Dikke wang en kiespijn na klemmen?

Author:
sierox
Posted:
za, 03/18/2006 - 16:18
Goedemiddag,

Ik had afgelopen week aardig wat stress (opleiding landmacht) en had vaak de nijging om te gaan klemmen met mijn kiezen. Nu werd ik vrijdag wakker met pijn in met rechter onder kies. En vanochtend was mijn rechterwang opgezwollen. Ook als ik onder mijn kaak druk is het iets wat pijnlijk en als ik mijn mond wijd open doe krijg ik er ook last van. Mijn vraag is of dit door dat klemmen komt (pijn kwam heel plotseling) en zo ja kan ik dit verhelpen door huishoudelijke spullen of gaat dit vanzelf over of moet ik naar de tandarts?

BVD
Geke

Het lijkt niet echt veroorzaakt te worden door het klemmen, omdat het dan vaak tweezijdig is. Je geeft aan dat je pijn hebt bij een kies, het kan zijn dat die kies ontstoken is, of er een ontsteking onder aan de wortelpunten zit, die de dikke wang veroorzaakt. Als het veroorzaakt wordt door het klemmen is de pijn vaak erger als je je kaak gespannen op elkaar houdt. Dus als je je spieren aanspant. Het is eigenlijk gewoon spierpijn in je kauwspieren. Ook je omschrijving dat het ineens begonnen is past daar niet echt bij. Heb je ook veel last bij het tikken op de kies of bij kauwen. Want bij een dikke wang is het vaak een ontsteking aan de wortelpunten. Het is een goed idee om toch naar de tandarts te gaan. Hij of zij kan kijken of deze kies echt de oorzaak is en eventueel behandelen. In zeldzame gevallen kunnen ontstekingen die een dikke wang veroorzaken verder uitbreiden en levensgevaarlijke situaties veroorzaken, dus ik denk wel dat het een goed idee is om er naar te laten kijken. Als je ineens hoge koorts krijgt moet je iig snel contact opnemen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
za, 03/18/2006 - 17:34 Permalink
sierox

Goedenavond,

Ik had nog even door gekeken op deze site en kwam er eigenlijk achter dat ik weleens last kan hebben van mijn verstandkies. Er stond ook iets bij dat die pijn "geactiveerd" kan worden door knarsen/klemmen, ik heb ook in mijn mond gekeken en het zit ook precies op die plek en de symtomen zijn hetzelfde en ik zit nu op die gemiddelde leeftijd ,18, denk ik. Maarja wederom ik hoor het morgen wel bij de tandarts .....
za, 03/18/2006 - 22:22 Permalink
sierox

Goedemiddag,

Ik ben vandaag dus naar de weekend TA geweest en het bleek inderdaad mijn verstandkies te zijn. Nu heeft de TA en stuk tandvlees er omheen weg gehaald zodat ik met spoelling (voorgeschreven gekregen van TA) etensresten (bacterien) weg kan spoelen. Uiterraad moet hij er wel uit getrokken worden maar dat moet ik nog met mijn eigen TA bespreken. Het gaat nu in ieder geval een stuk beter (dikke wang verdwijnt langzaam) en nu kan ik in ieder geval mijn opleiding in de landmacht "plezierig" vervolgen.

Nog bedankt :)
zo, 03/19/2006 - 15:09 Permalink
Geke

Oke, dat is mooi. Het is inderdaad zo dat een ontsteking van een doorbrekende verstandskies ook de dikke wang kan veroorzaken. Het is dan ook belangrijk dat dit probleem verholpen wordt. Dus zoals de tandarts nu gedaan heeft, het schoon spoelen. Vaak is het ook beter voor de wondgenezing om hem er pas uit te halen als de situatie weer wat rustiger is en niet zo ontstoken. Het heet trouwens pericoronitis. Dus eerst goed schoon houden daar en goed schoon spoelen, als de situatie weer wat rustiger is, kan de kies er het beste uitgehaald worden, dan verloopt over het algemeen de wondgenezing beter. Gelukkig ben je van de pijn af en verdwijnt de dikke wang geleidelijk.

Heel veel sterkte ermee en mocht je nog weer vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
zo, 03/19/2006 - 17:32 Permalink