Hoelang duurt het

Author:
Nicky36
Posted:
vr, 02/17/2006 - 15:45
Ik heb 5 weken geleden een achterkies (bovenkaak) laten trekken. Op zich is de wond (na ontsteking) wel goed genezen. Maar nu zit er nog een pijnlijk randje (voelt beetje hard). Is dit normaal? Nu genezen wonden bij mij niet zo snel in het algemeen.

Nicky
Geke

Het kan zijn dat dat een stukje is van het bot tussen de wortels. In de bovenkaak bij de grote kiezen heb je vaak drie losse wortels, waartussen bot zit, kleine botlamelletjes. Soms komen ze mee als een kies eruit gehaald wordt, maar ook vaak blijven ze mooi achter. Als de genezing wat moeilijker verloopt kan het soms zo zijn dat ze ook een tijdje bloot hebben gelegen en er langzaam weer tandvlees overheen groeit. Maar je kunt het best lang voelen als een hard randje en omdat de genezing wat verstoord is geweest en het bot misschien een tijdje bloot heeft gelegen kan het wat langer gevoelig blijven. Verder als het echt heel vervelend is kan het randje wat gecorrigeerd worden, maar dan moet je daarna weer het genezingstraject door en wordt er weer een wond gecreeerd. Uiteindelijk verdwijnt het wel, want als er een kies uitgehaald wordt, wordt alles uiteindelijk weer mooi glad en trekt het kaakbot zich wat terug op die plaats. Mocht je echt twijfels erbij hebben en het idee hebben dat dit het niet is, kun je het beste je tandarts er even naar laten kijken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, als je nog vragen hebt kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 02/17/2006 - 21:53 Permalink
Nicky36

Dank je voor de uitleg. Ik ervaar het niet als helse pijn, alleen als ik er met mijn vinger op druk doet het pijn. Verder geen last met eten of wat dan ook. Maar die pijn gaat dus vanzelef weg?

Nicky

Het kan zijn dat dat een stukje is van het bot tussen de wortels. In de bovenkaak bij de grote kiezen heb je vaak drie losse wortels, waartussen bot zit, kleine botlamelletjes. Soms komen ze mee als een kies eruit gehaald wordt, maar ook vaak blijven ze mooi achter. Als de genezing wat moeilijker verloopt kan het soms zo zijn dat ze ook een tijdje bloot hebben gelegen en er langzaam weer tandvlees overheen groeit. Maar je kunt het best lang voelen als een hard randje en omdat de genezing wat verstoord is geweest en het bot misschien een tijdje bloot heeft gelegen kan het wat langer gevoelig blijven. Verder als het echt heel vervelend is kan het randje wat gecorrigeerd worden, maar dan moet je daarna weer het genezingstraject door en wordt er weer een wond gecreeerd. Uiteindelijk verdwijnt het wel, want als er een kies uitgehaald wordt, wordt alles uiteindelijk weer mooi glad en trekt het kaakbot zich wat terug op die plaats. Mocht je echt twijfels erbij hebben en het idee hebben dat dit het niet is, kun je het beste je tandarts er even naar laten kijken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, als je nog vragen hebt kun je het altijd laten weten.

vr, 02/17/2006 - 23:43 Permalink
Geke

Het zou kunnen dat het vanzelf weer verdwijnt, maar dat kun je het beste even afwachten. Je merkt dan dat het minder wordt. Mocht het toch niet veranderen kun je er tijdens de controle bij de tandarts naar vragen. Mocht de gevoeligheid erger worden is het denk ik wel een goed idee om toch even contact op te nemen met de tandarts, maar dat verwacht ik niet als ik zo je verhaal hoor. Dan kan het zijn dat er toch een ontsteking bij zit, dan kan de tandarts bekijken wat het beste is om te doen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, veel sterkte ermee. En als het geleidelijk minder wordt is het niet nodig om naar de tandarts te gaan. Als je nog vragen hebt kun je het altijd laten weten.

di, 02/21/2006 - 19:32 Permalink
Nicky36

Dank je wel voor de uitleg. Ja het wordt geleidelijk minder. Alleen maar pijn als ik er op druk. NIet met eten of drinken etc.. Dus even afwachten.
Dankje wel.

Nicky
di, 02/21/2006 - 20:23 Permalink