Poetsen, flossen, weinig suiker en toch weer gaatjes!

Author:
fietsster
Posted:
di, 03/07/2006 - 17:02
De moed begint mij in de schoenen te zakken ... Nog niet zo lang geleden had ik nauwelijks problemen met mijn gebit. Tot ik een paar jaar geleden een paar maal van tandarts ben gewisseld (door verhuizing). Nu is het elke keer raak, en niet één maar elke keer weer 3 tot 6 gaatjes!

Vanmiddag weer een controle afspraak gehad. Terwijl ik twee weken geleden nog door zijn collega behandeld, worden nu wéér twee gaatjes geconstateerd. De tandarts maakt foto's, draait het contrast op de foto wat bij en wijst op de foto een "ENORM" (zijn woorden) gat aan dat er (en hij wijst op een andere foto) een paar maanden geleden nog niet zat.

Omdat ik aangeef dat ik het allemaal wat vreemd vind, zegt hij dat ik de gaatjes maak, en dat ik daar dan gewoon mee moet ophouden. Ik moet regelmatig poetsen en flossen en mijn dieet aanpassen.

Ik wil zijn expertise niet in twijfel trekken, maar alle suggesties zijn niet van toepassing: ik poets elke dag, flos elke dag, spoel elke dag met elmex mondwater na het flossen, snoep weinig, drink weinig fris (en dan suikervrij) en heb in vergelijking met de meeste nederlanders vanwege mijn sport een ultra gezond dieet ...

Wat kan dit veroorzaken en wat kan ik eraan doen? Het enige wat ik kan bedenken - maar mijn tandarts zegt daar niets over - is dat mijn gebit achteruitgaat door het "kaak klemmen" dat ik 's nachts wel eens doe.

HELP! :(
Chris888

Als je er al op let dat je niet meer dan totaal zeven eet- en drinkmomenten hebt op een dag (buiten die momenten alleen water, thee of koffie zonder suiker, dus ook geen sportdrank) dan is het enige dat deze leek nog kan verzinnen een bezoekje brengen aan een mondhygienist voor een poetsinstructie. Via de home-page van deze site kun je wel alvast een (heel saai) :smt001 instructiefilmpje bekijken.
di, 03/07/2006 - 17:50 Permalink
fietsster

Hoi Chris888, bedankt voor de tip. Helaas, ik drink ook geen sportdrank en mijn tandarts vind het niet nodig dat ik naar de mondhygienist ga, omdat ik goed poets....
di, 03/07/2006 - 17:54 Permalink
Chris888

Dan hoop ik van harte dat er nog iemand een beter idee heeft of in ieder geval een mogelijke verklaring. Succes, Chris
di, 03/07/2006 - 18:22 Permalink
Lieneke

Hou eens eens een voedingsdagboekje bij en zet er ook bij wanneer je hebt gepoetst en geflosst (is flossen wel de methode bij jou? meestal is floss te dun!). Zet vooral nauwkeurig de tijden erbij dat je iets hebt gegeten of gedronken. Schrijf precies op wat je precies gegeten hebt en wat je precies gedronken hebt. Pas dan kunnen we een uitspraak doen of jouw voeding in orde is ja of nee.
Bekijken of je echt goed gepoetst hebt, kan je doen door een plakverklikker te gebruiken. Vraag eens bij de apotheek of ze zoiets kunnen bestellen voor je.
Verder kan ik je vertellen; hoe meer vullingen, hoe meer kans op gaatjes: een kies naast een kies met een vulling heeft 8 meer kans op een gaatje.
Een gaatje wordt gemaakt door zuurafscheiding van bacterien. Elke keer dat je iets eet dan is er een zuurstoot. Van de bacterien kan je alleen afkomen door goed te poetsen en goed tussen de tanden schoon te maken. Verder kan ik je ook niet helpen, vrees ik.
do, 03/09/2006 - 20:49 Permalink
fietsster

Hou eens eens een voedingsdagboekje bij en zet er ook bij wanneer je hebt gepoetst en geflosst (is flossen wel de methode bij jou? meestal is floss te dun!). Zet vooral nauwkeurig de tijden erbij dat je iets hebt gegeten of gedronken. Schrijf precies op wat je precies gegeten hebt en wat je precies gedronken hebt. Pas dan kunnen we een uitspraak doen of jouw voeding in orde is ja of nee.
Bekijken of je echt goed gepoetst hebt, kan je doen door een plakverklikker te gebruiken. Vraag eens bij de apotheek of ze zoiets kunnen bestellen voor je.
Verder kan ik je vertellen; hoe meer vullingen, hoe meer kans op gaatjes: een kies naast een kies met een vulling heeft 8 meer kans op een gaatje.
Een gaatje wordt gemaakt door zuurafscheiding van bacterien. Elke keer dat je iets eet dan is er een zuurstoot. Van de bacterien kan je alleen afkomen door goed te poetsen en goed tussen de tanden schoon te maken. Verder kan ik je ook niet helpen, vrees ik.

