implantaten na bottransplantatie

Author:
sylleke
Posted:
wo, 02/15/2006 - 16:34
Hoi

ik ben 25 jaar en heb een brug op 3 van mijn voorste tanden (door een ongeval toen ik 18 jaar was).
Nu zijn mijn wortels die deze brug vasthouden volledig ontstoken doordat deze toen ik 18 was niet zijn ontzenuwd. Toen ik 18 was hebben ze ook een implantaat proberen te steken maar dit was met kunstbot en toen is dit niet gelukt.
De oplossing volgens mijn stomataloog: transplantatie van bot (schedel of heupkam) en dan 3 implantaten erin.
Heeft iemand dergelijk geval meegemaakt?
Graag had ik ervaringen of raad van anderen gekregen of eventuele andere oplossingen die minder ingrijpend zijn?

Alvast bedankt!!!
netcat

hallo Sylleke

Ik heb een heupbot transplantatie gehad in oktober vorig jaar. Heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen...heb 1 dag erg veel pijn aan de heup gehad, en dan krijg je morfine. Maar de 2e dag ging al veel beter, hoe meer je loopt hoe beter het gaat.
Van de kaak verder weinig last gehad...daarna moet het natuurlijk helemaal genezen en het heupbot moet weer aanhechten aan de kaak. Gister kreeg ik nadat een foto was gemaakt vh kaakbot mijn implantaten, 3 aan de linkerkant en 3 aan de rechterkant onder plaatselijke verdoving. Daar heb ik niks van gevoeld, alleen de prikken vooraf zijn niet zo fijn, maar goed, daar kom je wel weer overheen. Kreeg pijnstillers mee naar huis en antibiotica tegen infecties. Heb vannacht weinig pijn gehad, dus alles gaat gelukkig goed.
Ik zou het een ieder aanraden.....de pijn vergeet je op den duur wel weer...Denk aan later...Nooit meer angst dat je gebit eruit valt e.d.....
Ik moet wel zeggen dat de genezing van de heup heel langzaam gaat...in de eerste 2 weken na de operatie zal je moeilijk lopen..Het heeft bij mij 2 maanden geduurd voordat ik weer echt GOED kon lopen...
Het lijkt allemaal heel dramatisch, maar dat is het beslist niet..
doe het! het is fantastisch!!
veel succes

als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes
Conny
vr, 02/17/2006 - 10:00 Permalink
sylleke

Hoi Conny

alvast bedankt voor het antwoord. De pijn is niet mijn grootste zorg maar wel hoe ik dit alles ga financieren daar dit in België niet wordt terugbetaald.
Heb jijzelf al een vals gebit gehad? En had je daar veel problemen mee?

Hopelijk geneest alles snel en heb je binnen enkele maanden (als de kronen er op zijn geplaatst weer een stralende glimlach).
vr, 02/17/2006 - 16:18 Permalink
Bergie

@ netcat/Conny

Hoe snel na de bottransplantie kon je weer met een (nood)prothese rondlopen?

Mij staat ook een bottransplantatie vanuit de heup te wachten nl. En waar ik nog het meeste tegenop zie is dat ik zonder plaatje rond moet lopen. Hoe eerder een nieuwe prothese hoe beter :)
vr, 02/17/2006 - 16:23 Permalink
netcat

ik kon 2 weken na m'n tranplantatie al een noodgebit in hebben (dus dat valt wel mee.....dit is een tijdelijk gebit (mijn eigen kunstgebit werd aangepast) gemaakt door de tandtechnieker .......maar het 'echte' gebit die je kaak volledig belast mag pas 2 maanden later erin....dan worden de implantaten echt helemaal belast! In de onderkaak heb ik ook implantaten en soms krijg ik de prothese er niet eens uit haha.. maar de tandtechnieker kan dat helemaal bijstellen..
Ik had van jongs af aan al last met m'n gebit...en heb intussen (ben nu 44) al wel 5 kunstgebitten gehad....totdat het niet meer ging.
En de pijn is natuurlijk voor een ieder anders..Veel mensen kunnen veel pijn hebben, ik iets minder.

