complicaties (????) voor de wortelkanaalbehandeling

Author:
ralcam
Posted:
zo, 02/26/2006 - 19:37
Ik kwam vorige week bij de ta om een gaatje te vullen van een kies, maar na het schoonmaken kon hij de zenuw al zien liggen, dus besloot gelijk over te gaan tot een wortelkanaalbehandeling. Num 4 dagen later, heb ik al, door het eten, diverse stukjes "cement" verloren en lijkt het dat ik een soort van draad uit die kies kan trekken! Ik heb pas over 1,5 week een vervolgafspraakm wat moet ik doen? Ik heb nl. het gevoel dat er weinig meer inzit van een evt. noodvulling en dat wanneer ik dat touwachtige spul lostrek dat m'n wortelkanaal bloot komt te liggen met ect. alle nare gevolgen vandien!!!!! Wie kan me helpen??????
Bliepmiep

Auw, hoofdletters... :roll:

Lijkt me als er een draadje bloot ligt (wat volgens mij in je wortel geschoven wordt) dat je toch even langs de tandarts kunt gaan.
Of in ieder geval morgen even een telefoontje wagen, meestal hebben ze de dag zelf al tijd voor je.
zo, 02/26/2006 - 19:41 Permalink
ralcam

Auw, hoofdletters... :roll:

Lijkt me als er een draadje bloot ligt (wat volgens mij in je wortel geschoven wordt) dat je toch even langs de tandarts kunt gaan.
Of in ieder geval morgen even een telefoontje wagen, meestal hebben ze de dag zelf al tijd voor je.

dank je voor de snelle reactie, ik zal morgen wel even bellen....:-).....heb vooralsnog geen last , maar toch.......
zo, 02/26/2006 - 19:45 Permalink
Bliepmiep

Bij twijfel zou ik zelf altijd even bellen, ze schijnen altijd een gaatje over te hebben voor 'spoed'gevallen. Zou jammer zijn als je denk dat het geen kwaad kan en volgende weekend met een gigantische ontsteking of wat dan ook zit...
zo, 02/26/2006 - 20:04 Permalink
robinson

Dat "draadachtige" is het watje,waarmee de ingang afgesloten wordt,
morgen maar even afspraak maken voor nieuwe noodvulling.
Speekselcontaminatie zorgt voor verontreiniging van de wortelkanalen,
je tandarts heeft net ervoor gezorgd dat het kanaal weer bacterie-vrij is.
zo, 02/26/2006 - 21:23 Permalink
2wortelpuntbeh…

Miscchien een rare vraag, maar waarom zat er een noodvulling in?
En kon er niet meteen een gewone vulling in?
ma, 02/27/2006 - 19:28 Permalink
robinson

Goedkoper en eenvoudiger te verwijderen.
Wanneer de wortelkanalen afgevuld zijn met guttapercha breng ik ook nog een noodvulling aan,
pas na enkele dagen wordt de tand dan definitief afgevuld.
ma, 02/27/2006 - 20:52 Permalink
2wortelpuntbeh…

Ja maar dan is de kans toch groter dat er weer troep in komt? Die noodvullingen zijn net gum, dat ligt er zo uit, dus dan kan er weer allerlei troep in. Snap het niet?
Het is toch handiger om het in een keer aftemaken?
di, 02/28/2006 - 16:42 Permalink
Moon

Ja maar dan is de kans toch groter dat er weer troep in komt? Die noodvullingen zijn net gum, dat ligt er zo uit, dus dan kan er weer allerlei troep in. Snap het niet?
Het is toch handiger om het in een keer aftemaken?

Hier staat meer onformatie en meest gestelde vragen over wortelkanaalbehandelingen. Ook waarom een wortelkanaalbehandeling in meerde behandelingen wordt gedaan. Een noodvulling is makkelijker te verwijderen als een gewone vulling. (ik verloor ook mijn noodvulling hoor, de tandarts heeft toen de kies opgevuld met een gewone composiet vulling en deze niet bijgewerkt en deze er bij het uiteindelijke dichtmaken van de kies eruit geboord en mooi bijgewerkt.)
Een noodvulling slinkt inderdaad, maar blijft wel voor het gat zitten, zodat er geen vuil in de behandelde kies kan komen.Een noodvulling is een goedkopere en makkelijk te verwijderen oplossing als composiet. (maar dat was al verteld!)
di, 02/28/2006 - 20:38 Permalink