Last van (nieuwe) witte vulling

Author:
cmb
Posted:
do, 02/16/2006 - 19:24
2 Weken geleden heb ik 2 gaatjes laten vullen in dezelfde kies. De tandarts heeft 'witte' vullingen gebruikt. Nu doet zich het vreemde fenomeen voor dat 1 van de 2 vullingen pijnlijk is voor druk en de andere niet. Gevoeligheid voor warm en koud valt erg mee. Mijn vraag is nu of dat normaal is of niet. Nu heb ik wel begrepen dat enige gevoeligheid normaal is, maar is het ook normaal dat een plek erg gevoelig is voor druk? Hoe snel moet dit minder worden? Na 2 weken is er nog weinig verbetering opgetreden.
Geke

Dat kan soms voorkomen bij napijn van witte vullingen. Het kan zijn dat er op de ene vulling iets meer spanning staat. Bij het uitharden van witte vullingen krimpt het materiaal vaak een klein beetje en het hecht aan de tand, dus er ontstaat spanning in de tand. Dit kan wat gevoeligheid bij kauwen (dus druk) en soms bij koud geven. Het kan zijn dat de vormgeving van de vulling waar je last van hebt net iets anders is, misschien dat hier sprake is van 2 tegenover elkaar liggende wandjes die naar elkaar toe getrokken worden waardoor de spanning ontstaat. Bij degene waar je minder last van hebt kan de vorm net zo zijn dat er minder spanning op komt te staan. Het zou ook zo kunnen zijn dat de vulling nog iets te hoog is, zodat hij daardoor gevoeliger is. Als dat zo is en de gevoeligheid verminderd niet, is het een goed idee om de tandarts er even naar te laten kijken. Misschien dat de vulling een klein beetje bijgeslepen moet worden, dat is een kleine moeite.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 02/17/2006 - 21:40 Permalink
cmb

Beste Geke,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben maandagmorgen even terug geweest bij de tandarts. De assistente (tandarts zelf was druk bezig met een andere patiënt) heeft even gekeken en de vulling iets bijgeslepen. Ook heeft ze door een paar testjes uit te voeren (Tikken op de kies en op een paar andere en koude lucht en water op de kies) gekeken of er aanleiding was om een ontstoken zenuw te vermoeden. Gezien het feit dat beide testjes geen overdreven pijnreactie gaven vond ze genoeg om geen foto's te maken. Wel zei ze dat het feit dat ik wat grieperig was er voor kon zorgen dat een geïrriteerde zenuw iets langer gevoelig kan blijven en dat de extra druk door de iets te hoge vulling kan zorgen voor nog een extra overbelasting van de zenuw, wat weer kan zorgen voor extra irritatie. Ze kon of wilde echter niet zeggen hoelang dit kan aanhouden. Is hier een antwoord op te geven of scheelt dit per persoon? Tot nog toe voel ik namelijk weinig verbetering. Wel suggereerde ze dat het wellicht nooit helemaal pijnloos zal worden, omdat een of ander "wandje" wat dun geworden is en daar weinig aan te doen is. Dat komt mij wat vreemd voor. Helaas had ze verder weinig tijd en was ik al lang blij even geholpen te worden, dus heb ik daar niet over doorgevraagd. Kun je daar nog je licht over laten schijnen?

Groeten,

Chris
wo, 02/22/2006 - 17:29 Permalink
Geke

Het kan nog een tijdje aanhouden, soms kan het als je verkouden bent ook gevoeliger zijn, dat is waar. Maar als het te hoog zijn van de vulling de oorzaak was, zal de gevoeligheid geleidelijk minder worden, het is moeilijk te zeggen hoe lang dat duurt. Soms kan het een week duren, soms kan het een paar maanden gevoelig zijn. Zelf heb ik ongeveer een maand wat last gehad na een vulling, die iets bijgeslepen is. Het kan ook dat als het een grote vulling is met aan een kant een dun wandje, wat ik uit je verhaal begrijp. Dat er op dit wandje wat spanning komt te staan, omdat de vulling er aan hecht en de vulling na het uitharden altijd een beetje krimpt. Dit kan soms voor wat spanning zorgen, wat napijn kan veroorzaken. Dit verdwijnt vaak ook. Het kan ook dat je met kauwen steeds op dit wandje bijt, waardoor het een beetje buigt en er bijna een breuk in kan springen, dit kan ook gevoeligheid veroorzaken. Bij erg grote vullingen komt het vaker voor dat dunne wandjes afbreken. Om dit te voorkomen wordt op kiezen met een grote vulling vaak een kroon geplaatst, omdat deze de kies bij elkaar houdt en het risico op breuk verdwenen is.

Ik hoop dat het zo weer een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben, kun je het altijd laten weten.

do, 02/23/2006 - 21:28 Permalink
cmb

Wederom bedankt voor je antwoord! Heb toch nog een paar vragen. Wat wordt er nu precies bedoeld met 'een wandje' is dat de buitenkant (glazuurdeel) van de kies of kan dat ook iets in de kies zijn? Heb op dit moment nog steeds niet echt het idee dat het minder wordt. Is er iets aan te doen wanneer het pijnlijk blijft? Het lijkt me toch niet de bedoeling om 1 kant voorgoed uit te sluiten van het kauwen.... Zeker niet omdat ik nu aan de andere kant al (lichte) overbelastingsklachten krijg.....
Voorlopig heb ik besloten om het maar een paar weken tijd te gunnen om helemaal te herstellen. Zolang ik er geen druk op zet, of er iets heel kouds langs laat gaan voel ik 'm niet, dus echt last heb ik niet...
zo, 02/26/2006 - 10:28 Permalink
Geke

Met dat wandje wordt een stukje kies bedoeld aan de buitenkant. Doordat er vaak gaatjes in de kies hebben gezeten of een keer een groot gat, kan het zo zijn dat er een stukje van de buitenkant van de kies alleen komt te staan en dus erg kwetsbaar is. Alles wat weg is wordt wel opgevuld met vulling maar de kies is vaak kwetsbaarder dan toen hij nog niet gevuld was en er geen gaatjes in zaten. Het is als het ware een soort muurtje van wat de buitenkant van je kies was. De vulling hecht hier wel aan, waardoor er soms ook weer wat kracht op komt door de krimp kracht. Verder wordt bij een vulling de vulling ontlast en komen de kauwkrachten vaak op dit wandje. Als het wandje te kwetsbaar is hiervoor wordt de vulling er vaak wat overheen gelegd, zodat deze vulling het wandje er nog beter bij houdt en de kans op breuk kleiner wordt. Op dit plaatje is het niet echt heel erg duidelijk, maar wel goed voor te stellen dat de dunne randjes van de kies toch een stuk kwetsbaarder geworden zijn. Als je echt merkt dat de pijn niet minder wordt en er erg veel last van hebt, kun je het beste zelf beoordelen wanneer je er voor naar de tandarts gaat.

vr, 03/03/2006 - 19:33 Permalink