijker slaper ben (van het type 30x draaien en 10 slokjes water) is die opbeetplaat een ellende.
Is er ook een andere manier? Of is er een manier om met dat ding te leren omgaan?
En dan de verbouwing van mijn gebit. Een behoorlijke ingreep die het liefst op 1 dag zou moeten plaatsvinden. Hoe sterk is daarna mijn gebit. Of liever, hoe sterk zijn die stukjes vulling. Het gaat om een beetverhoging van 2mm. Klinkt niet veel maar is het wellicht wel.
Ik bijt nu uit voorzorg niet in een harde appel. Kan dat dadelijk wel? Ik moet daarna ook een opbeetplaat gaan dragen om te voorkomen dat ik de vullingen niet kapot bijt in mijn slaap. Is het dadelijk zo dat als ik te hard of verkeerd bijt de stukken vulling om de oren vliegen?
Reden voor mijn zorg over de vullingen is onder andere het feit dat een jaar of 4 geleden een stukje van mijn voortand is afgebroken. Dat is toen gerepareerd. Met die witte vulling. En die reparatie moet nu elke paar jaar worden herhaald omdat dat stukje vulling om de 1.5 jaar afbreekt.
De enige andere optie is volgens mijn tandarts kronen met gouden kauwvlakken. Die zou ik niet kapot kunnen bijten/knarsen. Maar goed. Dan moet ik eerst de loterij winnen en daarna als Mr T. rond gaan lopen.
Excuses voor mijn lange relaas. Alle tips zijn meer dan welkom.
Maar als jij schrijft over 's nachts wakker en naar adem happen: snurk je soms en heb je misschien slaapapneu?
Als dat zo is zou ik daar ook zeker naar laten kijken.
Is het niet zo, dan heb ik het gelukkig mis.
Succes verder.
Joke
De prognose is ook goed,indien de beet geaccepteerd wordt door de patient kun je in 1 zitting met behulp van je opbeetplaat( diagnostische splint) de beet herstellen.
Je slijpt daartoe het front vrij, de beet wordt dan bij de kiezen vastgehouden door de "rest van het plaatje" , je bouwt dan het front op en vervolgens doe je zo het hele gebit.
Contactpunten zijn uit den boze, we bouwen liever zog. occlusale stops in.
Normaalgesproken hoeven patiënten daarna geen splint meer te dragen.
Wanneer de beet vastligt laat ik door mijn tandtechnieker van de diagnostische set-up( gemaakt wanneer de beethoogte definitief bepaald is!) een "rubber malletje" maken dat perfect op het verhemelte aansluit en zeg maar de achterkant van de nieuw te maken tanden aangeeft.
Vind€ 250 voor een behandelplan en € 3200 voor de behandeling wel hoge bedragen.
C28 opstellen/bespreken behandelplan:€87,20
C29 studiemodellen :€24,20
X10 6x Röntgenfoto's :€81,60 €193
Opbouw elementen
V14 composiet kroon :58,20 x 14
V21 etsbare onderlaag :19,40 x 14 € 1086,40
A10 7x verdoving : 84,70
Exclusief de kosten voor de beetplaten.
de kosten zijn als volgt aangegeven:
Geleid. of infilt. anesthesie 11.70
composietkroon 56.20
etsen + onderlaag 18.70
eenvlaksrestauratie 18.70
etsen + onderlaag 18.70
dan dan 6x
en dan
Geleid. of infilt. anesthesie 11.70
composietkroon 56.20
etsen + onderlaag 18.70
dat 19x
en dan kosten voor een kroon en een nieuwe opbeetplaat
Wat zijn die occlusale stops? Het idee dat ik na die behandeling geen splint hoef te dragen, ondanks knarsen enzo is een heel stuk prettiger.
Naar mijn weten snurk ik niet. Slaapapneu lijkt me ook niet. Zal het eens aan huisarts vragen, moet toch even langs.
Als je op een occlusiepapiertje bijt zie je ( normaal gesproken)deze contactpunten als doorslag op je tanden zitten.
Bij stops zijn deze een stuk groter.
Verbaas me overigens over de 1-vlaksvulling in combinatie met een composietkroon, beetje dubbel op.
En ook het aantal verdovingen( 25), en dat in 1 zitting :roll:
Maar ik moet over twee weken terug bellen of het gaat met die splint. Tot nu toe lukt het me gewoon niet om te slapen met dat ding.
Zijn daarvoor alternatieven? Desnoods duurder...
In ieder geval heb ik het op die manier gedaan, want in het begin vond ik het ook flink lastig om ermee te slapen. Nu kan ik bijna niet zonder meer...
:smt006 Monique
Vanavond maar weer proberen