groetjes
vr, 02/17/2006 - 19:08 Permalink
netcat

oh ja Bergie

ik loop nu weer 2 weken zonder prothese rond....is niet leuk natuurlijk, maar je zal het er dan toch voor over moeten hebben...de wonden moeten goed genezen natuurlijk...
sterkte!
vr, 02/17/2006 - 19:14 Permalink
sylleke

Hoi

bij moet het nog allemaal beginnen maar als je na de bottransplantatie geen prothese in mag hebben dan zal het leuk worden zonder voorste tanden.
Maar ja, het zal de moeite allemaal wel zijn om weer normaal te kunnen eten.

Heeft er iemand ervaring met een bottransplantatie van de schedel?

groetjes Sylleke
ma, 02/20/2006 - 12:31 Permalink
robinson

Kunt gewoon om een Essex-retainer vragen.
Dit is een kunststof plaatje dat je over je tanden klikt en waaraan tanden bevestigt zijn.
di, 02/21/2006 - 12:18 Permalink
yata

Hallo Conny,

Bedankt voor je bericht over de heupbot-transplantatie. Zelf krijg ik zo'n operatie over anderhalve week. Morgen kan ik nog vragen stellen aan de kaakchirurg, maar die doet (zoals veel artsen) nogal makkelijk over de praktische consequenties van zoiets. Goed van je te horen dat het dus kan zijn dat je best nog wel lang niet echt goed kunt lopen, bijvoorbeeld. Dan kan ik daar alvast rekening mee houden.
Mij is gezegd dat ik 1 nacht in ziekenhuis moet blijven en de volgende dag alweer naar huis. Na twee weken zou ik weer moeten kunnen werken, maar ik hou het zelf maar even op drie weken. Ik merk het verder wel, het zal vast ook wel per persoon verschillen.

Hoe heb jij het eten ervaren? Als je thuis bent kun je veel in een blender gooien, maar hoe doe je dat als je niet thuis eet, lunch op je werk bijvoorbeeld? Pap en opgewarmde soep of zo?

Ik hoop wat hierover te horen.

"Yata"
do, 03/09/2006 - 10:42 Permalink
netcat

hai Yata

ik eet veel pap en yoghurt.....en hoewel ik nieterg dik ben wilde ik eigenlijk toch wel een paar kilo's afvallen....maar met die pap etc. lukt het niet zo, want voor dat je het weet kan je weer gewoon eten haha, genezing gaat erg snel bij mij..volgende week naar de tandtechnieker voor een noodgebit en 10 april voor controle naar de kaakchirurg....en daarna als alles goed gaat kan de kaak en de implantaten helemaal volledig belast worden. Gelukkig heb ik geen werk....ik loop nu al 3 weken zonder bovengebit.......moet er niet aan denken dat ik zo op m'n werk zou moeten lopen, maar ik heb al eerder gezegd, je moet er wel wat voor over hebben.

ik zou zeggen, heel veel sterkte en voor je het weet is het voorbij....
ik zou het leuk vinden als je nog ff laat weten hoe het gegaan is...

groetjes
Conny
do, 03/09/2006 - 11:21 Permalink
yata

Hoi Conny,

Bedankt voor je snelle reactie.

Afgelopen maandag zijn bij mij de laatste 7 melktanden (alle in de bovenkaak) getrokken en meteen heb ik een noodprotese gekregen. Nu past dat niet echt geweldig, dus ik kan er niet goed mee kauwen. Alleen rechts kan ik een beetje kauwen. Ik ben al aan de pap en yoghurt. Brood gaat, maar dan heel voorzichtig. En gewokte, knapperige groenten kan ik dus vergeten, zoals ik gisteren merkte, ik moet het helaas of doodkoken of heel fijn snijden. Mijn aanpassingen aan mijn menu zijn dus al begonnen, maar of dat nu al is of over anderhalve week, dat maakt ook niet meer uit. Ik zal op mijn werk een paar pakken pap in de koelkast zetten.... Over mijn gewicht heb ik niet te klagen. Ik hoop juist niet te veel af te vallen.

