Tandvlees herstellen plastische chirugie

Author:
boek
Posted:
vr, 03/10/2006 - 12:39
Vorige week ben ik naar mijn nieuwe tandarts geweest, en zij vertelde mij doodleuk dat ik ontzettende last heb van blootliggende tandhalzen. Al mijn onder en boventanden kampen met dit probleem. Volgens haar ligt het aan mijn spalkje wat, na mijn beugel, te strak achter mijn tanden is gezet (ga zsm naar een andere orthodontist om hier naar te laten kijken). Ik ben namelijk nog maar 23 en poets, flos, stoker altijd goed. Ik vind dit echt heel erg omdat ze zei als dit zo door gaat kunnen we al je tanden trekken. Op mijn 23ste!!! Ik vroeg mij af hoe dat met platische chirugie werkt zoals op jullie website staat aangegeven. Zou ik daar voor in aanraking kunnen komen? En moet mijn tandarts mijn tandhalzen misschien aflakken?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven, want ben de wanhoop een beetje nabij...

Groetjes en bedankt!
Lieneke

Een parodontoloog (tandarts die zich vooral bezig houdt met parodontitis) kan je misschien helpen door tandvlees te transplanteren. Er wordt dan ergens anders wat tandvlees weg gehaald en bij het teruggetrokken tandvlees weer aangenaaid...heel simpel gezegd! Vraag om een doorverwijzing bij je eigen tandarts.
vr, 03/10/2006 - 12:44 Permalink
vV

het klinkt allemaal erg alarmernd, maar vast meestal in de praktijk wel mee. Maar laat inderdaad een orthodontist eens kijken wat hij/zij van de spalking vindt. Teruggetrokken tandvlees op zich is geen probleem, mits er niets anders aan de hand is. Is er iets anders aan de hand lijkt mij dit inderdaad iets voor een parodontoloog, want gezien je leeftijd is het dan echt serieus. Niet om je extra ongerust te maken hoor, ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, was er echt iets ergs aan de hand was dat de vorige tandarts en de orthodontist vast ook wel al opgevallen!
vr, 03/10/2006 - 13:30 Permalink
boek

Nou volgens mij valt het echt niet mee. Niet alleen mijn tandhalzen liggen bloot maar ook mijn wortels... Verder heb ik geen last van gevoelige tanden ofzo. Poets ik electronisch (kan geen kwaad toch) met sensitive tandpasta. Maar mijn gebit beschouwde mijn tandarts als dat van een 65-jarige... Daarom ben ik ook zo bang dat ik mijn tanden verlies.
vr, 03/10/2006 - 16:20 Permalink
BJN

Alvast voor de duidelijkheid: een spalk kan niet te strak zitten. Een spalk na een beugelbehandeling is passief, en oefent dus geen druk uit. Jammer dat je tandarts het gehele probleem duidelijk niet zelf overziet maar dan wel allerlei uitspraken doet die jou op het verkeerde been zetten. Overleg met je orthodontist en een parodontoloog (vaak werken die samen). Dan komt er zeker een duidelijke uitleg en een oplossing.
vr, 03/10/2006 - 19:09 Permalink
boek

Nou de tandarts werd hierop juist door een orthodontist geattendeerd. Hij vertelde haar dat je blootliggende tandhalzen juist vaak ziet als er een spalk te strak achter de tanden is gezet. Dus... Maar ik ga me maandag toch voor de zekerheid laten doorverwijzen naar een parodontoloog. Weet iemand een goede?

Ben nog steeds heel bang voor wat er gezegd gaat worden daar en bij de orthodontist....
za, 03/11/2006 - 13:04 Permalink