Net terug van Tandarts, gevoeligheid kan even blijven duren

Author:
WEASLY
Posted:
wo, 02/08/2006 - 14:12
Ben net terug van de tandarts en deze vertelde me dat er niets mis is met de kies waar ik erg gevoelig ben voor koud water. Hij zei dat de vullling overal heel goed aansluit. Daarbij vertelde hij me dat het wel zeker nog een maand kan duren voordat de gevoeligheid gaat verdwijnen. Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen dat dat zo is. Maar ja, hij is de tandarts. Ben nog steeds niet gerustgesteld moet ik zeggen. Kan iemand bovenstaande beamen ?
Geke

Is deze vulling kort geleden gemaakt? Dan kan het inderdaad zo zijn dat je wat napijn hebt van de vulling. Bij composietvullingen (witte vullingen) hecht het materiaal aan de tand en bij het uitharden krimpt dit materiaal iets, waardoor er wat spanning op je tand komt te staan, hierdoor kan het wat gevoeligheid geven bij koud en kauwen. Ook kan het komen doordat het gaatje redelijk diep was en de tandarts in de buurt van de zenuw heeft geboord, de zenuw heeft vaak even nodig om weer goed te herstellen. Als het een kies is met een vulling die er al langer in zit, zou de gevoeligheid ook veroorzaakt kunnen worden door gevoelige tandhalzen, dus als de wortel van de tand een beetje bloot is komen te liggen. Bij inademen van lucht kan dit vaak ook gevoeligheid geven. En het zou ook een gaatje onder de vulling kunnen zijn, die in de buurt van de zenuw komt, waardoor de zenuw is gaan irriteren. Bij napijn wordt het geleidelijk minder. Als de pijn toch erger wordt is het belangrijk om contact op te nemen met de tandarts.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
wo, 02/08/2006 - 15:47 Permalink
Spiegeltje

Ik heb ook gevoelige kiezen gehad. Eerst dacht ik dat het kwam door de witte vullingen, die pas waren aangebracht, maar het waren volgens de tandarts blootliggende tandhalzen. Het is wel vreemd dat ik daar pas last van kreeg na die behandeling. Het heeft toch wel een half jaar geduurd voordat de gevoeligheid helemaal over was. Al die tijd heb ik, op advies van de tandarts, gepoetst met een tandpasta voor gevoelige tanden. En dat moet je blijven doen.
do, 02/09/2006 - 22:23 Permalink