Tjah, eeuh kiespijn :(

Author:
Wicked
Posted:
zo, 02/12/2006 - 20:00
Jaja, het zoveelste topictitel met "kiespijn" :wink:

Situatie is als volgt: Een tijd geleden is er een stukje van mijn kies afgebroken door een niet gepofte popcorn. Volgens de tandarts was dit ong 1/8ste deel van me kies. Ok, no big deal.
Probleem is nu dat ik vaak met een tandenstoker moet spelen daar bij me kies.

Bij een andere kies miste ik ook een stukje en dat deed soms wel s pijn. Net of iemand een krik tussen 2 kiezen zet en dan vervolgens me tanden uitelkaar duwt. Ik ben toen (begin januari) naar de tandarts geweest en deze heeft er een stukje aan gemetseld. (Volgens hem begon er eten tussen mijn tanden te "weken" (uitzetten?) wat voor de pijn zorgde)
Prima, vanaf dat moment geen pijn meer.

Zo'n soortgelijke pijn heb ik nu ook bij me kies linksboven (waar dus 1/8ste deel van mist). Niet constant, maar zo nu en dan. Best irri als je kiezen uitelkaar worden geduwd (zo voelt het).

Echter, het lijkt ook bij een kies linksonder pijn te doen. Ik zeg lijkt omdat ik niet zeker weet waar het precies pijn doet. Me hele rij linksboven EN linksonder lijken wel pijn te doen. En dan vooral bij warm eten/drinken. Het wordt minder als ik ff iets kouds drink.

Rara wat kan dit zijn? Ik hoop niet dat dit uitmondt in een zenuwbehandeling. :o
Geke

Ik hoop het ook niet voor je. Ben je lang geleden bij de tandarts geweest? Het kan namelijk makkelijker gebeuren dat er een gaatje ontstaat op zo een plaats waar een stukje is afgebroken. Vaak ligt daar ook een rand van de vulling, waar altijd gemakkelijker een gaatje ontstaat. Dit soort plaatsen zijn ook moeilijker om goed schoon te houden, dan wanneer het gewoon glad is. Het kan ook zo zijn dat doordat de kies iets kwetsbaarder is zo, er een barstje is ontstaan die deze pijn veroorzaakt. Het is denk ik een goed idee om toch de tandarts er even naar te laten kijken en zonodig er wat aan te laten doen. Bij een gaatje kan goed schoonmaken en vullen vaak genoeg zijn, als het gaatje te diep is kan inderdaad een zenuwbehandeling nodig zijn. Als er een barst in zit kan de tandarts kijken hoe diep deze loopt en kijken wat er nog aan gedaan kan worden. Een vulling kan hier vaak ook wel goed helpen, omdat het alles weer goed bij elkaar houdt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 02/12/2006 - 20:42 Permalink
Wicked

Als eerste bedankt voor je reactie! (top-forum dit!)

Afgelopen nacht was werkelijk waar een h-e-l! Het begon rond 22u weer pijn te doen, maar dit keer gewoon aan 1 stuk door! Ik heb maar een flesje water meegenomen zodat ik daar zo nu en dan een slokje van kon nemen. Echter, ik moest m wel 5x opnieuw vullen (en daarbij ook de nodige bezoekjes aan het toilet :lol: ). Ik heb in totaal misschien maar 30 minuutjes geslapen. God, wat gaat de tijd langzaam als je ff geen pijn hebt. Ik hoopte dat ik juist dan in slaap zou vallen. Maar als ik dan weer op de wekker kijk, is het maar 2min verder. :(

Anyway, heb inmiddels gebeld naar de tandarts en kan er om 11.20u terecht.

Wordt vervolgd..
ma, 02/13/2006 - 09:52 Permalink
Wicked

Update:

Gister dus bij de tandarts geweest. Bleek dat de zenuw ontstoken was en de vocht die eruit probeerde te komen zoveel pijn veroorzaakte. Het vocht kon immers nergens heen. Hij heeft de vulling uitgeboord en de boel blootgelegd. Ik heb nu een watje daar bij me kies.
En op de 28ste wordt het dus wel een wortelkanaalbehandeling :-?

