Heb ik mijn vulling per ongeluk verwijderd of zo?

Author:
Panfluit
Posted:
wo, 03/15/2006 - 05:38
Vorige week heb ik een klein gaatje laten vullen aan de achterkant van een snijtand. Het gaatje zat aan de zijkant onderaan. Een paar dagen erna bleef ik tijdens het flossen ergens aan haken. Het leek erop dat er een klein stukje hard doorzichtig plastic zat. Ik wilde het met een tandenstoker weghalen, maar het bleek vast te zitten aan de vulling/tand. Toen ben ik er verder maar afgebleven. Inmiddels is het stukje weg, maar ik blijf tijdens het flossen haken onder de vulling.

Nu heb ik sinds een aantal dagen heel veel last van deze tand als ik iets drink/eet wat koud is of bij het inademen van koude lucht. Bij warmte en druk voel ik eigenlijk helemaal niets, echt alleen bij kou.

Ik vraag me nu af wat er aan de hand kan zijn en of ik terug moet naar de tandarts.

Ik ben in Kerkrade geholpen en vanwege de afstand rijd ik liever niet zomaar even op en neer. Als het nodig is ben ik er echter liever op tijd bij.

Gabrielle
Geke

Het kan zijn dat er wat bonding zat. Dat is dat doorzichtige harde wat je waarschijnlijk gezien hebt. Het is niet erg dat dit er af is. Het is juist belangrijk dat het allemaal een beetje glad is en dat je het met floss of tandenstokers goed schoon kunt houden. Anders kun je gaatjes of tandvleesontsteking krijgen. Het is wel vervelend dat je nu nog steeds wat achter de vulling blijft haken, het mooiste zou het zijn als dit nog even met een polijststeentje mooi glad afgewerkt zou kunnen worden. Dat je gevoeligheid bij koud hebt kan komen door wat blootliggende tandhalzen, maar ook doordat de zenuw wat geirriteerd is door de behandeling. Vaak wordt het weer minder en verdwijnt het na verloop van tijd. Als het echt erger wordt en de pijn lang aan blijft houden (een minuut), is het toch beter om even contact op te nemen met de tandarts. Eventueel eerst telefonisch, dan kan hij beoordelen wat het probleem is, want hij weet wat de situatie in jouw mond is.

Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
wo, 03/15/2006 - 09:29 Permalink
Panfluit

Hoi Geke,

Bedankt voor je snelle reaktie.

De pijn blijft echt wel een tijdje aanhouden. Zeker langer dan een minuut, maar daarna voel ik helemaal niks meer.

Ik kan nu aan de voorkant zien dat er onderaan deze tand een stukje weg is, piep klein, maar voorheen was dat niet. Denk jij dat dit normaal kan zijn? Dat de tandarts het gaatje weggeboord heeft en niet alles helemaal opgevuld is. Moet dat dan gepolijst worden?

De kans lijkt me niet zo groot dat de zenuw blijvend geirriteerd is, althans dat hoop ik, het was maar een klein gaatje. Of kan dat toch?

Wil je deze vragen nog even voor me beantwoorden svp?
wo, 03/15/2006 - 09:38 Permalink
Geke

Het kan zo zijn dat het extra gevoelig is, omdat er een stukje van de vulling uit is. Dat maak ik nu tenminste op uit je omschrijving. Als er een stukje uit is zorgt dat voor lekkage, bacterien kunnen dan langs de vulling en onder de vulling komen. Ook kou kan hier langs en komt dus meteen op het tandbeen, dichter bij de zenuw dan normaal. De zenuw reageert hier dan heftiger op. Het gevaarlijke is, dat als er een stukje van de vulling weg is, er ook gemakkelijker een gaatje naast of onder ontstaat, omdat je het niet goed schoon kunt krijgen. Ik denk zelf dat het toch een goed idee is om terug te gaan naar de tandarts. Misschien dat de vulling gerepareerd wordt met een extra stukje vulling of gewoon er even opnieuw in gemaakt moet worden. Het is toch belangrijk dat het allemaal goed is.. Omdat hij net gemaakt is zal het misschien wel garantie zijn.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
wo, 03/15/2006 - 09:45 Permalink