Voor de tijd dat ik geen protese heb, zorg ik met het werk ervoor dat ik geen afspraken buiten de deur heb. Ik weet nu hoe dat er uit ziet: een konijnebekje met alleen twee middelste snijtanden, de rest boven tandenloos! geen gezicht! Dat wordt weer even lachen met mijn hand voor mijn mond, wel zo prettig voor de omgeving. En zo niet: pech gehad. :)

Ik zal zo nu en dan in dit forum wel verslag doen van mijn belevenissen.

Yata
do, 03/09/2006 - 13:33 Permalink
netcat

Hoi Yata

En hoe is je operatie aan je heup afgelopen? heb je 't allemaal overleefd?
ik hoor het wel.
groetjes en sterkte!

Conny
za, 04/15/2006 - 08:46 Permalink
yata

Hoi Conny,

Ja, ik heb een tijdje niks van me laten horen, ik was teveel met mezelf en mijn genezing bezig.
Maar hierbij een verslag van mijn belevenissen.
De operatie was 27 maart, dus nu 3,5 week geleden. Voor dat ik er erg in had was ik kennelijk onder narcose en ik werd uren later wakker. Toen was ik nog erg versuft met heldere momenten. Ik besefte ook ineens dat het nu eindelijk gebeurd was, een hele opluchting. Helaas kwam ik met een heel erg gezwollen gezicht de operatie uit. Ik heb er foto's van (vroeg ik zelf om in mijn versufte toestand, kun je nagaan!) en ik was echt onherkenbaar. Mijn wangen waren werkenlijk twee keer zo dik en mijn kaak was ook erg opgezet. "Alsof er een stoomwals over je heen gegaan is", zei de kaakchirurg zelf. Het is ook niet niks: boven- en onderkaak bot bijzetten.
De volgende dag mocht ik toch nog niet naar huis en ik wilde zelf ook niet, want ik was compleet hulpeloos. Maar wonder boven wonder liep ik aan het eind van de ochtend toch aan de arm van de zuster naar de wc! Ik had niet gedacht dat ik kon lopen.
Die middag en avond met bezoekuur heb ik zelfs aan de arm van mijn vriend in het ziekenhuis door de gangen rondgelopen. Ik stond echt versteld. Na twee nachten in het ziekenhuis mocht ik naar huis en dat wilde ik ook. Je krijgt toch niet echt rust daar.
Dus met mijn dikke gezicht dat nu ondertussen ook blauwe, paarse en rode vlekken ging vertonen, en mijn gevoelige heup naar huis. Ik kreeg ook antibioticum en pijnstillers mee en een spoelmiddel om de tanden wat schoon te houden. Dat antibioticum moest ik op een lege maag innemen, en de pijnstiller juist op een volle maag, dus de eerste week heb ik een redelijk strak schema aangehouden van wanneer wel en niet eten en de wekker zetten om de medicijnen in te nemen. Omdat je nog moet wennen goed te eten, kreeg ik te weinig binnen, soms had ik best wel trek, maar ik moest wachten ivm de medicijnen. Achteraf zei de kaakchirurg dat het niet zo nauw luisterde, maar liever volg ik toch de aanwijzingen van de apotheker en de bijsluiter.
Langzaam maar zeker voelde ik me weer beter. Ik had niet echt pijn, maar daar zorgen de pijnstillers ook wel voor. Wel had ik last, ongemak, niet echt jezelf voelen (nasleep narcose?). Je gezicht voelt niet normaal als het zo dik is. De huid staat onder spanning, de zwellingen "bewegen", verschuiven. Ook sliep ik half zittend, want je wilt je hoofd echt niet laag hebben. Dan is het ook weer net of die zwellingen gaan bewegen.
Na een week voorzichtig weer eens trap gelopen (al die tijd sliep ik in de woonkamer). De blauwe plekken zakten al snel weg (na twee weken al bijna niets meer), nu heb ik alleen nog een heel klein geel-groen vlekje bij mijn sleutelbenen. De zwellingen werden minder, ik kreeg weer mijn oude gezicht terug.
Wel heb ik nog steeds verdikkingen op mijn boven- en onderkaak. Oedeem zegt de arts. Dit moet eerst weg zijn, voordat er afdrukken gemaakt kunnen worden. Ik heb dus ook geen noodprotese en dat gaat ook nog wel even duren. Nou ja, het moet maar. Als ik normaal praat, valt het niet eens op dat ik alleen een paar snijtanden heb.
Lopen ging ook steeds beter, ik had ook het idee dat hoe meer ik in beweging was (ondanks dat ik daar heel snel moe van werd), hoe beter het was voor zowel mijn heup als de zwellingen.
Gisteren heb ik zelfs weer gefietst. Het heerlijke daarvan is dat ik nu weer zelf naar de supermarkt kan gaan voor mijn boodschappen, niet meer afhankelijk zijn van iemand met een auto.
Ik denk dat ik volgende week maar heel voorzichtig weer ga werken, bijvoorbeeld halve dagen of nog minder. Want los van dit alles speelt dat ik nog heel snel moe ben. Na een uurtje met kleine stapjes wandelen op de hei afgelopen zondag (dus drie weken na de operatie) was ik bekaf. Dan moet ik eerst weer op de bank liggen en even dutten en rusten. Ik moet echt bijkomen van de operatie, de narcose, de energie die het kost om te genezen. Dat valt me het meeste tegen. Maar ik moet geduld hebben.

