Wortelk.b wel/niet laten doen

Author:
nanda1
Posted:
za, 12/31/2005 - 21:35
Ik heb alle enige tijd een zeurende gevoel bij mijn kies. Heb ook een diepe vulling die ik laatst heb laten bijvullen, waarbij hij tegen mijn zenuw zat. Sind een aantal dgn heb ik een kloppen en zeurend gevoel waarbij de pijn bij mijn oog strekt (stekend). Heb pijnstillers ingenomen en na 2 á 3 dgn is het minder geworden. Nu ben ik bij mijn tandarts geweest en die zei dat een wbk nodig is en als ik de behandeling niet laat doen er in bloedbaan bacterieën komen die de hartklep kunnen beschadigen. Ik wil weten of dit zo is... want verder zijn er geen foto's gemaakt en verder heeft ze niet goed gekeken naar mijn gevoel..
Het is mogelijk (met een vraagteken) dat mijn zenuw aan het afsterven is mij meegedeeld en dat het niet verstandig is om het zo te laten.
Mijn kies zat wel wat hoog en dat heeft ze bijgewerkt.. Kunnen klachten ook hierdoor komen..
Wat zijn klachten van een zenuw wordt het dan erger of kan het ook verminderen.
Ik wil graag weten wat het beste is foto's laten maken en dan beslissen
Ik heb mijn twijfels..
en weet niet goed wat ik hiermee moet...
Geke

De klachten kunnen inderdaad door een te hoge vulling of kroon ontstaan zijn. Vaak begint het met pijn bij warm en/of koud, ik weet niet of dat bij jou op dit moment nog het geval is, omdat je aangeeft dat je last hebt van een kloppend en zeurend gevoel. Vaak gaat dat gepaard met pijn of gevoeligheid bij kauwen en tikken op de kies. Als dat het geval is, is de zenuw vaak al afgestorven en is inderdaad een zenuwbehandeling nodig, want in de zenuw gaan veel bacterien zitten, omdat hier geen bloedtoevoer en dus ook geen afweer meer is, deze veroorzaken een ontsteking onder aan de wortel, die vaak op de foto te zien is als een donkere vlek onder aan de wortel. Dat geeft vaak ook een beetje een vreemd gevoel boven in de wang (als het om een bovenkies gaat) of richting het oog zoals je al aangeeft. Het is denk ik toch verstandig om er een foto van te laten maken en met de tandarts nogmaals te overleggen en waarschijnlijk toch een zenuwbehandeling te laten doen. Als de zenuw afgestorven is, is deze behandeling vaak niet pijnlijk.

Heel veel sterkte ermee en laat nog even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
zo, 01/01/2006 - 14:04 Permalink
nanda1

bij koud/warm drinken/eten had ik wel last, maar af en toe had ik daarna er nog last van.
Sinds de tandarts mijn kies heeft bijgewerkt gaat het beter het is wel wat gevoelig, ik kan er ook beter op kauwen en heb minder last van het zeurend gevoel en sindsdien heb ik geen last mijn oog..

Verder zeg je dat een kies is afgestorven als je op de kies tikt of bij kauwen, maar als je kies is afgestorven dan voel je niks of zie ik dat verkeerd. Als niks laat doen aan de kies (bij afgestorven zenuw) is dat dan gevaarlijk, klopt het zie eerder vraag dat je hartklep beschadigd raakt?
Ik begrijp uit jou antwoord dat je het wel kan zien op een foto als een zenuw is afgestorven, is dat altijd zo?, want mijn tanadarts zij dat je het niet altijd kon zien. Omdat ik geen onnodig behandeling wil ondergaan wil ik dit zeker weten. Alvast bedankt
di, 01/03/2006 - 10:06 Permalink
Geke

