Een vraagje nog over pijn na witte vulling?

Author:
Panfluit
Posted:
do, 03/30/2006 - 08:15
Vier weken geleden is in een voortand een gaatje gevuld. Ik weet inmiddels van mijn tandarts dat de vulling in tegenstelling tot wat hij van te voren dacht dicht bij de zenuw gezet is. Sindsdien heb ik pijnklachten. Ik weet dat een witte vulling zo dicht bij de zenuw klachten kan veroorzaken, maar mogen die zo lang aanhouden.
Pijn vooral bij kou, ook bij een beetje wind etc. Deze pijn kan uren aanhouden.
Pijn bij hitte, gewone warmte geeft geen klachten. Deze pijn duurt korter.
Soms begint de tand uit zichzelf te zeuren, wat ook lang kan duren.
Regelmatig krijg ik van die stroomstootjes waarbij mijn adrenalinenivo op tilt gaat.
Daartussen in heb ik ook uren waarin ik helemaal pijnvrij ben.
Ik heb extra geen pijnstillers meer geslikt om een goed beeld van de pijn te krijgen.
Op de pijnmomenten wil ik het liefst dat de tand getrokken wordt, maar dan twijfel ik weer als ik niks voel.

Mijn tandarts zegt dat ik terug moet komen op het moment dat ik sterkere pijnstillers ga slikken of als de tand gaat kloppen. Dat laatste heb ik in het maandag eenmalig gehad, alsof mijn hart in de tand klopt.

Ik heb deze klachten eerder gehad en uiteindelijk zette de ontsteking dan door. Ik twijfel zo wat ik moet doen. Ik kan met deze pijnklachten niet funktioneren, zit ik in een bespreking dan kan ik me niet meer concentreren, ben inmiddels ook behoorlijk geirriteerd dus mijn werk begint er onder te lijden ook nog.

De tand kan er op mijn frame bijgezet worden in de toekomst, maar als het niet nodig is vind ik het ook zonde.

Ik heb eigenlijk maar een vraag. Wijzen mijn klachten op een zenuw die zich nog kan herstellen of lijkt het weer richting ontsteking te gaan? Of zijn de klachten nog steeds te vaag om daar antwoordt op te krijgen.
nicol

hallo gabrielle,

Misschien heb je iets aan mijn antwoord. Ook ik heb hetzelfde meegemaakt.Maar dan in een kies. Ik ben meerdere malen teruggeweest naar mijn tandarts met dezelfde klachten als die jij omschrijft.Steeds werd er een foto gemaakt waar vervolgens niets op te zien was. De klachten hebben bij mij zeker 7 weken geduurd! Een zenuw is heel goed in staat om zichzelf te herstellen alleen kost dit veel tijd.Het kan zelfs maanden duren. Ook ik werd er helemaal gek van en kon net als jij niet meer normaal functioneren.Ik was zelfs zo gespannen dat ik inmiddels bij een fysiotherapeut loop voor een gespannen kaak. Maar ook bij een psychologe om maar niet de hele dag aan die kies te hoeven denken. Wat een vulling al niet kan veroorzaken! Mijn advies is: Neem af en toe een pijnstiller om niet de hele dag met die pijn bezig te zijn en kijk het nog een paar weken aan.Bij mij gaat het nu inmiddels ( na 7 weken) steeds beter. Waar je wel op moet letten is dat het niet konstant pijn gaat doen! Dus even kloppen of een paar uur een zeurende pijn of af en toe stroomstootjes mag best.

Ik wens je heel veel sterkte en laat nog even het verloop weten

groetjes, nicole
do, 03/30/2006 - 10:35 Permalink
Panfluit

Hoi Nicol,

Herkenbaar verhaal hoor. Ik ben ook bij een psycholoog geweest. Die zei dat ik letterlijk en figuurlijk teveel voor mijn kiezen heb gehad. Ik heb bijna alles laten trekken inmiddels en ben daar zeer gelukkig mee. Ik heb dat echter laten doen om van de pijn, jarenlange ellende etc af te zijn dus ik heb hier echt geen zin meer in.

Wat betreft de tand, ik ben vandaag toch maar naar de tandarts gegaan en na de koudetest was duidelijk om welke tand het ging. En hoewel ik gezworen had nooit meer een wkb te laten doen wist de tandarts me toch over te halen. Als het pijn zou doen zou die de tand alsnog trekken. Ik heb voor het eerst in mijn leven niets gevoeld. De wkb ging ook heel anders dan bij mijn oude tandarts het geval was.

Ik heb nu wel wat napijn maar met een pijnstiller is het te doen.

Over een paar weken wordt de wkb afgemaakt.
do, 03/30/2006 - 16:31 Permalink
nicol

hoi Gabrielle,

Wat fijn dat je nu eindelijk een keer een niet pijnlijke wortelkanaalbehandeling hebt gehad.
Hoe gaat het nu met je? Heb je nog napijn? Ik hoop echt voor je dat het goed blijft gaan en je je tand kunt blijven behouden.

groetjes Nicole
vr, 03/31/2006 - 07:40 Permalink