Nou dit was een heel verhaal. Ik hoop dat ik anderen hier mee heb geholpen die dit nog staat te wachten.

"yata"
vr, 04/21/2006 - 12:58 Permalink
netcat

hoi Yata

nou, bedankt voor je uitgebreide verhaal!
je hebt mazzel met je heup hoor, het gaat bou jou erg snel met de genezing als ik dat zo eens hoor.....ik heb nu NOG last, vooral 's nachts als ik er op lig...de kaakchirug had gezegd dat dat best wel eens een jaartje kon duren....
en ik had ook een heel dik gezicht hoor, net van die hamsterwangen haha....
nou, ik wens je verder heel veel sterkte en je zult zien, straks heb je prachtige tanden!!!
ik moet volgende week happen voor m'n nieuwe gebit, eindelijk.
helaas hebben er bij mij 2 van de 6 implantaten in de bovenkaak niet gehecht aan het bot, die moesten er vorige week uit. Maar gelukkig is dat niet ZO erg.

groetjes
Conny
za, 04/22/2006 - 11:04 Permalink
yata

Hoi Conny,

Wat vervelend dat je nog steeds last van je heup hebt (sinds oktober dus). Bij mij gaat het per week vooruit, al kan ik nog niet op mijn geopereerde heup liggen. Gisteren een uurtje in het bos gewandeld. Fietsen gaat ook steeds beter, al zijn die klinkerwegen nog niet fijn. En na zo'n inspanning ben ik wel weer moe.

Hoe kan het dat bij jou twee implantaten niet "gepakt" hebben? Ik wil wel wat meer daarover weten. En is er dan genoeg steun over voor de opbouw?

Ik hoop weer eens wat van je te horen, of van anderen die hier iets aan te vullen hebben.

