verstandskies verwijderen

Author:
annav.
Posted:
ma, 03/27/2006 - 16:09
Ik ben een nieuw angstig lid van dit forum met een vraag die iemand hopelijk kan beantwoorden. Ik heb begrepen dat tandartsen verstandskiezen bij voorkeur verwijderen voor je 25e in verband met het genezingsproces dat dan sneller verloopt. Nu was ik vanmorgen bij mijn (nieuwe) tandarts die mij onmiddelijk 'adviseerde' om 2 verstandskiezen te verwijderen (1 boven, 1 onder) omdat zij a. scheefgegroeid zijn en b. omhoog komen bij gebrek aan tegendruk en als belangrijkste argument; omdat ze moeilijk schoon te houden zouden zijn.
Ik ben alleen al 41. Wat gebeurt er dan, qua genezing? Gaat dat echt aanzienlijk trager?
En qua schoonhouden; tot nu toe is het prima gelukt. Kan hij ze dus niet beter laten zitten?

Groetjes, Anna
joek

Ik was ook jouw leeftijd dat ik een verstandskies liet trekken.
Geen probleem, hoor.
Het was ook vrij snel genezen.

Wat je andere vragen betreft, dat weet ik ff niet.
Maar je ta zou het niet adviseren als het niet hoeft, lijkt me.

Groetjes,
Joke
ma, 03/27/2006 - 16:25 Permalink
annav.

Bedankt voor je antwoord, maar...misschien ben jij een uitzondering (dat snel genezen bedoel ik?). Ik hoop het niet. Wat betreft dat adviseren van de tandarts; mijn ervaring met artsen in het algemeen is dat wat zij adviseren niet altijd in jouw beste belang hoeft te zijn. Sommige tandartsen voeren nu eenmaal sneller bepaalde behandelingen uit dan anderen die bijvoorbeeld eerst liever een tijdje afwachten. Ook kunnen sommige opvattingen gewoon tijdelijk in de mode zijn (het pellen van amandelen; werd vroeger standaard gedaan en nu alleen bij bepaalde klachten). Vandaar dat ik mij afvraag wat in dit geval nu wijsheid is.
ma, 03/27/2006 - 17:11 Permalink
tjarcob

Hea annav,

Het probleem bij verstandskiezen is dat de glazuur laag op deze kiezen minder hard is dan die op de overige kiezen en tanden in de mond.
Deze kies is dus kwetsbaarder. Wanneer er een gaatje ontstaat kan er in de kies een abscess ontstaan met alle bijkomende gevolgen.

Tevens is er tussen de verstandskies en het tandvlees ruimte, waar je niet kan poetsen. Hier gaan zich bacterien in ophopen. Op deze plaats, onder het tandvlees, zijn alle tanden erg kwetsbaar!

Ik heb afgelopen maandag mijn verstandskies later verwijderen. Omdat de mijne horizontaal klem lag tussen kaak en kiezen moest de mijne in 3 stukken worden gehakt.
Ondanks alles kon ik maandag avond nog genieten van een soepje, een stokbrood met kruiden boter en aardappels met groente geroerbakt.

De ingreep valt reuze mee, je voelt niets. Zelfs de prikken van de verdoving voel je nauwlijks. Ik zal je een gouden tip mee geven, koel de eerste paar uur de behandelde plaats van de kaak met ijs! Dit voorkomt dat de wond opzwelt, wondvocht ophoopt en de hechtingen onder spanning komen wat een erg onplezierige nasleep geeft en het helings proces vertraagt.

De verdoving zelf werkt zo;n anderhalf tot 2 uur, daarna begint hij langzaam uit te werken. Neem anderhalf uur na het krijgen van de verdoving, of een uur na de ingreep, de eerste pijnstiller in (meestal een ibuprofen 600 oplossing die door de kaakchirurg wordt voorgeschreven).

Ik hoop je hiermee genoeg informatie gegeven te hebben.

Groetjes!
vr, 03/16/2007 - 23:30 Permalink
Spiegeltje

Bij mij is op mijn 47e nog een verstandkies in de bovenkaak getrokken! Gewoon door de tandarts. Dat verliep probleemloos hoor. Ook helemaal geen napijn gehad of zo. Genezing verliep ook voorspoedig.

Reden van het trekken van de laatste verstandskies was dat deze een optimale mondhygiene in de weg stond. De mondhygieniste kon er ook niet goed bij. En verder heeft die kies geen enkele functie dus ....

De andere 3 zijn voor mijn 25e getrokken waarvan één door de kaakchirurg. Bij het trekken van de kiezen in de onderkaak heb ik toch wel wat last gehad in die zin dat ik de rest van de dag was "uitgeteld". Dat weet ik nog goed. Het was toch wel vrij ingrijpend :( Het is meestal zo dat een extractie uit de onderkaak wat meer om het lijf heeft.

Als de tandarts vermoedt dat de extractie lastig is zal hij/zij je waarschijnlijk doorverwijzen naar de kaakchirurg. Dan gaat het meestal dus om een kies in de onderkaak. Dat klinkt enger dan het is want die is ook gewoon tandarts (naast chirurg) en heeft juist heel veel ervaring met dit soort ingrepen.

Als je niet overtuigd bent van de wenselijkheid en/of noodzaak van de behandeling dan zou ik nog even overleggen met de tandarts en je twijfels bespreken. De beslissing is uiteraard altijd aan jezelf.
za, 03/17/2007 - 02:44 Permalink
Mignon

Beste Annav,

Zoals Tjarcob al schreef kan een verstandkies gaan ontsteken. Ook kan hij een negatieve invloed hebben op de ervoor gelegen kies.

Met name voor het herstel van je kaakbot is het verstandig om verstandskiezen op zo vroeg mogelijke leeftijd te laten verwijderen. Bovendien is dan de kans op complicaties kleiner. In de mond zal het tandvlees ook op latere leeftijd nog redelijk snel dichtgroeien. De ingroei van bot verloopt alleen een stuk trager.

Bij deze wil ik ook nog even opmerken dat roken de wondgenezing sterk vertraagt. Mocht je roken ten tijde van de ingreep, dan is het dringend aan te raden te stoppen totdat de wondgenezing in ieder geval goed op gang is gekomen.

Kijk voor meer informatie eens op deze site:

http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…

Veel succes ermee!

Gr, Mignon
za, 03/17/2007 - 11:34 Permalink
annav.

Bedankt voor alle reacties, maar de verstandskiezen zijn er inderdaad al sinds vorig jaar augustus uit! Ondanks de vergevorderde (ahum) leeftijd, is alles probleemloos verlopen. Heb erg veel aan dit forum gehad!
ma, 03/19/2007 - 15:14 Permalink