Geirriteerde of Ontstoken Zenuw?

Author:
JGP
Posted:
za, 02/18/2006 - 17:58
Sinds 1.5/2 weken heb ik last van een gevoelige kies (linkerkaak) en een enorme druk op mijn linkeronderkaak. Ik ben naar de tandarts geweest en die kon met kloppen op de kies wel iets voelen, maar op de foto is helemaal niets te zien. Later deze week nog een teruggegaan, maar nog steeds niets te zien op de foto.

Volgens de tandarts is het een geirriteerde zenuw, die vanzelf weer weg kan gaan of kan doorzetten naar een ontsteking. Omdat er op de foto's niks te zien is is ze terughoudend om een wortelkanaalbehandeling te doen. Ze heeft me pijnstillers voorgeschreven en als het echt pijn begint te doen moet ik terugkomen. Ik ben ontzettend bang voor de tandarts, dus was allang blij dat er niet meteen iets hoefde te gebeuren en blijf maar hopen dat het weg gaat. Maar ik heb het nu wel gehad met de pijn. Het doet niet enorm pijn en ook niet altijd, maar een zeurend gevoel en na een tijdje heb je het daar wel genoeg van. Heb af en toe ook pijnscheuten naar mijn kaakholte en oor en een drukkend gevoel op mijn linkerslaap. Dat is eigenlijk nog het ergste van allemaal. Met een Brufen is de pijn binnen 15 min weg en blijft weg voor zeker 12 uur.

Deze week heb ik ook nog de griep en volgens een bevriende tandartsassistente kun je dan ook pijn aan je tanden krijgen, door veel mensen en tandartsen vaak 'gezien' als een ontstoken zenuw, maar wanneer ze dan gaan behandelen blijkt er niks aan de hand te zijn.

Weet iemand wat er aan de hand is/kan zijn of wat ik moet doen? Afwachten tot het weggaat of erger wordt? Wanneer het 'slechts' een geirriteerde zenuw is hoe lang kan het dan duren voor het weggaat?

Dank je wel!
Geke

Het kan soms inderdaad zo zijn als je bijvoorbeeld griep hebt, dat je als er iets met een kies is, je er meer last van hebt. Vaak bij ontstekingen onder aan de wortel van een kies spelen ze op als je weerstand minder is. Dit was alleen niet op de rontgenfoto te zien begrijp ik. Heeft je tandarts ook getest of de zenuw in je kies nog leefde door een koud watje op je kies te houden of met een soort stroompje? Want de symptomen die je omschrijft lijken op een ontsteking onder aan de wortel, die dan misschien niet te zien is op de foto, maar het proces van een al afgestorven zenuw kan aanwezig zijn. Zit er ook een grote vulling in die kies of is die vulling laatst gemaakt? Nieuwe vullingen kunnen soms voor dit soort napijn zorgen, maar dat wordt geleidelijk minder. Bij grote vullingen is het risico groter dat de zenuw avitaal wordt. Als je tandarts er niet achter kan komen met een koud watje of de zenuw nog leeft is de beste test de vulling eruit te boren, zonder van te voren te verdoven. Dit klinkt heel eng, maar dat is het niet. Als je ook maar iets voelt, weet hij of zij meteen dat de zenuw nog leeft en weet je ook zeker dat het geen ontsteking onder aan de wortels is. Als je helemaal niks voelt, is de zenuw avitaal en is een wortelkanaalbehandeling nodig. Het voordeel is dan ook dat dit niet pijnlijk is als de zenuw afgestorven is. Nog een oorzaak van gevoelige kiezen bij bijten kan overbelasting zijn door bijvoorbeeld klemmen of knarsen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, als de pijn niet geleidelijk verdwijnt is het denk ik toch een goed idee even weer bij de tandarts langs te gaan. Veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
za, 02/18/2006 - 20:10 Permalink
JGP

Deze kies is inderdaad zwaar gevuld. Volgens mij 'leeft' er nog wel iets, want soms als ik eet/drink krijg ik een pijnscheut, maar dat is echt 1 sec en dan weer weg. De laatste 24 uur is de pijn minder geworden, meer naar de achtergrond getrokken. Alleen s'nachts doet het soms meer pijn, maar dat kan ook zijn dat ik er dan meer aan denk, omdat ik niks anders te doen heb. Ik ga het nog een aantal dagen aankijken, vanmiddag kaarsje opsteken dat het weggaat (hoezoe bijgelovig?) en dan maar het beste hopen.

Ik heb de laatste dagen veel gelezen over een wortelkanaalbehandeling en de meeste mensen zeggen dat het meevalt, maar als ik de foto's al zie raak ik al in paniek en breekt me het zweet al uit.

Dank je wel voor je antwoord!
zo, 02/19/2006 - 12:08 Permalink
bryan1001

Ik heb letterlijk dezelfde klachten. Alleen is de pijn bij mij soms echt niet te verdragen. Bij mij heeft het niets met de tanden te maken, maar met een nekhernia waardoor er een zenuw klem zit. Het heeft aardig wat gekost eer men dat ontdekte. De tandarts had het ook over een geiiriteerde zenuw, op zich klopt dat, alleen de reden voor irritatie ligt dus in de nek.
do, 02/26/2015 - 18:46 Permalink