Een lang verhaal! Ik heb van nature helaas een wat minder gebit en voor mijn 20-ste had ik in al mijn kiezen al vullingen zitten. Nu heb ik 1 kies (linksonder, de 1 na laatste, ik heb geen verstandskiezen meer) waar ik problemen mee heb. Deze kies is jarenlang "gewoon" grijs gevuld geweest tot het moment dat ik pijn kreeg bij het kauwen en een sterke metaalsmaak had die pas na weken weg ging. De tandarts heeft toen een kroon tijdelijk geplaatst om te kijken of dat de oplossing zou zijn. Dit ging een jaar goed totdat ik in dezelfde kies weer pijn kreeg met een metaalsmaak, maar tevens voelde ik me licht in m'n hoofd, had zware oogleden en voelde gewoon niet lekker en fit. De tandarts heeft daarop foto's gemaakt maar kon niets vreemds ontdekken (ontsteking of gaatje in kies). Wel zei hij dat waarschijnlijk de lijm die gebruikt is om de kroon tijdelijk vast te zetten, aan het oplossen zou kunnen zijn en dat zou de klachten kunnen veroorzaken. De kroon werd 2 weken geleden permanent vastgezet en de klachten waren inderdaad verdwenen. Nu heb ik sinds 4 dagen wederom dezelfde klachten aan die kies, soms pijn diep in de kies/kaak, sterke metaalsmaak, zware oogleden, wattengevoel in m'n hoofd, rare maag enz. Na een nacht slapen zijn de klachten eventjes weg, maar na een uur wakker te zijn geweest zijn de klachten er weer. Het lijkt wel alsof mijn lichaam reageert op een bepaalde stof die vrijkomt, maar of dat nu van een ontsteking is of van het kroonmateriaal? Als de tandarts er met z'n hamertje op tikt voel ik geen pijn, iets wat wel zo zou zijn als je aan een wortelkanaalbehandeling toe bent :) Wat zou er nu aan de hand kunnen zijn met mijn kies, kroon of kaak?
Erg vervelend in ieder geval, succes ermee.
Niet echtmetalig, maar een beetje zoetig of zo. Ik kan het niet echt omschrijven.
Omdat bij mij beide kiezen gingen ontsteken, is de brug er af gehaald. Toen was het smaaktje ook weg.
Voor mij staat vast dat de brug niet helemaal goed heeft gezeten, en dat ik daarom iets proefde. Maar ja, mijn ta zegt dat dat niet kan.
Wat betreft het pijn voelen in de bovenkant van een kies: ik had een kies met ontsteking en brug. Deze wortel was dood, maar ik voelde toch echt pijn in de bovenkant van de kies. Hij was niet gevoelig, want hij was immers dood.
Pijn is iets raars en kan uitstralen.
Groetjes,
Joke
Nou ja, 4 april sta ik genoteerd voor m'n controle, zal dan even letterlijk en figuurlijk m'n mond opentrekken :)