Onzekerheid

Author:
Marieke_**
Posted:
zo, 02/19/2006 - 17:19
Ik ben een meisje van 13 jaar en ik ben erg onzeker over mijn kin.
Ik mag beslissen als ik 18 jaar ben of ik een operatie wil aan me kin want me onderkaak groeit sneller dan me bovenkaak.
Ik zelf wil graag die operatie doen maar iedereen zegt dat het een zware operatie kan zijn.
Maar ik voel me onzeker ik loop weleens op school en hoor ik mensen zeggen zo kijk dat hoofd enzo.
Ik zou graag met mensen in contact willen komen die hetzelfde heeft als mij.
*Nicole*

Hallo Marieke,

als ik jou was zou ik eens goed kijken naar die mensen die dat soort dingen roepen. Durf te wedden dat die scheve tanden hebben, puisten, een bril, flaporen, kromme benen, dikke billen, dikke neuzen, enz.

Verder als jij 13 jaar bent, is er met beugels echt heel veel te bereiken hoor. Ga maar eens naar een goede orthodontist, die kan je heel goed helpen. Laat je niet gek maken door wat die lui allemaal roepen...

Nicole
ma, 02/20/2006 - 16:25 Permalink
Lieneke

Het is inderdaad een grote beslissing. Gelukkig heb je nog een poosje om er over na te denken.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat mensen heel anders tegen je kunnen gaan doen als je de operatie hebt gehad. Mensen beoordelen je toch op je uiterlijk. Misschien zie je er straks wat slimmer uit of mooier of wat-dan-ook. Mensen kunnen dan heel anders tegen je gaan praten. Dat is iets waar je mee moet leren omgaan. Het kan heel confronterend (sorry, lastig woord, zoek maar op in het woordenboek) zijn. Sommige mensen konden dit niet accepteren (weer zo'n moeilijk woord) en zijn bij de psych beland...ik wil je niet bang maken, maar hou er rekening mee dat mensen dus anders tegen je kunnen gaan doen na de operatie.
ma, 02/20/2006 - 18:03 Permalink
Marieke_**

Hallo Marieke,

als ik jou was zou ik eens goed kijken naar die mensen die dat soort dingen roepen. Durf te wedden dat die scheve tanden hebben, puisten, een bril, flaporen, kromme benen, dikke billen, dikke neuzen, enz.

Verder als jij 13 jaar bent, is er met beugels echt heel veel te bereiken hoor. Ga maar eens naar een goede orthodontist, die kan je heel goed helpen. Laat je niet gek maken door wat die lui allemaal roepen...

Nicole

Ja die orthodontist zei tegen mij dat beugels niet helpen
ma, 02/20/2006 - 19:27 Permalink
Marieke_**

Het is inderdaad een grote beslissing. Gelukkig heb je nog een poosje om er over na te denken.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat mensen heel anders tegen je kunnen gaan doen als je de operatie hebt gehad. Mensen beoordelen je toch op je uiterlijk. Misschien zie je er straks wat slimmer uit of mooier of wat-dan-ook. Mensen kunnen dan heel anders tegen je gaan praten. Dat is iets waar je mee moet leren omgaan. Het kan heel confronterend (sorry, lastig woord, zoek maar op in het woordenboek) zijn. Sommige mensen konden dit niet accepteren (weer zo'n moeilijk woord) en zijn bij de psych beland...ik wil je niet bang maken, maar hou er rekening mee dat mensen dus anders tegen je kunnen gaan doen na de operatie.

Op welke manier bedoel je/u dan met anders doen tegen me?
ma, 02/20/2006 - 19:27 Permalink
Lieneke

Nou bijvoorbeeld dat jongens meer naar je kijken. Of dat de cassiere ineens op een andere toon tegen je praat. Of dat een nieuwe leraar verwacht dat je iets snel begrijpt.
ma, 02/20/2006 - 20:22 Permalink
Chris888

Ik begrijp dat je kin naar voren steekt. Het kan zijn dat je er daardoor wat pinniger of vastberadener uitziet dan wanneer je een meer gemiddelde kin of een naar achter liggende kin zou hebben.

Als iemand je voor het eerst ziet dan beoordeelt die persoon je op je uiterlijk. Iemand met een wat pinniger uiterlijk zal misschien anders benaderd worden dan iemand met een heel lief uiterlijk (compleet met grote blauwe ogen en pijpekrullen). Net zoals je zelf misschien makkelijker afloopt op een schattige Labradorpup dan op een grote herdershond, die best heel lief kan zijn.

Als je na een operatie merkt dat mensen je anders benaderen dan is dat natuurlijk heel vreemd en misschien ook niet zo leuk: je bent immers nog gewoon dezelfde persoon!

Ik denk overigens niet dat vrienden (of familie) je anders zullen gaan benaderen. Die kennen je immers door en door. Vrienden vinden je leuk om wie je van binnen bent, omdat ze plezier met je hebben, ongeacht hoe je er uit ziet!

Maar ik begrijp dat je nog wel een hele poos hebt om er over na te denken. En in de tussentijd: probeer vooral te kijken naar de dingen die je wel leuk vindt aan jezelf!

groet, Chris
ma, 02/20/2006 - 21:37 Permalink
Chris888

Ik had ooit een huisgenoot met een 'centenbak'. daarbij was hij zelf ook vrij groot en zwaar. Kortom: imponerend uiterlijk. Na de operatie vertelde hij dat vreemden hem (gemiddeld) meer open benaderden en minder terughoudend waren dan voorheen. En dat vond hij op een bepaalde manier niet zo leuk: alsof hij daarvoor een engerd was.

Maar hij was wel blij met het resultaat, vooral ook omdat hij na de operatie gewoon dingen kon afbijten, voorheen klapten de boterhammen dubbel zeg maar. En de reacties van vreemden, daar is ie ook aan gewend geraakt.
ma, 02/20/2006 - 22:24 Permalink