Hoi allemaal,
Ik had sinds mijn 16e (ben nu 24) een composiet laagje over mijn voortand, omdat deze iets naar achter stond (wel in een rechte lijn zeg maar, dus niet scheef). Vier jaar geleden kwam mijn (inmiddels nieuwe) tandarts met het idee deze te vervangen door een porseleinen facing, omdat dit er natuurlijker uit zou zien en minder kleurverschil zou optreden (waar ik me inderdaad aan ergerde). Zo gezegd zo gedaan. En ik moet zeggen het resultaat was best mooi! Nu, vier jaar later, is er weer wat kleurverschil. Dit is echter zo minimaal, dat niemand om me heen t ziet. Ik stoor me er alleen wel aan, dus wil er iets aan laten doen.
Ik ben daarom naar het Amsterdams Centrum voor Cosmetische Tandheelkunde geweest. De meneer die me daar te woord heeft gestaan, vroeg zich meteen af waarom ik nooit een beugel heb genomen. En ik vraag me dat nu ook af!!!! Ik ben door mijn tandarts nooit geïnformeerd over het bijslijpen van mijn tand voor het plaatsen van die facing en de mogelijkheid van een beugel is ook nooit besproken. Nu heb ik geen keuze meer, dat vind ik echt heel jammer en daar ben ik eigenlijk ook best wel een beetje boos om.
Maar goed, nu ben ik dus aan het nadenken over toch nieuwe facing. En heb een paar vraagjes en zou het heel fijn vinden als iemand mij daar antwoord op kan geven!
- Heeft iemand ervaring met het Amsterdams Centrum voor Cosmetische Tandheelkunde?
- En misschien ook ervaringen met het “Oral Design Center Holland�
- Hoe gaat het in zijn werk als mijn oude facing eraf wordt gehaald? Wordt er dan nog meer tand weggeslepen?
- Een beugel is dus écht niet meer mogelijk?
Overigens ben ik op zich erg tevreden met de facing hoor, had alleen toch mn eigen tand natuurlijk liever willen behouden (achteraf).
Alvast hartstikke bedankt voor eventuele reacties!
Groetjes Floortje :smt006
PS Sorry, ben een beetje lang van stof :D
Ik had sinds mijn 16e (ben nu 24) een composiet laagje over mijn voortand, omdat deze iets naar achter stond (wel in een rechte lijn zeg maar, dus niet scheef). Vier jaar geleden kwam mijn (inmiddels nieuwe) tandarts met het idee deze te vervangen door een porseleinen facing, omdat dit er natuurlijker uit zou zien en minder kleurverschil zou optreden (waar ik me inderdaad aan ergerde). Zo gezegd zo gedaan. En ik moet zeggen het resultaat was best mooi! Nu, vier jaar later, is er weer wat kleurverschil. Dit is echter zo minimaal, dat niemand om me heen t ziet. Ik stoor me er alleen wel aan, dus wil er iets aan laten doen.
Ik ben daarom naar het Amsterdams Centrum voor Cosmetische Tandheelkunde geweest. De meneer die me daar te woord heeft gestaan, vroeg zich meteen af waarom ik nooit een beugel heb genomen. En ik vraag me dat nu ook af!!!! Ik ben door mijn tandarts nooit geïnformeerd over het bijslijpen van mijn tand voor het plaatsen van die facing en de mogelijkheid van een beugel is ook nooit besproken. Nu heb ik geen keuze meer, dat vind ik echt heel jammer en daar ben ik eigenlijk ook best wel een beetje boos om.
Maar goed, nu ben ik dus aan het nadenken over toch nieuwe facing. En heb een paar vraagjes en zou het heel fijn vinden als iemand mij daar antwoord op kan geven!
- Heeft iemand ervaring met het Amsterdams Centrum voor Cosmetische Tandheelkunde?
- En misschien ook ervaringen met het “Oral Design Center Holland�
- Hoe gaat het in zijn werk als mijn oude facing eraf wordt gehaald? Wordt er dan nog meer tand weggeslepen?
- Een beugel is dus écht niet meer mogelijk?
Overigens ben ik op zich erg tevreden met de facing hoor, had alleen toch mn eigen tand natuurlijk liever willen behouden (achteraf).
Alvast hartstikke bedankt voor eventuele reacties!
Groetjes Floortje :smt006
PS Sorry, ben een beetje lang van stof :D
Wat betreft de vragen:
Het ACT van collega Beekmans en het tandtechnisch lab staan goed aangeschreven en zullen waarschijnlijk een bevredigend resultaat geven. Ik denk dat er echter meer tandartsen in staat zullen zijn om een dergelijk resultaat te genereren, misschien dat het kosten-aspect dan nog een rol zou kunnen spelen.
In principe moet al de witte vulling van de huidige facing eraf geslepen worden en mogelijk zal ook wat meer geslepen moeten worden om het porselein voldoende ruimte voor kleur te geven en tevens sterk te laten zijn.
Succes en hou ons op de hoogte.
Ontzettend bedankt voor de snelle reactie, tandarts!
Ik heb inmiddels het Oral Design Center in Blaricum bezocht. Een erg fijn gesprek gehad met de tandtechnicus daar. Zeer professioneel, ervaren en reëel kwam hij over. Ik was namelijk bang voor een commercieel praatje, waar ik helemaal niet op zat te wachten. Hij vond mijn gebit prachtig (jaja!) en de facing erg netjes. Mogelijk kan het iets verbeterd worden, maar dat zou dan voor mezelf zijn, de buitenwereld zal dat verschil niet opmerken. Ik doe het in de eerste plaats natuurlijk ook voor mezelf, maar hij raadde me toch sterk af de facing te vervangen. Het lichte kleurverschil wat mij twee weken geleden erg stoorde, verklaarde hij door mijn bezoek aan de mondhygiëniste die mijn tanden heeft gepolijst (mijn eigen tanden waren enigszins opgelicht daardoor en de facing niet), hetgeen ik ook al had bedacht. Dat kleurverschil is inmiddels zo goed als weg en ik ben eigenlijk weer best tevreden.
De gesprekken met Beekmans (ACCT) en het Oral Design Center heb ik als zeer positief ervaren. Mocht mijn huidige facing in de toekomst aan vervanging toe zijn, dan zal ik hen zeker inschakelen.
Groetjes Floortje