terugkerende hoofdpijn en oorpijn

Author:
sandy geelhoed
Posted:
di, 02/21/2006 - 10:13
Ik klemde en had een beperkte mondopening en heb ruim 1,5 jaar met een splint voor de bovenkaak rondgelopen voordat ik in april 2005 aan mijn linkerkaakgewricht geopereerd ben. Tijdens deze operatie is er een stukje van het bot gevijld waardoor mijn meniscus zich weer vrij kan bewegen. Na de operatie opeens pijnvrij en mijn mond kon weer 3 vingers open. Doordat ik nog steeds klem is er wel in overleg met de kaakchirurg besloten om ’s nacht nog een splint te dragen, nu voor de onderkaak (deze is dunner en prettiger). Echter de laatste paar weken heb ik weer veel last van oorpijn en hoofdpijn, mondopening is ook beperkter. Ben bang dat het weer van voor af aan gaat beginnen. Wie kan mij hier mee helpen? Wat voor alternatieven heb ik nog?
minique

Ik denk dat het verstandig is als je teruggaat langs tandarts of kaakchirurg en je probleem aan hem voorlegt.

Laat je daarna nog eens horen wat die ervan dacht?

:smt006 Monique
za, 02/25/2006 - 08:11 Permalink
sandy geelhoed

Ik heb een afspraak gemaakt met mijn kaakchirurg, moet eerlijk bekennen dat ik er erg tegenop zie. Zodra ik geweest ben (13 maart) hoor je meer.

Sandy :-?
wo, 03/01/2006 - 11:07 Permalink
Ophelia

hej, wat is klemmen precies?
ik heb dus ook heel erg last van mijn linkerkaak en kan mijn mond ook helemaal niet ver open doen. Zit nu bij een fysiotherapeut maar tot nu toe werkt dat voor geen meter, het wordt alleen maar erger.
zo, 03/05/2006 - 12:42 Permalink
Moon

bruxisme, kan worden gedefinieerd dat de tanden en kiezen in bovenkaak en onderkaak elkaar te krachtig, te vaak of te lang raken. Met "te" wordt dan bedoeld dat dat contact schade en/of pijn veroorzaakt. Door experts worden vooral bepaalde vormen van schade, attritie en abfractie, als gevolg van diverse vormen van bruxisme gezien. Pijnklachten worden weliswaar vaak als gevolg genoemd, maar hierover is weinig duidelijk.
Twee vormen van bruxisme worden vaak onderscheiden, namelijk klemmen en knarsen. Bij klemmen worden gebitselementen op elkaar geklemd waarbij ze verder niet meer bewegen, bij knarsen wordt er ook bewogen. Knarsen gebeurt typisch tijdens de slaap en maakt soms geluid.
Onder bruxisme vallen termen als tandenknarsen, knarsetanden, knarsen, klemmen, kiezenklemmen en kaakklemmen.
zo, 03/05/2006 - 12:50 Permalink
sandy geelhoed

Ben gisteren dus terug geweest bij mijn kaakchirurg. Het bericht dat hij voor mij had was eigenlijk dat ik maar een keer of 6 naar de fysiotherapeut moest gaan en kijken of dit verbetering bracht. Indien het verbetering brengt dan hoef ik na die behandelingen alleen terug te komen voor een controle, gaat het niet beter dan wordt er pas besproken wat er verder gedaan kan worden :-?. Echt vrolijk werd ik hier dus niet van. Daarbij werd er ook gezegd dat het kan voorkomen dat er mensen zijn die klachten behouden ook al zijn ze geopereerd :( . We wachten de behandeling bij de fysio af.

Sandy
di, 03/14/2006 - 07:44 Permalink
sandy geelhoed

Ben nu 2 keer bij de fysio geweest, 2 keer bij een verschillende, anders kon ik niet 2 keer in de week, wat het verzoek van de kaakchirurg aan hun was. In feite komt mijn behandeling op het volgende neer, werken aan de beperkte mondopening, momenteel 25 mm, zodat deze weer voor mij normaal is (ongeveer 40 mm). Zodra deze bereikt is pas gaan werken aan de pijn, dit houdt dus in dat ik de komende tijd nog meer pijn heb dan voorheen, lange leven het bestaan van pijnstillers :(. Wat mij wel opvalt is dat beide fysio's (zelfde praktijk) een andere aanpak hebben voor dit probleem, de ene heel intensief waar je dus zo bij klaar bent (gelukkig wel) en de andere is voorzichtig en langer bezig. Thuis ben ik aardig bezig met mijn oefeningen, maar ik heb nog niet het idee dat het helpt.

Heeft iemand ideeën wat er nog gedaan kan worden mocht fysio niet helpen, met name gelet op de pijnbestrijding? Beperkte mondopening neem ik dan wel voor lief. Mijn kaakchirurg durfde hier verder geen uitspraken over te doen. Of komt het er op neer dat ik met de pijn en de beperkte mondopening moet leren leven.

Groet Sandy :roll:
wo, 03/29/2006 - 08:17 Permalink