Een kies die afgestorven is voelt zelf niks meer, zoals warm of koud, dat kan je tandarts testen met een wattenstaafje met stikstof. Verder kan zo'n kies soms wel gevoelig zijn bij tikken, omdat er bacterien in het kanaaltje gaan zitten die door de afweer niet meer opgeruimd worden. Deze bacterien vormen onder aan de kies een soort ontsteking, op een rontgenfoto is dat soms te zien als een donkere vlek onder aan de wortel. Het klopt dat dit niet altijd goed te zien is, soms als het erg klein nog is, zie je het niet. Door te tikken op de kies, komt er druk op de ontsteking onder aan de wortel, die een pijnlijk gevoel geeft. De pijn zit dus niet echt in de kies maar vooral onder de kies. Omdat jij aangeeft dat de klachten verminderen nu de vulling wat lager gemaakt is, is de kans groot dat het weer goed komt. Soms kan het dan ook gevoelig zijn bij kauwen omdat de kies dan wat overbelast is, soms geeft dat ook meer gevoeligheid bij warm/koud, je zenuw is dan vaak niet afgestorven hoor.

Maak je niet teveel zorgen en houdt je kies goed in de gaten, mocht je er toch weer meer last van krijgen of als het niet verdwijnt of minder wordt, kun je het beste weer bij je tandarts langsgaan.

di, 01/10/2006 - 13:14 Permalink
Geke

Theoretisch gezien kunnen alle bacterien die in je bloedbaan kunnen komen je hartklep beschadigen, maar dit is vooral het geval als je al iets met je hartklep hebt. Zoals een lekkende hartklep of een kunsthartklep. Je zult dus waarschijnlijk niet echt gevaar lopen in dit opzicht. Het is natuurlijk wel zo dat het toch veel bacterien zijn die daar zitten en die je toch ongemerkt wat minder fit kunnen laten voelen. Op momenten van mindere weerstand kan de ontsteking ineens ook erger worden. Soms kun je ineens een dikke wang krijgen en kan de ontsteking zich nog verder uitbreiden met hoge koorts, wat levensbedreigend kan zijn in zeldzame gevallen. Dit is het risico van een ontsteking aan de wortelpunten. Het kan volgende week gebeuren dat je een dikke wang en veel pijn krijgt, maar het kan ook nooit gebeuren. Als je geen hartproblemen hebt kan het hier niet direct veel kwaad voor.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het laten weten.

do, 02/23/2006 - 21:36 Permalink
roko72

dank je wel.

toch een gerust stelling, dat het niet écht direct schadelijk is.
zodoende stel ik het toch nog maar ff uit.

is niet slim, maar ja..........................angst he??? :roll:
vr, 02/24/2006 - 01:32 Permalink
Geke

Als er een ontsteking onder aan je wortelpunt zit, is de zenuw eigenlijk altijd afgestorven, helemaal als deze ontsteking al een tijdje aanwezig is. Bij een wortelkanaalbehandeling in zo een kies is eigenlijk ook geen verdoving nodig, omdat de zenuw in de kies dood is, voel je er helemaal niks van. Behalve een klein beetje druk op je kies. Ongeveer wat je voelt als je er op kauwt. Het is geen pijnlijke behandeling. Ik kan me wel voorstellen dat als je al erg angstig bent voor de tandarts, het erg moeilijk voor je is om toch een tijdje in de stoel te liggen, want het is toch een behandeling die wat tijd kost. Als je op de lange termijn je kies wilt behouden, is het toch belangrijk dat je er iets aan laat doen, want op het moment dat je er echt last van krijgt is het een erg onaangename behandeling en dan is het enige andere alternatief naast een wortelkanaalbehandeling, het trekken van de kies om van de pijn af te komen. Ik hoop dat je uiteindelijk toch de moed hebt om de grote stap te nemen en toch deze kies laat behandelen.

Heel veel succes.

vr, 02/24/2006 - 12:08 Permalink
roko72

:smt002 ben al bezig met moed te verzamelen.
ik ga aankomende week maar eens een afspaak maken :o

dank je wel geke :smt008
vr, 02/24/2006 - 23:25 Permalink