Hij zei nog iets als "het doet niet zoveel pijn" of "het ergste heb je al gehad" (mbt wortelkanaalbehandeling). Nou, ik hoop het maar. Want van de verhalen die ik lees/hoor word je ook niet vrolijk van. :-?

Me kies doet nu wel minder pijn, maar de pijn is dus nog niet helemaal weg. Sterker nog; een kies verderop (vlakbij me hoektand, zelfde rij) voelt nu wel erg gevoelig aan. Had er eerst geen last van, dus neem aan dat het door de ingreep van gister komt.
Ook heb ik "Waterstof Peroxyde" net gekocht bij de drogist. Hopelijk helpt dat ook wat.

Wel klote trouwens van dat watje. Ik doe nu ong 10min over het eten van 1 broodje. Alleen maar om te voorkomen dat er etensresten bij het watje komen (en evt. pijn veroorzaken bij die kies). Durf er amper aan te zitten. Ook doet warm spul nog pijn.

Dit worden lange 2 weken zeg! :(
di, 02/14/2006 - 12:35 Permalink
joek

Je hebt inderdaad het ergste al gehad, hoor.
Immers, hij heeft de boel opgengelegd, dus de zenuw er uit gehaald.
De ontsteking zit daaronder.
Dus de tweede behandeling is sowieso al minder pijnlijk. Of niet pijnlijk, zoals bij sommigen.
Maar je kunt je altijd laten verdoven.

Groetjes,
Joke
di, 02/14/2006 - 13:19 Permalink
Wicked

Hij heeft het idd wel opengelegd, maar dat bestond alleen uit de ouwe vulling eruit boren. Hij heeft (nog :( ) geen zenuw eruit gehaald. Dat gaat dus over 2 weken gebeuren.
Waar ik wel een beetje mee zit is dat ie gaat "vijlen" in je gebit. Dat lijkt me nog het ergste denk ik. Weet nog niet wat ik me erbij moet voorstellen, maar alleen de gedachte al dat ie met een vijl op en neer gaat in je gebit... *brr* :roll:
di, 02/14/2006 - 14:11 Permalink
robomuts

Ik denk dat ik uit ervaring kan spraken over wortelkanaalbehandelingen. Ik heb er zelf zo'n stuk of 8 gehad en het valt reuze mee. Soms met en soms zonder verdoving. Afhankelijk of de zenuw dood was of niet. Dat vijlen voel je niks van, in ieder geval het doet geen pijn. De laatste keer had ik een wkb terwijl ik een fikse ontsteking had. De tandars heeft me verdoofd maar het was nog steeds pijnlijk. Toen heeft ie ook de wortelpunten verdoofd en ik voelde helemaal niks meer. Vraag gewoon of de tandarts goed verdoofd dan is er niks aan de hand. Ook de napijn valt mee. Een paar dag een ongemakkelijk gevoel wat eventueel makkelijk te verhelpen is met een pijnstiller (is vaak geeneens nodig). De behandeling is wel ongemakkelijk. Je zit toch al gauw zo'n 1 à 2 uur met je mond open. Met zo'n klemmetje en lapje eromheen. Dat heb ik eigenlijk altijd als het mees vervelend ervaren.
di, 02/14/2006 - 16:30 Permalink
joek

Ik sluit me helemaal bij Robomuts aan. Alleen zijn er wel mensen (waaronder ik) die lang napijn hebben.
Alles is dus mogelijk. Dan hoef je je dus niet ongerust te maken.
Sterkte.
Joke
di, 02/14/2006 - 20:38 Permalink
Tesoro

