Kroon laat steeds los

Author:
hermanovitsj
Posted:
do, 03/09/2006 - 00:30
Hallo,

Ooit ben ik heel hard gevallen, toen ik over een muurtje sprong (maar net niet hoog genoeg :(). Daarbij heb ik een van mijn voortanden gebroken. De zenuw is er toen uitgehaald en de afgebroken tand (die ongeveer doormidden was) er weer aangelijmd. In een jaar of 10 tijd is het aangelijmde stuk tand er een keer of 5 afgebroken en er telkens weer opnieuw aangelijmd. Toen ik volwassen was en het weer gebeurde, is het afgebroken stuk weggegooid en een kroon over het resterende stuk gezet. Maar nu een jaar of 3 later begint ie weer los te zitten en heb ik ook die vieze smaak van de lijm weer in mijn mond. Zoals het nu voelt, zal ie er morgen of overmorgen wel vanaf liggen en als ik even niet oplet bij de volgende maaltijd.

Ik vroeg me af of het normaal is dat ie zo vaak los laat? Is het gewoon lijm die opdroogt ofzo? Bedankt voor een eventueel antwoord alvast.
Geke

Het is eigenlijk niet echt normaal dat een kroon zo snel loslaat. En als het echt zo is dat er nu beweging in de kroon zit, dus dat hij een beetje los zit. Is het het beste om hem er helemaal af te halen. Want losse kronen zijn heel verradelijk, daar kan ineens heel erg snel caries (dus een gaatje) onder ontstaan en dan is er straks niet genoeg meer over om er nog iets op te maken. Het is daarom ook belangrijk om bij je tandarts langs te gaan, om te onderzoeken wat de reden is dat de kroon loskomt. Het kan zijn dat er te weinig eigen tandweefsel over is om een kroon genoeg houvast op te geven, omdat er ook al een wortelkanaalbehandeling in is gedaan. Soms is de oplossing dan een opbouw in het wortelkanaal te maken, die in de wortel vast zit. Waar vervolgens de kroon opgemaakt wordt. Normaal gesproken moet dit genoeg houvast geven. Maar het beste is het om dit met je tandarts te overleggen, hij of zij kan de situatie het beste beoordelen en wat eventuele mogelijkheden zijn, ook financieel gezien.

Heel veel succes ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
do, 03/09/2006 - 21:58 Permalink
hermanovitsj

Ik heb de volgende middag naar de tandarts gebeld en kon per direct langs komen. Dat was inderdaad mooi op tijd, want in de wachtkamer viel de kroon eraf. :)

Hij heeft hem er weer opgezet met cement en nu zit ie weer goed vast. Ben blij dat ik niet tot na het weekend heb gewacht.

Vraag me wel af of tandartsen verschillende soorten cement gebruiken? Mijn tandarts zei iets over semi-permanent cement ofzo.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval. :smt001
vr, 03/10/2006 - 22:02 Permalink
Geke

Dat zou kunnen, er zijn heel veel verschillende soorten cementen op de markt. Heel veel tandartsen gebruiken verschillende cementen. Vaak de cementen waarmee zij de beste ervaringen hebben en die zij het beste kunnen hanteren in hun praktijk. Het kan zijn dat je tandarts het nu met semi-permanent cement heeft vastgezet, zodat hij of zij kan kijken of de kroon niet te makkelijk en te snel weer los komt. Mocht dat wel het geval zijn, kan het misschien mogelijk zijn dat er een nieuwe kroon op gemaakt moet worden in de toekomst. Vertrouw maar op de keuze van je tandarts het gaat vast goed. Mocht hij weer los komen, wel meteen contact opnemen met je tandarts.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, heel veel sterkte ermee en mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
ma, 03/20/2006 - 10:00 Permalink