Trigger-points en pijn aan tanden/kiezen

Author:
Aella
Posted:
wo, 03/22/2006 - 14:37
Zijn hier mensen die meer weten van trigger points en myofasciale pijn? Hier wat uitleg.

Vanwege chronische spierspanning en pijnklachten na een paar ongelukken heb ik ooit het Handboek Trigger-point therapie, gebaseerd op de inzichten van Janet G. Travell M.D (1901-1997), aangeschaft.

Ik vroeg me vandaag af of er tandartsen zijn die patienten (zelf)massage technieken leren bij bestrijding van vage pijnklachten. Is hier aandacht voor of vinden jullie het onzin?
vV

ook bekend met parafunctie, oftewel knarsen/klemmen?

Zitten de ongelukken in de categorie whiplash?

Dan kan e.e.a. samenhangen! Heb een voorbeeld in mijn directe omgeving, ernstige whiplash, nu ook forse parafunctie met klachten, vaste klantenkaart bij 2 fysio`s, 1 voor het hoofd-hals gebied, 1 voor de rest..

Oftewel nog wel wat onderzoek te doen!!

Wellicht relatie met de forse en typische reactie bij de facings, en met de kies met kroon en AR...
wo, 03/22/2006 - 15:12 Permalink
Aella

Zitten de ongelukken in de categorie whiplash?

Yep, driedubbel. Eentje van achter, twee van opzij. Vlek op vlek. Chronische problemen over alle spierketens. En nog een vierde ongeluk bedenk ik me nu, eigenlijk de eerste, met behoorlijke hersenbeschadiging en geheugenverlies.

Maar ook zonder al die klappen kan er een verband zijn tussen spierknopen en bijvoorbeeld kiespijn.

Volgens Travell en Simons zijn triggerpoints in de spieren van de kaak en de voorkant van de hals verantwoordelijk voor een groot deel van de pijn die verband houdt met het Temporomandibulair syndroom. Triggerpoints kunnen ervoor verantwoordelijk zijn dat: de tanden niet goed op elkaar sluiten, de kaak knakt of ontwricht is, en de mond niet goed te openen is.

Remedie tegen kiespijn
Travell en Simons ontdekten dat triggerpoints in de kaakspieren kiespijn veroorzaken en overgevoeligheid in de tanden voor warmte en koude.

Jammer genoeg weten nog heel veel (tand)artsen te weinig over triggerpoints. Dat is echt heel jammer, want voor iemand met voldoende opleiding en ervaring zijn triggerpoints gemakkelijk te vinden en te behandelen. Je kunt zelfs leren hoe je ze zelf behandelt.

En nog een linkje: THE MYOFASCIAL COMPONENT OF FACIAL PAIN
wo, 03/22/2006 - 15:35 Permalink