Hij heeft het idd wel opengelegd, maar dat bestond alleen uit de ouwe vulling eruit boren. Hij heeft (nog :( ) geen zenuw eruit gehaald. Dat gaat dus over 2 weken gebeuren.
Waar ik wel een beetje mee zit is dat ie gaat "vijlen" in je gebit. Dat lijkt me nog het ergste denk ik. Weet nog niet wat ik me erbij moet voorstellen, maar alleen de gedachte al dat ie met een vijl op en neer gaat in je gebit... *brr* :roll:

Ik heb ook zo gelopen als jij met mn tand "open" en watje. Inderdaad erg ongemakkelijk. Mijn vriendin haar bord allang leeg en ik zit maar te klunzen om langs 1 kant van mn mond alles weg te werken. Maar met de noodvulling ging gewoon echt niet, te veel pijn.

Verder kan ik je melden dat de WKB niet pijnlijk hoeft te zijn als je tandarts je maar wel goed verdooft. Ik hoop ook dat het dan afgelopen is voor je, want bij is de noovulling al 3x verwijderd (laatste keer zelf gedaan !!) en de boel open gelaten ivm pijn-pijn-pijn. Ik ga waarschijnlijk voor het trekken nu omdat de tandarts het ook niet meer weet.

Succes
wo, 02/15/2006 - 09:55 Permalink
Wicked

Nou, het was weer een fijne ochtend. :x

Gister toch maar weer naar de tandarts gebeld met de mededeling dat er nog een kies pijn deed.
een kies verderop (vlakbij me hoektand, zelfde rij) voelt nu wel erg gevoelig aan. Had er eerst geen last van, dus neem aan dat het door de ingreep van gister komt.

Nou, moest vanochtend om 9u maar ff langskomen. En ja hoor, ik was er al bang voor --> 28ste moet óók deze kies een WKB ondergaan :( . Ik hoopte dat het een gaatje ofzo zou zijn maar nee hoor. Me hele linkerrij (bovenin) zag er qua tandvlees niet echt prima uit. Dus ik moest (wat ik al een paar dagen deed) maar waterstof peroxyde gebruiken.
In die kies die hij vandaag behandeld heeft heeft ie wel een vulling aangebracht (en een watje). Maar damn, wat was dat pijnlijk toen hij bezig was!! Niet toen hij aan het boren was, maar steeds toen hij er iets in stopte ofzo. Ik had wel verdoving (2x zelfs, 1ste begon al uit te werken :-? ), daar niet van..
Maja, ik hoop maar dat het straks niet weer zo pijn gaat doen. Oja, en ik hoop natuurlijk ook dat er niet andere kiezen in de buurt dezelfde klachten gaan vertonen!! :roll:

*ff afkloppen*

Overigens iedereen bedankt voor zijn/haar posts mbt WKBs. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot ook dat weer voorbij is.
vr, 02/17/2006 - 12:44 Permalink
Wicked

*update*

Zo, gister dus een "wkb" gehad. Stelde niks voor :D
Hij zou in me voorste kies de vulling eruit slopen en ik moest het maar zeggen als het pijn zou doen --> verdoving.
Nou, dat was gelukkig niet het geval. Hij heeft de kies schoongemaakt (zat niet zo frisse bloed in :-? ) en een "stiftvulling" in gedaan tot aan de zenuw (ook niks van gemerkt gelukkig).
Daarna was ik klaar... dacht hij..

Ik vroeg of me achterste kies geen behandeling nodig had. "Oh, dat kan ook nog wel ff." :wink:

Deze behandeling was wel ietsjes pijnlijk (ook geen verdoving). Hij heeft een (tijdelijke?) vulling geplaatst zodat ik iig ook met links kan eten. Dat gaat gelukkig nu wel weer, maar het doet nog best wel pijn als ik ergens op bijt. Hopelijk gaat dat over.

Volgende week vrijdag moet ik er weer heen, maar dan wordt er (hoop ik) alleen een foto genomen.

To be continued.. :smt006
wo, 03/01/2006 - 19:36 Permalink