Hallo,
ik heb sinds ik een beugel heb gehad (5 jaar geleden) een knak in mijn rechterkaak schanier. Snachts slaap ik met de hand onder het hoofd anders zou de kaak op slot vallen. Ik heb er redelijk last van maar enigzins is het een bijkomstigheid waar ik in tussen aan gewend ben geraakt. Wanneer ik mijn mond open dan is de knak altijd te horen en de kaak gaat nooit netjes van boven naar onder open, altijd met een twist naar de rechterkant. Ik heb na een blokjes beugel op mijn 17de een nachtbeugel gekregen die mijn onderkaak naar voren moest brengen omdat ik een overbeet had. Ik ben nu 21 jaar en erger mij kapot aan mijn kaak, morgen worden trouwens ook mijn verstandkiezen getrokken maar dat had ik al in een ander deel van het forum gepost.
Hoe komt dit, en wat kan ik hier aan doen? wat kan ik hier aan laten doen?
mvg Stephan
ik heb sinds ik een beugel heb gehad (5 jaar geleden) een knak in mijn rechterkaak schanier. Snachts slaap ik met de hand onder het hoofd anders zou de kaak op slot vallen. Ik heb er redelijk last van maar enigzins is het een bijkomstigheid waar ik in tussen aan gewend ben geraakt. Wanneer ik mijn mond open dan is de knak altijd te horen en de kaak gaat nooit netjes van boven naar onder open, altijd met een twist naar de rechterkant. Ik heb na een blokjes beugel op mijn 17de een nachtbeugel gekregen die mijn onderkaak naar voren moest brengen omdat ik een overbeet had. Ik ben nu 21 jaar en erger mij kapot aan mijn kaak, morgen worden trouwens ook mijn verstandkiezen getrokken maar dat had ik al in een ander deel van het forum gepost.
Hoe komt dit, en wat kan ik hier aan doen? wat kan ik hier aan laten doen?
mvg Stephan
In sommige gevallen is dit kraakbeenschijfje (discus) beschadigd of bevindt zich niet meer op de juiste plek. Bij het opendoen of dichtdoen van de mond kan het schijfje wegschieten of op de juiste plek terugschieten, dit kan gepaard gaan met een duidelijke 'klik'.
Met name als je de kaak naar voren beweegt en/of ver open doet (gapen bijv.) kan deze verplaatsing (dislocatie) optreden. Het kan helpen om te oefenen om de kaak niet naar voren te doen bij het openen van de mond (meer draai beweging maken), hierdoor zal vaak het klikken minder optreden. Een oefenwijze is het ondersteunen en naar achterduwen van de kin tijdens de openings- en sluitbeweging.
Je bent nog jong dus je wilt nog lang met je kraakbeenschijfje doen, waardoor preventieve maatregelen aan te raden zijn, vraag je tandarts er ook eens naar.
Voor visualisatie en meer uitleg (wel Engels) zie deze link:
http://www.dentalwisdom.com/training/anatomy/anatomyplayer17.html
Relevante discussie: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=350&highlight=opbeetpl…
Ik neem aan dat dit te maken heeft met de kracht van de kaakspieren?
Ik leg het dikke gedeelte van mijn duim precies zo neer dat mijn "kaakkopje" daar op rust, als ik smorgens wakker word heb ik geen last van het zware geklik maar dezelfde lichte klik die ik de avond daarvoor ook had.
Toevallig laatst bij de fitness stond ik op de kop. Bij het opstaan merkte ik dat mijn kaak op slot zat, ik hoorde geen klik meer maar wel een beetje geschuur. Ik heb vervolgens de wel befaamde oefeningen gedaan en langzaam kwam de klik weer terug. Ik was bang dat het van regen in de sloot ging.
Ik heb van mijn tandarts te horen gekregen dat ik mijn kaak terug moet diewen en met de hand mijn kaak tegen kracht te geven bij het open en sluiten van de mond. Dit heeft tot dusver weinig uitwerking gehad.
weet alleen dat ik het vroeger ook heb gehad, was een jaar of 15, denk dat blokjesbeugel er net uit was en ik tijdje nachtbeugel had die mn bovenkaak iets terug moest trekken en onderkaak iets naar voren moest duwen
(heb megaoverbeet)
ik vond het zo hinderijk omdat het bij mij best pijn deed, net als dat je elleboog wel eens knakt...
dat ik mn nachtbeugel niet meer in wou hebben
mn kaakstand is dus langzamerhand weer de oude geworden, mn overbeet is dus weer helemaal terug, maar het geknak is weg, waar ik heel blij om ben
durfde niet te praten, zoenen, gapen niets....
das ook geen leven..:S
de overbeet valt niet extreem op bij mij, al zeg ik t zelf, daar ben ik wel blij mee, terwijl t toch wel anderhalf a 2 cm is schat ik....
maar ik zou het iig tegen je orthodontist zeggen, wie weet kan hij/zij er wat aan doen?!!
Re: Rechterkaak "knakt"
ik heb precies hetzelfde mijn kaak knakt heel vaak bijv. als ik gaap , eet of praat
hij staat ook erg vaak op slot is dat gevaarlijk ??
Ik geloof wel dat het kwaad kan als je het gaat forceren, maar of het knakken alleen kwaad kan weet ik niet. Volgens mij slijt het allemaal sneller, vermoed ik..