Opgezwollen wang

Author:
Sweetheart2
Posted:
vr, 03/03/2006 - 18:36
Ik werd woensdag jl. wakker met een opgezwollen wang, en daarvoor had ik al erge kiespijn. Ik ben die donderdag naar de tandarts geweest en die heeft me een wortelkanaalbehandeling gegeven. Mijn kies is nu open, en dat blijft ie een maand :o en ik heb een spuitje meegehad, en die moet ik in mijn open kies zetten en dan nadat ik gegeten heb schoonspoelen. De tandarts zei dat mijn gezwollen wang binnen 1 of 2 dagen zou slinken. Alleen, het is niet erg geslonken en we zijn nu 1 dag verder..Moet ik langs de dokter?
Geke

Heb je nog steeds erg veel pijn? Het kan zijn dat de ontsteking op het moment dat de tandarts het open heeft gemaakt nog niet helemaal afgekapseld was. Als het niet minder wordt is het denk ik wel een goed idee om toch nogmaals contact op te nemen met de tandarts. Het kan zijn dat hij de kies nog een keer goed schoon moet maken. Maar dat kan de tandarts dan bekijken. Het is niet waarschijnlijk dat de oorzaak ergens anders vandaan komt, dus naar de huisarts ermee gaan zal niet echt iets oplossen. Zij zijn vaak minder gericht op ontstekingen die door kiezen veroorzaakt worden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat het probleem snel opgelost wordt. Heel veel sterkte ermee..

:smt006 Geke
vr, 03/03/2006 - 20:00 Permalink
Sweetheart2

Nee, het doet echt onwijs zeer. Het is nu 48 uur geweest en ik ga er niet op vooruit. Ik ga zo naar het spreekuur van de dienstdoende tandarts..kheb wel meer gehoord/gelezen dat je antibiotica zou krijgen. Ik hoop dat ik er dan vanaf ben. :cry:
za, 03/04/2006 - 08:44 Permalink
Geke

Bij dit soort problemen is antibiotica vaak niet de oplossing. Het lijkt erop dat er bij jou sprake is van een abces en dit abces wordt veroorzaakt door een ontsteking van een tand of kies. De enige oplossing is de oorzaak weghalen, dus de ontsteking in de tand of kies, door een wortelkanaalbehandeling te doen of de kies eruit te halen. Een abces is een holte gevuld met pus. Als door het trekken van de kies of de wortelkanaalbehandeling nog geen verbinding met het abces tot stand is gekomen, waardoor de pus weg kan. Dit is namelijk hetgeen wat zoveel pijn veroorzaakt. Er staat behoorlijk veel druk op. Soms helpt het om met een heel klein sneetje het abces open te maken, zodat de pus eruit kan. Op dat moment ben je eigenlijk van de pijn af.

Heel erg veel sterkte straks en laat maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
za, 03/04/2006 - 09:19 Permalink
Sweetheart2

Misschien had ik erbij moeten vermelden, dat ik geen pijn in mijn kies heb, maar vooral in mn tandvlees erboven en mn wang zijn de grote boosdoeners. Ik heb ook behoorlijk verkouden, en ik ken een aantal personen, die ook verkouden waren en een opgezwollen wang hadden van de snot enzo. Misschien is het een combinatie van factoren? Ik weet het ook niet..
Dat abces ding lijkt me niet zo fijn.
In ieder geval, heel erg bedankt voor je advies..
:smt006

Ps. Excuus voor de grammatica en spelfouten
za, 03/04/2006 - 09:39 Permalink
Sweetheart2

Ik ging naar de tandarts, en gelukkig was hij heel lief voor mij(ik ben best panisch voor de tandarts).
Het pus kon er inderdaad niet uit, en hij heeft het opengemaakt en er iets ingespoten, het bloedde en het stinkt, maar het doet nu geen pijn meer.
Kheb wel antibiotica gehad, en ook zware pijnstillers omdat het misschien wel pijn kon doen.
Heel erg bedankt, voor de informatie.
:smt006
Ps. Morgen schijnt de zwelling weg te zijn :D
za, 03/04/2006 - 14:25 Permalink