Groeten,
yata
ma, 05/01/2006 - 15:51 Permalink
annabel-b

Wat geweldig dat jullie het aandurfde die bot operatie.
Ik ben 2 weken geleden geholpen, ik zou implantaten krijgen en toen ze er mee bezig waren kwam de arts tot de ontdekking dat ik aan de linkerkant niet genoeg bot had.Terwijl de foto's het toch uit gewezen hadden, maar het bleek dat ik ontzettend dik en hard tandvlees had.
Dus de hele boel weer dichtgenaaid en ik had één implantaat die was goed gegaan aan de rechterkant.
Dus nu moet ik eigenlijk ook een operatie ondergaan maar ik durf het niet, ook is het voor de moeilijkheid dat ik voor mij zelf werk ik kan niet zonder gebit één week zou ik zonder kunnen maar dan moet ik toch echt weer aan he werk.Dus ik denk dat ik het wel kan vergeten door de angst en het feit dat ik niet zolang ziek kan zijn.
Maar ik vind het heel knap van jullie en wens jullie nog heel veel sterkte met het herstel.
do, 05/04/2006 - 22:35 Permalink
netcat

Hoi Conny,

Wat vervelend dat je nog steeds last van je heup hebt (sinds oktober dus). Bij mij gaat het per week vooruit, al kan ik nog niet op mijn geopereerde heup liggen. Gisteren een uurtje in het bos gewandeld. Fietsen gaat ook steeds beter, al zijn die klinkerwegen nog niet fijn. En na zo'n inspanning ben ik wel weer moe.

Hoe kan het dat bij jou twee implantaten niet "gepakt" hebben? Ik wil wel wat meer daarover weten. En is er dan genoeg steun over voor de opbouw?

Ik hoop weer eens wat van je te horen, of van anderen die hier iets aan te vullen hebben.

Groeten,
yata

Hoi Yata

daar ben ik weer, excuus dat ik zo laat reageer, maar om nog even terug te komen over die 2 implantaten die niet hebben 'gepakt': het schijnt dus dat het bot uit de heup niet goed is vastgegroeid aan het kaakbot en dus te broos is ...je ziet, dat kan dus ondanks alles ook nog gebeuren (helaas). Over 2 weken heb ik eindelijk m'n (voorlopig) laatste kunstgebit.
Ik hoop dat het snel weer goed met jou gaat, maar zo te horen gaat dat vast goedkomen!

groetjes
Conny
vr, 05/19/2006 - 22:14 Permalink
marie

Hoi Sylleke,

Hoe is het jou verder verlopen ? Ik ben ook Belg en mankeer ook 4 snijtanden en 2 voorkiezen zodat botopbouw (transplantie) dient te gebeuren. Ik denk er wel over dit te laten doen, maar heb geen enkel idee van wat de kosten zouden bedragen hier in België. Wordt zo'n operatie terugbetaald door de mutualiteit ? Ik ben wel benieuwd naar je verdere 'belevenissen' want ik ben dat gebit gewoon 'kotsbeu'.

Groetjes,

marie.
vr, 06/30/2006 - 14:54 Permalink
Cheffie

Hallo,

Mij staat ook een bot transplantatie te wachten aankomende woensdag 19 sept 2012.

Ik vind het heel spannend weet ook niet zo goed wat me allemaal te wachten staat.

Weet alleen dat ik een tijdje ( 6 weken ongeveer) niks mag doen, ook geen gebit dragen!

Ze gaan uit mijn rechter heup een bot stukje van ongeveer 4 bij 4 cm weghalen en dat

vervolgens in mijn kaak en neusbijholtes plaatsen.

Ik heb voor thuis een ziekenhuis bed, krukken, rolstoel en een steek plaspo geregeld.

Maar eerst moet ik zoiezo 1 nácht in het ziekenhuis blijven.

Ze gaan de operatie uitvoeren in het ijsseland ziekenhuis.

Ik loop al vanaf mijn 4de jaar met erg veel problemen met mijn gebit waardoor mijn Boven tanden en kiezen dus op mijn 16de jaar zijn getrokken.

Ik kreeg toen gewoon een los gebit en implantaten zou ik dus nog krijgen.

Alleen toen ze die wouden plaatsen bleek dus dat ik geen voldoende bot meer heb, vandaar nu deze heftige operatie.

Heeft iemand ervaring met de napijn? Het niet kunnen lopen en eten?

Ik hoor het graag.

Groetjes.
zo, 09/16/2012 - 18:46 Permalink