Dank je wel, braces, ik ga het proberen. Als jouw informatie (8x meer kans) klopt (en daar ga ik vanuit) is de toename van gaatjes me ineens duidelijk ...
do, 03/09/2006 - 20:55 Permalink
dj

Een paar aanvullingen heb ik nog wel:

- Waar zitten die gaatjes. bv op het kauwvlak, tussen de kiezen, op de rand naar het tandvlees? Vraag ze desnoods gewoon om de codes (46o, 35m) of vraag desnoods een kopie van je dossier, dan kun je het zelf zien! Soms zit er echt een patroon is, dan weet je welke stukken je moet verbeteren. Die codes kun je opzoeken bv via de woordenlijst op het forum.
- Poets niet kort na het nuttigen van zuur.
- Vervang je borstels op tijd (probeer verschillende, koop ze per 4 of 5, gebruik een hele nieuwe naast een oude, bekijk het verschil!) Persoonlijk vervang ik ze tussen 6 en 8 weken.
- Gebruik altijd zachte borstels.

Ik vind de Jordan Click heel goed op het moment, alhoewel Jordans doorgaans als relatief harde borstels worden beschouwd. Deze kun je door een ineens meegevend mechaniek niet hard mee poetsen, dat scheelt in de slijtage maar naar mijn indruk ook in het vormverlies van de borstel (!). Dure borstel, maar naar mijn mening zijn sommige duurdere borsteltypen van een paar merken hun geld wel waard.
do, 03/09/2006 - 21:04 Permalink
fietsster

Het nieuwe gaatje wat hij me liet zien (die 'enorme') zit in de op 1-na achterste kies rechtsboven (van mij uit gezien) onder een vulling. Niet het kauwvlak dus, maar zeg maar tussen deze en de volgende (derde) kies. Volgens mij is die vulling nog niet zo heel lang geleden gemaakt, maar ik kan me vergissen.

Ik gebruik een electrische tandenborstel van philips met een jordan kop. Ik ervaar het zelf al beter dan een gewone tandenborstel omdat de kop veel kleiner is waardoor ik overal beter bij kan.

Ik ga mijn best doen, bedankt!
do, 03/09/2006 - 21:17 Permalink
dj

Prondel's reaktie uit de andere thread er hier nog maar even bij:

Ik las net wel dat relaas over die toename van gaatjes etc. Kan me soms wel wat voorstellen bij knarsen. Dat er stukjes afschilferen etc. En heel soms zie je dan lengte breuken die ik hoog tempo lelijke gaten maken. Waarom? kanje niet zeggen waarom dat sneller gaat, maar de opening is mogelijk ruimer, er is ineens een defect ipv een sluipmoordende bacterie die 3 jaar nodig heeft binnen te komen door het glazuur etc etc. Maar dat is andere caries enzou niet door je hele mond ineens zichtbaar zijn. Als je veel defecten hebt is er misschien stiekum toch iets dat je ongemerkt drinkt waarvan je denkt dat het suikervrij is, en ga eens na of je medicijnen gebruikt die bijv. de buffering van je speeksel of de hoeveelheid speeksel beinvloeden.
Tis een zoektocht, en like life...........it's a lesson you learn it when your through.

Tja over de plaats van dat gat, je beschrijft een gat dat "interdentaal" tussen de kiezen in. Nu is de plek van dat ene gat aardig dat je het weet, maar toch zou het nuttig kunnen zijn om te eten waar dan die andere gaten precies zaten. Met de plek van één gat ga je geen patroon vinden. Aan de andere kant: je moet gewoon alles schoon houden, zo kun je het ook weer benaderen. Affijn, interdentaal reinigen is met stokers, ragers of floss. Lieneke denkt altijd meer in de richting van ragers en stokers en ik denk dat ze daar wel eens gelijk in kon hebben.

Knarsen/klemmen is zeker iets waar je op moet letten, je kunt aan je tandarts vragen of hij daar de gevolgen van ziet.

Die gaatjes zijn niet toevallig net begonnen toen je elektrisch ging poetsen? Er is geen reden om niet elektrisch én handmatig te poetsen!
za, 03/11/2006 - 09:07 Permalink